2022-10-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Herrejösses, det finns många musliner som gärna samarbetar med nazister pga de båda hatar judar.

Som du säger finns det ingen motsägelse mellan att vara muslim och stötta nazism. Fanns till och med muslimer som sympatiserade med självaste Adolf Hitler och nazisterna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amin_al-Husseini
Citera
2022-10-03, 11:35
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
I östra Ukraina bor det fler rysktalande än i övriga landet. Den ortodoxa tron är mest representerad i östra Ukraina. Även de större städerna i söder domineras av ryssar...
Västra delen har mer ukrainskt och velat tillhöra EU. Det är väl bättre dela upp skiten annars kommer det för alltid vara inbördeskrig även om Ryssland drar sig ut med sin militär.

Rysktalande och ryss är inte samma sak. Och det vet du.
Citera
2022-10-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Men snälla du..
Nånstans tycker jag du borde förstå att verklighet, och fantasi är två helt skilda begrepp.
Jag ber dig läsa på om konflikten och i synnerhet åren i Krim från tidigt tjugohundratal och med neutral ståndpunkt förstå varför situationen är som den är idag.

Jag har en unversitets examen i ett ämne som relvant för disskusionen, du kan vara lugn för att jag är långt mer påläst än du kan föreställa dig. så vill du ha någon sort argumentationen utifrån "point of authority" oss två emellan så kan du vara säker på attden komemr gå sämre än dina försök hitintils att vräka ur dig dumheter.

och jag skiter i dina känslor , gällande "bojkotta omröstningar" osv så kan du se hur stor andel som röstade ja till självständighet av totalt röstberättigade "total electorate" spalten, oavsett om de valde att inte rösta i protest, eller var på semster och missade röstdagen.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_U...nce_referendum
Citera
2022-10-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det som jag efterlyser med jämna mellanrum, är någon som har samma stil som Patrick Lancaster (dvs långa oklippta intervjuer med stora mängder människor) men som antingen är mer pro-ukrainsk, eller verkar på ukrainasidan. Hittills har jag inte sett en enda, vilket verkligen är anmärkningsvärt eftersom där finns en "marknad" för det - också rent egoistiskt med reklamintäkter, patreon-pengar, osv. Många uppfattar Patrick Lancaster som (for all his faults) det minst dåliga sättet att få en känsla för hur det ser ut i Ukraina i "mikro-perspektivet".

Problemet med rysstrollet lancaster specifikt är att han redan har avslöjats att visa upp fejkade scener och presentera dem som ”på riktigt” reportage (flera ggr) ,

Så utgångspunkten blir ju omvänd bevisbörda. Hur vet vi att.det inte är fejk igen ? Kan vi få ytterligare en intervju med än oberoende reporter , kan vi få kontaktuppgifter och ställa ytterligare frågor till de han intervjuar eller en kommentar gällande vad de sa i intervjun och så vidare.
Citera
2022-10-03, 11:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Hoppas Putin kan vända det här snart...han har inte visat sitt nästa drag än. Zelensky visade sin desperation i och med nato ansökan. Han blev nekad. Så putin borde eskalera nu.

Ja det kommer vända.. det är lagar som inte skrivits under ännu.
Sedan är det massa barn tydligen som ska flyttas från områdena till Vitryssland för att bo på anläggning där dom ska få rehab och leka.
Verkar som dom förbereder något.
Sedan är det mycket fordon som är på väg och just nu på räls som tar ett tag då det är långa sträckor.
Citera
2022-10-03, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har ni läst Silmarillion? I slutet av kriget släppte Morgoth ut flygande drakar.

Putin släpper ut flygande mördargräsklippare. Geran-2 skapades med gräsklipparmotorer.
Har ingen aning om vad du pratar om. Men Putin måste steppa upp nu. Han har gjort alldeles för lite för att plocka mera mark på sistone. Just nu verkar det mest som att Ryssarna inte väljer att strida och istället retirerar och låter artilleriet nöta ut offensiven. Det är ju smart iofs, men lite moralsänkande att se att kartan har blivit lite mera blå än tidigare. Förhoppningsvis är det bara tillfälligt tills pappersarbetet med dom nya regionerna är klara och domarna har godkänt allting. Det ska vara imorgon eller övermorgon om jag har läst rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ukraina är en konstgjord stat och den har blivit ett problem för sina grannar (Ryssland är inte de enda som har haft funderingar på att kapa åt sig en del av det som nu kallas Ukraina, det har även Polen haft).

