2022-09-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Vi kan inte ha mer invandring nu fr en s enkel sak som att Sverige inte rcker till fr hela vrlden.. Se bara p bostadsbristen och den ofattbara lnga kn till bostad. Vore det inte fr den okontrollerade invandringen s skulle det inte vara s! Det r vl lika med all brist.. Det beror ju p att det r fr mnga p samma kaka. Det rcker inte till. Politiker borde vara tillrckligt smarta fr att kunna frst och rkna ut det.

Sen kan jag ju inte tycka att vi ska dela vra naturtillgngar med hela Europa /EU.

Det rder brist p hyggligt prissatta hyresrtter.
Detta beror inte p invandring,utan p den hyresreglering som Sverige envist hller fast vid.
Den leder ovillkorligen till utbudsbrist enligt alla tillgngliga ekonomiska teorier..och guess what?
Exakt detta har hnt i den verkliga verkligheten.
Vilken verraskning!
Citera
2022-09-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Hoppas det blir nyval och judehoran inte klarar av att bilda regering.

Det r inte utan anledning som vrldens mest kultiverade folk, tyskarna, s smningom fick nog av judarna. De styr och stller verallt ven i Sverige.

Du har helt rtt, nskar fler personer frstod detta, men folk r hjrntvttade av media.
Citera
2022-09-29, 09:10
Medlem
Det lser han, men jag hoppas bara att det inte uppstr ngra kriser de nrmaste 4 ren.
Citera
2022-09-29, 09:28
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nu r ju till o med Starbrink med p tget o svngt om SD.
Ez

Lite orovckande att just SD-hataren Anna Starbrink svngt. Hur mycket eftergifter har SD gjort i frhandlingarna?

SD har redan tappat talmansposten, och som det verkar fr SD inga ministerposter. Fr L ministerposter r en frga jag vill ha svar p.
Citera
2022-09-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
L och S ska inte ha stort inflytande ver skolorna. Om jag inte misstar mig s frstrde Jan Bjrklund svenska skolan. Efter att han gjort det s stack han utomlands.

Alla partier har varit med och frstrt den svenska skolan (utom mjligtvis SD som saknat inflytande). Frfallet brjade redan p 70-/ 80-talen fr att kraftigt eskalera p 00-talet nr det tillkom stora mngder elever med enorma behov utan att det fanns ngon plan fr hur detta skulle hanteras. Det blev en hela havet stormar-skolgng och frlorade r fr mnga elever. Den nya regeringen har verkligen ett rejlt ormbo att brja reda upp i. Problemen r multipla och kommer ta tid att rtta till. Innan man ntt rtt kurs fr skolan lr det ha behvts minst ett par mandatperioder.

Jag har inget principiellt mot att L ges inflytande i skolfrgan men nu r tlamodet slut hos folket vad gller misslyckade liberala projekt p detta omrde. Bjrklund m ha haft viljan att frbttra men han ndde inte resultat. L mste nu lmna den rosa drmbubblan (dr man tror att "Allan-ballan" r det strsta problemet i klasserna) och se problemen som de verkligen r. Min strsta invndning mot nutida liberaler r att de ltit sig g vilse i drmmar istllet fr att vara frankrade i verkligheten. De har en vertro p frihet och experiment samt underskattar beprvade metoder och trygghet/ ordning.

Friskolor mste vara kvar fr verskdlig tid eftersom de (oftast) r mer effektiva p att bedriva skolverksamhet n den kommunala skolan. De har lttare att stadkomma den grundlggande ordning som behvs fr en skolgng. Det har inte bara att gra med att de fr "orttvist" mycket resurser jmfrt med kommunala skolor utan mest p det osynliga kontrakt som gller mellan hem - skola. Detta osynliga kontrakt lyder ungefr shr: "Du har valt en plats t ditt barn p denna skola, ska eleven f g hr gller vra regler". P kommunal skola blir det mer "Vi har rtt att ha vrt barn hr, deal with it!" Vad gller friskolor verkar de vinnande partierna ha en samsyn. Det r inget fokus p "stoppa vinster i vlfrden" utan fokus r hur vi ska ordna den bsta mjliga skolgngen fr vra barn.

De tidigare tv alliansregeringarna hade en stor vertro p marknaden vad gller skolfrgan. Det var lite av en yster kalv p frsta grnbetet. Ingen r dock betjnt av rovdjurskapitalism i denna sektor. S kontrollerna mste omgende skrpas av hur skolor drivs. Inga nya religisa friskolor ska tilltas och de befintliga med religis/ kulturell inriktning ska understllas kraftigt utkad regelbunden kontroll gllande hur undervisning och upplgg ser ut i frgor om demokrati och jmstlldhet m m. ven kommunala skolor ska bttre kontrolleras och utifrn skrckhistorier man hrt om politisk pverkan p barn br kanske ngon form av visselblsarinstitut infras fr elever och lrare. Skolan ska inte vara politisk utan kunskapsstyrd.

