Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-26, 21:22
Medlem
wwrs avatar
Det blir ju bara trams nr tydliga alternativ inte ges fre valet och efter valet kan partierna hoppa runt hur som helst. Jag inte hngt med i alla detaljer.

Men var det inte s frra valet att d hoppade L och C med vnstern fr att skapa majoritet s att SD-rsterna sattes ur spel. Men de vgade inte sitta i regeringen och st fr sin politik utan skrev avtal med S.

Nu kanske man lter C-ledaren avg s att man kan skjutsa tillbaka C till hgerblocket och p detta stt ka hgerblocket utan att SD fr inflytande.

Tidigare var SD mot EU men vek sig som i mnga andra frgor. Och det parti som kritiserat EU skall mobbas och de som rstar p det partiet skall uppfatta det som bortkastat. Drfr manipulerar politikerna bort SD-rsterna med SD:s goda minne.
Citera
2022-09-26, 21:24
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mittenpartierna hoppar fram och tillbaka hur som helst. Partiledaren folk rstade p avgr och politiken blir en annan n vad folk rstade p. Tidigare har partierna bestmt sig fr att skriva avtal med varandra fr att stnga ute SD. Andra i forumet har tolkat det som att S inte r ute ur bilden.

Det handlar ju bara om att politikerna har ftt order om att spela inkompetenta s att EU kan flytta fram. Det blir nd samma politik och kesson kan f nstan hur mnga rster som helst men blir utmanipulerad.

Politikerna har lmnat vljarna och struntar i de 20% rster SD fick. Det blir som vanligt.
Om vi bortser frn dina konspirationsteorier och tergr till det vi vet s har Ulf Kristersson bollen. Det r han som har uppdraget att bilda regering och drmed statsminister I den kommande regeringen. Det pgr frhandlingar mellan L, M, KD och SD. S sent som igr lade de fyra partierna fram gemensamma talmansfrslag samt numerr frdelning av presidieposter. Det kommer av allt att dma bli en Regeringen Kristersson, men hur den kommer att se ut vet vi nnu inte. SD kommer inte att sitta i regeringen men kanske kommer L att gra det.

Jag tror verkligen inte att SD r eller kommer att bli utmanvrerat utan om kesson mfl r skickliga frhandlare kommer partiet att f inflytande ver regeringen. Men jag tror inte att inflytandet kommer att bli s stort som SD:s fanboys och vljare drmmer om och hoppas p. Det svrt lge men inte omjligt. Ulf Kristersson r oerhrt sugen p att bli stadsminister, nstan till varje pris.

Om jag tillter mig att titta i kristallkulan tror jag att Regeringen Kristersson inte kommer att sitta mandatperioden ut. I ett senare skede kan det kanske bli aktuella med en koalition S-M. Partierna har nrmat sig varandra p ett stt som tminstone jag aldrig sett tidigare. Den regeringen skulle ha egen majoritet, om jag minns rtt. Men jag kan inte se hur det kan bli en S-ledd regeringen den nrmaste tiden.
Citera
2022-09-26, 21:28
Medlem
wwrs avatar
Jag skrev just ett inlgg till som kanske belyser lite mer.

(FB) Regeringsbildning 2022

Politikerna samarbetar naturligtvis fr att krascha systemet. Alla partier stder EU. Alla strre tidningar stder EU. Det bsta stt de kan genomfra detta p r att sjlva spela inkompetenta att skta landet. Vljarna ger upp sitt land nr politikerna inte kan skta det.
Citera
2022-09-26, 21:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Liberalerna r i alla fall medvetna om att de ses som problempartiet i det eventuella nya regeringsunderlaget. De frnekar febrilt att de rstade mot Julia. https://www.friatider.se/l-inte-vi-s...stoppa-kronlid
Citera
2022-09-26, 22:00
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Liberalerna r i alla fall medvetna om att de ses som problempartiet i det eventuella nya regeringsunderlaget. De frnekar febrilt att de rstade mot Julia. https://www.friatider.se/l-inte-vi-s...stoppa-kronlid
Vad svarade de andra partierna - M, KD, SD - p samma frgor? Frnekade de ocks febrilt att de rstade mot Julia Kronlid?
Citera
2022-09-26, 22:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Vad svarade de andra partierna - M, KD, SD - p samma frgor? Frnekade de ocks febrilt att de rstade mot Julia Kronlid?

De blev nog inte tillfrgade fr alla misstnker problembarnet nr ngon slagit snder ett fnster i skolan.
Citera
2022-09-26, 22:53
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De blev nog inte tillfrgade fr alla misstnker problembarnet nr ngon slagit snder ett fnster i skolan.
Hihi 😄 En gng i tiden fr lnge sedan var jag en Duktig Flicka som snodde pannkakor p skollunchen. I det lugnaste vatten...
Det vore spnnande att f reda p vilka som brt partilinjen, men jag tror ju att det var liberaler.
https://www.svd.se/a/xg4qbn/henrik-t...m-vem-som-svek
Senast redigerad av Sandkaka 2022-09-26 kl. 22:56.
Citera
2022-09-26, 23:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hihi 😄 En gng i tiden fr lnge sedan var jag en Duktig Flicka som snodde pannkakor p skollunchen. I det lugnaste vatten...
Det vore spnnande att f reda p vilka som brt partilinjen, men jag tror ju att det var liberaler.
https://www.svd.se/a/xg4qbn/henrik-t...m-vem-som-svek

Ja ett typiskt hyss frn en duktig flicka. Men brkstakarna i L var mer de som rkte hasch p rasten och blev pkomna med att sno facit till provet.
Citera
2022-09-26, 23:40
Medlem
picapicans avatar
Brjar M och lille Dvrgen bli skit I byx?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ntar-utskotten
Citera
2022-09-26, 23:50
Medlem
zuxses avatar
Citat:
Vet man hur mnga som rstade "fel"? Det var tydligen flera som aldrig lade ngon rst, vet man vilka?
Bara 347 rstade enligt uppgift, i den omrstningen sg jag ingen som tydligt lt bli att g fram. (I en senare omrstning var det tydligt att sossen Jytte Guteland inte orkade rsta.)
Citera
2022-09-27, 00:01
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuxse
Vet man hur mnga som rstade "fel"? Det var tydligen flera som aldrig lade ngon rst, vet man vilka?
Bara 347 rstade enligt uppgift, i den omrstningen sg jag ingen som tydligt lt bli att g fram. (I en senare omrstning var det tydligt att sossen Jytte Guteland inte orkade rsta.)
Tre frvntade rster frn hgerpartierna uteblev i den frsta omgngen, tv i den andra. Vet inte alls vilka som inte rstade.
(Tv av SD- kritikerna i L, Anna Starbrink och Joar Forsell sger sjlva att de fljde partilinjen. )
Citera
2022-09-27, 00:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Brjar M och lille Dvrgen bli skit I byx?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ntar-utskotten

Nej han har ju gtt med p den frdelningen. Det r nog fr att SD skall f inflytande ver att de frslag som de fr igenom i verenskommelsen ocks kommer att drivas i Riksdagen. C och V blev ju snuvade p sina frgor av S fr att de inte gick igenom i riksdagen. Det kommer inte SD acceptera.

Jag tycker det tyder p att L/M/KD/SD kommit ganska lngt i frhandlingarna fr SD har ftt "ge" ngot fr dessa platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in