Landet är en failed state, men EU fetischiserar ju statsgränser och låtsas att de är heliga i all evighet.

Du är en riktig sagoberättare! Alla stater är "konstgjorda". Och ni ryss-runkare brukar ju antyda att Rysslands gränser är heliga så varför gäller det enbart i en riktning? Släpp Putins lilla gråa mask nu. Den är färdigrunkad.
Citera
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Även bland de som identifierar sig som etniska ukrainare, och som ofta talar ukrainska, finns det säkert många som inte är okej med den nuvarande regimens hypernationalistiska, exkluderande retorik. Zelensky och Arestovich går ju på som om de ville att alla ukrainare ska/måste känna lika starkt att "jag är Ukrainare, enbart Ukrainare!" som norrmän för en generation sedan kände sig som Norrmän på Syttende Mai.

Om det fanns sådana människor så lär de ganska snabbt ändrat sig när ryssarna invaderade vilket gjorde att deras hemområden bombades, civila dödades i kriget (förlåt, "speciell militär operation") och ryssar våldtog och torterade.

Och innan du säger "MEEENN UKRAINARNA DÅ/ MEEEEN USA DÅÅ". Ska man övertyga andra människor att det är bättre att bli en del av ett annat land bör man ju uppträda exemplariskt och inte göra som ryssarna gjort.
Citera
2022-10-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Den här sidan visar 77% approval för Putin i September 2022:
https://www.statista.com/statistics/...rating-russia/

I början av året, innan specialoperationen, så var det 69%, så stödet har ökat.

En aning ja, men västvärldens politiker kan ju bara drömma om sådana siffror ändå.
Det är bara Kim i Mordkorea som är mer populär bland sin egen befolkning. Kan det bero på att
a) barnamördare v.puttin är sanslöst skicklig (nästan i klass med Kim)
b) folk vill inte få besök av FSB efter att ha svarat "fel" i en undersökning
Citera
2022-10-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Har ingen aning om vad du pratar om. Men Putin måste steppa upp nu. Han har gjort alldeles för lite för att plocka mera mark på sistone. Just nu verkar det mest som att Ryssarna inte väljer att strida och istället retirerar och låter artilleriet nöta ut offensiven. Det är ju smart iofs, men lite moralsänkande att se att kartan har blivit lite mera blå än tidigare. Förhoppningsvis är det bara tillfälligt tills pappersarbetet med dom nya regionerna är klara och domarna har godkänt allting. Det ska vara imorgon eller övermorgon om jag har läst rätt.

Kan inte vara kul att vara Putinist i dessa dagar! Hoppas du mår riktigt dåligt
Citera
2022-10-03, 11:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Rysktalande och ryss är inte samma sak. Och det vet du.

Vi kan ju förbjuda skåningar också då.... vi skjuter ihjäl alla eller så får dom flytta hem till Danmark om det inte passar.
Skåningar enligt mig har rätt att bo där precis som ryska befolkningen i Ukraina..

Jag tycker det är bättre att dela upp skiten dom kommer ändå aldrig att hålla sams.. Ukraina hatar ryssar eftersom dom är Nationlister. men även andra minioriter.. judar osv.. Judar har minskat radikalt senaste åren.
Citera
2022-10-03, 11:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det vore bra om vi i nuläget kunde undvika att alla historieböcker (alla som räknas) skrivs på engelska, av personer från anglosaxiska länder, och sedan ska översättas till andra europeiska språk.
Det är så klart den starkaste civilisationen som skriver historia. Men oavsett vem som skriver den förändras inte historien bara vad man väljer att skriva om och vem man lägger skulden på i olika konflikter. Kineserna skriver mycket historiska böcker, men inte är det mer sanna än de i väst. Bara en annan vinkling. På samma sätt som du själv försöker vinkla det faktiska skeendet i Ukraina utifrån dina åsikter om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in