D sossarna inte synes ha ngra visioner fr skolan samt V(pk):s ider r destruktiva br de vinnande partierna kunna n en samsyn p hur skolan framver ska frbttras. Man kanske inte blir eniga i allt, men eftersom alternativet r bevisat dligt har de starka incitament att hitta en minsta gemensam nmnare och arbeta utifrn det.
Citera
2022-09-29, 10:10
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Lite orovckande att just SD-hataren Anna Starbrink svngt. Hur mycket eftergifter har SD gjort i frhandlingarna?

SD har redan tappat talmansposten, och som det verkar fr SD inga ministerposter. Fr L ministerposter r en frga jag vill ha svar p.

L fr skert skolan och regeringplats drfr L r njda.
Men dom betalar skert dyrt fr det. Frgan r vad.
Citera
2022-09-29, 10:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Jag tror det handlar om att L vill ha minst 4 ministrar eller t'minstingen lika mnga som Ebba.
Jag tror sjlv att L knner sig ganska lyckliga ver att ha vnt siffran 2.5% till 4.5% och att de fick vara kvar i riskdagen. Vi talar Sveriges ldsta politiska parti. Detta borde gra dem dmjuka? Partiledaren knns rtt dmjuk.

andra sidan finns det ett antal hxor hgt upp i L-ranking, mjligen kvar nda sedan Vet Bsterberg, som aldrig hrt talas om dmjukhet och dessa tre rstade troligen emot SD:s talmanskandidat fast de inte skulle. De hxorna r livsfarliga fr Hger-regeringen och vi fr hoppas att partiledaren r stark och kan rensa ut dem. Fr Sveriges bsta.
Citera
2022-09-29, 10:45
Medlem
wwrs avatar
Eftersom politikerna vgrar lta SD-vljarnas rster rknas s kommer det att bli en minoritetsregering. De fr vl skriva ngot odemokratiskt mygelavtal som vanligt.

Utkast till Oktoberverenskommelsen fr att hjlpa Kristersson p traven lite:

Hej Magdalena hr kommer avtalet. Bara att skriva under p den prickade linjen s kr vi som vanligt. Sg till smpartierna att ocks skriva p om de inte hoppar med oss. Jimmie hlsar att det r Ok om han bara fr en ambassadrspost.

----

Om Magdalena lter bli att flla Ulf och Ebba s lovar U & E att fra exakt samma politik som Magdalena och alla andra sossar alltid frt. Vi kommer ven att mobba Jimmie maximalt. Han fr inte synas i media eller ha ngot avgrande inflytande (men vi kommer att f det att se ut som han har det, fr att frska undvika revolution).

Ulf Kristersson

................
Senast redigerad av wwr 2022-09-29 kl. 11:37.
Citera
2022-09-29, 10:51
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Tror ni att C gr tillbaka till hgerblocket den hr mandatperioden?
Vad menar du med tillbaka? Centern har inte varit ett hgerparti de senaste 60 ren, det hr du p namnet om inte annat. De sger sig sjlva vara ett liberalt parti, ipso facto vnster.
Citera
2022-09-29, 11:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nu r ju till o med Starbrink med p tget o svngt om SD.
Ez

Hoppas inte SD har "mutat" enskilda L-partister med eftergifter i migrationsfrgan.
Citera
2022-09-29, 11:54
Medlem
Barentss avatar
Fantastiska nyheter som gr att man kan f frtroende ven fr L (peppar peppar). Nu r det bara Lfs eftertrdare kvar s har vi Alliansen p plats med SD och totalt 57% av rsterna i riksdagen.
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/l-t...problematiskt/
I partiets riksdagsgrupp finns nu ett stort std fr att ta plats i Kristerssons regering och frhandla fram en gemensam politik med SD.

Ett budgetsamarbete ser jag som ganska oproblematiskt. En regering kommer behva ha en majoritet bakom sig, sger L-toppen och nyblivna riksdagsledamoten Anna Starbrink.
Citera
2022-09-29, 11:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Fantastiska nyheter som gr att man kan f frtroende ven fr L (peppar peppar). Nu r det bara Lfs eftertrdare kvar s har vi Alliansen p plats med SD och totalt 57% av rsterna i riksdagen.
Citat:
ett budgetsamarbete ser jag som ganska oproblematiskt. En regering kommer behva ha en majoritet bakom sig, sger L-toppen
Det kan mycket vl bli precis som frut. SD fr vara med i budgetsamarbetet. Men SD fr inte de ministerposter partiet br ha enligt valresutatet.

Partierna har ftt order om hgerbudget fr att stdja storfretagen.

Det dr blir precis som frut. Det minimala partiet L fr bestmma att det blir vnsterpolitik medan man kr hgerbudget.
Senast redigerad av wwr 2022-09-29 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in