2022-10-01, 23:07
Medlem
Hej!

Jag och en vän till mig har haft planer på att skaffa en liten godisbutik.

Den kommer att ligga i en by med cirka 5000 personer.

Vi har hittat en lokal som passar väldigt bra, och detta är mest för en kul grej/starta eget och se lite vad man tycker om det.

Nu över till Flashbacks fantastiska hjälp!

Vi har cirka 30kvm och röra oss på, och vi kommer inte att använda oss utav Tobak/post/spelombud.

Är de någon som har lite tips och erfarenhet kring att ha en godisbutik? Något som man kanske själv inte tänkt på?

Tips på en bra godis-grossist?
Tips på vart man kan köpa godis-ställ/hyllor?

Tack på förhand!
Citera
2022-10-01, 23:08
Medlem
Och givetvis tips på ett bra och roligt namn!

Vår tanke är att det ska vara en ”upplevelse” att handla godis i vår lilla butik istället för att handla den på ICA.
Citera
2022-10-01, 23:13
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Är de någon som har lite tips och erfarenhet kring att ha en godisbutik? Något som man kanske själv inte tänkt på?
Jag har inte haft någon butik själv, men hjälpte till lite i en godis/tobaksbutik för något år sen och jag säger: tänk på sorteringen och gör det enkelt/logiskt att hitta det man vill ha. Det är rena rama biblioteket (jag har jobbat på bibliotek förresten).
Citera
2022-10-01, 23:20
Medlem
Låter som en rolig idé men i en by på 5000 pers kommer det nog inte gå runt
Citera
2022-10-01, 23:25
Medlem
CookieClickers avatar
Jag hade importerat lite godis från utomlands för att få lite variation. Oavsett om det är från England eller USA så finns det intressanta saker att hämta.
Citera
2022-10-01, 23:27
Medlem
Hur många konkurrenter kommer ni att ha? ingen ide att öppna en om det redan finns 2-3 st.
Citera
2022-10-01, 23:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
5000 innevånare är på tok för litet för det om det inte ligger bra till på en väg som många åker.

Ledsen. Men gör en grundlig undersökning och bedömning om det är rimligt. Ta med alla kostnader och räkna lågt på rimlig omsättning. Det är så jävla tragiskt att se hur många som sätter sig i skiten efter att öppnat nån "rolig liten butik".
Citera
2022-10-01, 23:30
Medlem
systems avatar
Som föregående talare.

En by med 5000 personer kommer inte ge er det underlag som behövs för att hålla verksamheten igång. Än mindre ge plus.

Tyvärr.
Citera
2022-10-01, 23:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varys92
Låter som en rolig idé men i en by på 5000 pers kommer det nog inte gå runt

Det beror på var byn ligger, men byn i sig lär inte kunna bära upp en godisbutik.
Citera
2022-10-01, 23:34
Medlem
NickLidstroms avatar
Ska den dessutom försörja er båda?
Citera
2022-10-01, 23:35
Medlem
Bizmarcks avatar
Kanske kan ni krydda verksamheten genom att erbjuda lite olika droger också?
Det gillar folk.
Citera
2022-10-01, 23:35
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Låga marginaler, små transaktioner, och majoriteten av människorna som köper godis kommer köpa det i en vanlig mataffär.

Det är en dålig idé med en godiskiosk. I en liten by. Möjligen kan det fungera om du har en annan verksamhet också i samma lokal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in