2022-09-27, 22:59
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Varför är det så få som nämner Ukraina i sammanhanget. Ukraina lär väl vara motiverade att släcka allt hopp om rysk gas för tyskarna.
Kanske för att Ukraina inte har undervattensfarkoster i Östersjön...
Citera
2022-09-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssland är min toppkandidat också. En teori är att visa hur sårbar gasindustrin är. Så om Europa ersätter gas från Ryssland med gas från Norge eller Algeriet, så kan den avbrytas när som helst med liknande sabotage. Det går inte att hindra en undervattendrönare att spränga gasledningar. dvs enda sättet att trygga energi är samförstånd med Ryssland. Man börjar med Nordstream 2 för man vill inte attackera NATO-land direkt nu.

Det skulle möjligen kunna vara en teori men gasen kommer troligtvis fasas ut ändå inom
överskådlig tid , nya energilösningar kommer inte handla om gas framöver.
Citera
2022-09-27, 23:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
USA skulle ha så extremt mycket att förlora på att göra detta om de blev påkomna. Om det är USA och de blev påkomna så skulle de bevisa att alla "konspirationsteorier" om att Ukrainakriget skapats för att försvaga Europa var sant. Det skulle vara den största västliga skandalen efter WW2. Tyskland skulle aldrig förlåta detta. I princip skulle de kunna invokera artikel 5 mot USA...

Därför är det svårt att tänka sig att det var USA, de har dålig risk/reward. Så därför är i så fall Polen mer troligt - av de västliga länderna alltså.

Det tror jag inte.

https://www.youtube.com/watch?v=OS4O8rGRLf8
Citera
2022-09-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Har dom kapacitet att göra det utan att bli påkomna? Har dom marginal för att skita i sina relationer till EU nu? Jag tror "nej" på båda.

Har för dålig koll på vilken typ av ”kapacitet” som skulle krävas och om Ukraina har den. Sen tror jag nog att det finns tillräckligt många länder och organisationer som är villiga att ge Ukraina stöd för att genomföra attentat. Man är nog livrädd att få sitt land offrat på ett förhandlingsbord i någon energiuppgörelse mellan ett desperat Tyskland och Ryssland
Citera
2022-09-27, 23:05
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
USA skulle ha så extremt mycket att förlora på att göra detta om de blev påkomna. Om det är USA och de blev påkomna så skulle de bevisa att alla "konspirationsteorier" om att Ukrainakriget skapats för att försvaga Europa var sant. Det skulle vara den största västliga skandalen efter WW2. Tyskland skulle aldrig förlåta detta. I princip skulle de kunna invokera artikel 5 mot USA...

Därför är det svårt att tänka sig att det var USA, de har dålig risk/reward. Så därför är i så fall Polen mer troligt - av de västliga länderna alltså.

Hur skulle de bli påkomna menar du? Ryska paparazzi? Aktionen är helt riskfri. Ingen västerländsk nation skulle givetvis ringa klockan och i synnerhet inte NATO-landet Danmark eller NATO-aspiranten Sverige. Västerländsk underrättelsetjänst har givetvis koll på området.
Citera
2022-09-27, 23:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det tror jag inte.

https://www.youtube.com/watch?v=OS4O8rGRLf8

Jo, men då skickar de sin aggressiva lilla polska hund för att lösa uppgiften. Dessa uttalanden från USA (finns också från "fuck the EU"-Nuland som säger liknande) är extremt skumma, men man måste också komma ihåg att där säkert finns 10 000 timmar intervjuer med olika USA-politiker så det går att hitta konstiga saker de säger...
Citera
2022-09-27, 23:08
Medlem
Citat:
Har för dålig koll på vilken typ av ”kapacitet” som skulle krävas och om Ukraina har den. Sen tror jag nog att det finns tillräckligt många länder och organisationer som är villiga att ge Ukraina stöd för att genomföra attentat. Man är nog livrädd att få sitt land offrat på ett förhandlingsbord i någon energiuppgörelse mellan ett desperat Tyskland och Ryssland

Ja jag skrev att jag tror. Kan ju vara så som du säger också. Hoppas vi får veta.
Citera
2022-09-27, 23:11
Medlem
Zahles avatar
Ja i Donetsk röstade över 99,2 % för att ansluta sig till Ryssland. Varför ska då Ukraina ha detta territorium då i princip mindre än 1 % vill vara en del av Ukraina. Tycker inte det är dags att vi ska stödja demokratin och folkets eget vilja det här är så extremt övertag.

Min ukrainska vänner har accepterat resultatet och förstått att dessa områden kommer du att införlivas i den ryska federationen jois sa bland annat att vill de inte var en del av Ukrainas har de all rätt att gå ur att det finns ingen logik att hon ska vara kvar.

Det är så med Kosovo lämnade Serbien och vill inte vara en del av cervina det är många länder acceptera så varför kan inte Västerås efter att dessa delar av Ukraina har gått över till Ryssland men man kan helt plötsligt acceptera att gå och sova själv ständigt???
Citera
2022-09-27, 23:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jo, men då skickar de sin aggressiva lilla polska hund för att lösa uppgiften. Dessa uttalanden från USA (finns också från "fuck the EU"-Nuland som säger liknande) är extremt skumma, men man måste också komma ihåg att där säkert finns 10 000 timmar intervjuer med olika USA-politiker så det går att hitta konstiga saker de säger...

Ja, exakt så.

”Mest sannolikt förefaller Polen, men inte osannolikt med visst logistiskt stöd av USA.”
Citera
2022-09-27, 23:14
Medlem
Snapcounts avatar
Ryssland kan stoltsera med ett nytt handelsavtal :

Russland og Taliban har inngått handelsavtale

Ifølge Afghanistans fungerende handels- og industriminister Haji Nooruddin Azizi innebærer avtalen at landet får kjøpe energi og hvete fra Russland til under markedspris, melder Reuters.

Aziz opplyser at landet også forsøker å inngå avtaler med andre handelspartnere, men avtalen med Russland skal være den første store i sitt slag som er inngått siden Taliban kom til makten for over ett år siden.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...-handelsavtale
Citera
2022-09-27, 23:14
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Varför är det så få som nämner Ukraina i sammanhanget. Ukraina lär väl vara motiverade att släcka allt hopp om rysk gas för tyskarna.
100% osannolikt. Om de skulle bli påkomna så drar världen in sina vapenleveranser. De har allt att förlora och ingenting att vinna.
Citera
2022-09-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Kanske för att Ukraina inte har undervattensfarkoster i Östersjön...

True! Har förbannat svårt att förstå ändå varför ryssarna själva skulle vilja klippa navelsträngen till Europa när de skulle tjäna enormt på att bara kunna fortsätta retas med en på/av-kran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in