Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-29, 13:23
  #13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
"Falsk omröstning, Ryssarna kommer låtsas" - NATO holollll

OnT: Jag tror att det här kommer betyda att om man attackerar Kerson så attackerar man Ryssland. Och då blir det helt andra spelregler.

På vilket sätt är det annorlunda spelregler som när ryssarna gick in på Ukrainsk mark?
Detta är ingen game-changer i verkligheten.
Men i Putins snedvridna skalle är det.
Citera
2022-09-29, 13:27
  #14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssarna kommer förstås låtsas att det är rysk mark, men enligt internationell lag så är det ukrainsk mark.

En falsk folkomröstning om ett annat lands territorium kombinerat med ett militärt invasionskrig är ju inte legalt på något sätt alls.

Jag förstår vad du menar. Men jag gissar att den korrekta juridiska termen är att det är omtvistad mark. Jag tror inte det finns en internationell domstol som utmäter vems marken är, som det hade varit om du och jag var grannar som bråkade.

Däremot är det korrekt att säga att Ukrainas gräns är erkänd av USA & Storbrittanien vid 1994 års gräns.

Jag har gärna fel, upplys mig gärna.
Citera
2022-09-29, 13:27
  #15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det var väl rätt många valobservatörer där som inte hade något att klaga på?

Partiska och falska valobservatörer. T.ex:

#1 (FB) Valet i Donbas 2022
#2 (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Läs också:

Citat:
Russia’s claimed observers in Ukraine ‘referendums’ violate numerous international principles – experts

The foreigners that Russian state media routinely cite as being international observers to the so-called referendums in four regions of Ukraine are violating numerous international principles of election observation and are engaging in nothing more than “political activism,” experts in the field told CNN.

What they do is not election observation at all,” Anton Shekhovtsov, who writes reports on fake election observation for the European Platform for Democratic Elections (EPDE), a German and European Union-backed NGO, said Tuesday. “It’s a political activity that is only masquerading as election observation.”

The Russian state news agency TASS has over the past week regularly quoted the observations of people it calls international observers as proof that the so-called referendums being held in the occupied portions of Ukraine’s Donetsk, Luhansk, Zaporizhzhia and Kherson regions are free and fair.

- - -

Among them was that an international election observer mission must respect the “sovereignty of the country holding elections,” and that the host country – in this case, Ukraine – should issue an invitation for international observers. Neither of those principles has been met in this case.

https://edition.cnn.com/2022/09/27/e...ntl/index.html

Vad OSCE säger om de falska valen kan vara bra att veta också:

Citat:
The Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), which monitors elections, listed a number of reasons why the referendums would have no legal force:

- they do not meet international standards
- run contrary to Ukrainian law
- the areas are not secure
- there will be no independent observers
- much of the population has fled

https://www.theguardian.com/world/20...ntrolled-parts
Citera
2022-09-29, 13:33
  #16
Medlem
Hade inte föreställt mig att de skulle rigga valresultatet på samma sätt som i Nordkorea men jag hade fel. 99% JA röster är innebär att de inte ens försöker med skendemokrati.
Citera
2022-09-29, 13:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det var väl rätt många valobservatörer där som inte hade något att klaga på?

Men du vet bättre?

Det var exakt noll fria och oberoende valobservatörer närvarande vid dessa "omröstningar" (vilka skedde utan bevarande av valhemlighet samt på vissa ställen i närvaro av beväpnad personal). Eller har du någon källa på detta med fria och oberoende valobservatörer?

Länk till att "omröstningarna" ses som illegala av FN:

https://reliefweb.int/report/ukraine...curity-council
Citera
2022-09-29, 13:52
  #18
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
Det är omöjligt för dig att tänka tanken att valen kan ha gått rätt till?

Jag vet att du inte lyssnar på reson och bara har en agenda men det är ganska svårt att genomföra rättvisa och korrekta val i regioner som delar av befolkningen har flytt ifrån. Även om valobservatörerna faktiskt hade varit objektiva och valresultatet inte vore skrattretande tydligt korrupt så måste ju ändå du förstå orimligheten i att genomföra framstressade akutval i en krigsdrabbad region.
Citera
2022-09-29, 13:53
  #19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Vilka andra spelregler syftar du till? Jag tror att UAF kommer fortsätta som nu och tvinga hem horungarna till ryzzland igen. Skammen som kommer att lägga sig som en blöt filt blir historisk.

Försök inse fakta att putlers pizzryzzar har inte en chans mot UAF med hela västs ekonomiska och militära muskler i ryggen.

Så, vilka var de andra spelreglerna sa du?
Inte vet jag, ser jag ut som en general eller? Men det borde vara ganska tydligt att ryssarna ser det nu som en attack på deras land.
Citera
2022-09-29, 14:02
  #20
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Varken FN eller länderna i den fria världen godkänner "folkomröstningarna" och Putins kommande annektering. Dessa är lika olagliga som annekteringen av Krym 2014. Vladolf Putler får hålla vilka tal han vill och fatta vilka låtsasbeslut han vill. Han bestämmer dock inte över resten av världen. Ryssland balanserar nu på randen till att bli klassad som en terroriststat. Åker stämpeln ner så är Ryssland helt avskuret från den civiliserade världen, tillsammans med Mordkorea, Syrien m fl. Inte ens Kina, Indien eller Brasilien vill då ha med dem att göra.
Nej, men han bestämmer på krim.
Citera
2022-09-29, 14:02
  #21
Medlem
enligt svt sa rostade gammelsvenskby minnsan inte, dom helt sonika stangde ytterdorren i ansiktet pa soldaterna som skulle slapa dom till vallokalen........ganska snalla soldater anda kan tyckas.
Citera
2022-09-29, 14:14
  #22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vervez
Hade inte föreställt mig att de skulle rigga valresultatet på samma sätt som i Nordkorea men jag hade fel. 99% JA röster är innebär att de inte ens försöker med skendemokrati.

Tydligen använder man ursäkten att de enda som gick till vallokalerna var de som vill separera, vilket gör det hela ännu löjligare.

Inte ens ryssarna själva köper dessa siffror utan man använder denna metod för att smälla de ryska folket på fingrarna lika mycket som det ukrainska då det är ett öppet bevis för att de (militären, oligarkerna och Putin) har makten och ingen kan göra något åt det
Citera
2022-09-29, 14:18
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssarna kommer förstås låtsas att det är rysk mark, men enligt internationell lag så är det ukrainsk mark.

En falsk folkomröstning om ett annat lands territorium kombinerat med ett militärt invasionskrig är ju inte legalt på något sätt alls.
Hur lyder internationell lag? Undrar genuint.
Citera
2022-09-29, 14:22
  #24
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Menar likt detta? https://www.reddit.com/r/ukraine/com..._without_even/

Jag fattar inte den videon. Om jag själv ska tolka den så ser jag bara någon som kontrollräknar röster, jag ser inte vad hon titttar på (är valsedeln tvåsidig?) och jag ser inte om det har någon objektiv effekt. Dvs för mig är det bara brus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in