Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Mittenpartierna hoppar fram och tillbaka hur som helst. Partiledaren folk rstade p avgr och politiken blir en annan n vad folk rstade p. Tidigare har partierna bestmt sig fr att skriva avtal med varandra fr att stnga ute SD. Andra i forumet har tolkat det som att S inte r ute ur bilden.
Det handlar ju bara om att politikerna har ftt order om att spela inkompetenta s att EU kan flytta fram. Det blir nd samma politik och kesson kan f nstan hur mnga rster som helst men blir utmanipulerad.
Politikerna har lmnat vljarna och struntar i de 20% rster SD fick. Det blir som vanligt.
Om vi bortser frn dina konspirationsteorier och tergr till det vi vet s har Ulf Kristersson bollen. Det r han som har uppdraget att bilda regering och drmed statsminister I den kommande regeringen. Det pgr frhandlingar mellan L, M, KD och SD. S sent som igr lade de fyra partierna fram gemensamma talmansfrslag samt numerr frdelning av presidieposter. Det kommer av allt att dma bli en Regeringen Kristersson, men hur den kommer att se ut vet vi nnu inte. SD kommer inte att sitta i regeringen men kanske kommer L att gra det.
Jag tror verkligen inte att SD r eller kommer att bli utmanvrerat utan om kesson mfl r skickliga frhandlare kommer partiet att f inflytande ver regeringen. Men jag tror inte att inflytandet kommer att bli s stort som SD:s fanboys och vljare drmmer om och hoppas p. Det svrt lge men inte omjligt. Ulf Kristersson r oerhrt sugen p att bli stadsminister, nstan till varje pris.
Om jag tillter mig att titta i kristallkulan tror jag att Regeringen Kristersson inte kommer att sitta mandatperioden ut. I ett senare skede kan det kanske bli aktuella med en koalition S-M. Partierna har nrmat sig varandra p ett stt som tminstone jag aldrig sett tidigare. Den regeringen skulle ha egen majoritet, om jag minns rtt. Men jag kan inte se hur det kan bli en S-ledd regeringen den nrmaste tiden.