2022-10-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hjälpens storlek är helt opropotionerlig (nu menar jag också såna kontraproduktiva saker som att slänga ut dem från diverse internationella organ) jämfört med andra konflikter, och det motiveras ofta med risken att ryssland ska "återupprätta Sovjetunionen". Jag tror helt ärligt en faktor är russofobi, inte bara analytiska överväganden som man gjort ifall nu det var något annat land som gjorde ett liknande "move".

Är hjälpen till Ukraina "opropotionerlig"?

Ja, det tycker jag också. De har blivit invaderad av en brutal nation, med soldater där alla är sexualsaidister, de har obegränsad tillgång till artilleriammunition, kan ösa in folk som slaktboskap.

Stödet från väst kom igång alldeles för sent, alldels för fegt, alldeles för försiktigt. Nu är det dags för väst att steppa upp en nivå. Lägg ordrar till de bästa vapentillverkarna i världen, oavsett nationell tillhörighet, ös in det bästa vapenindustrin kan erbjuda, och bomba tillbaka de ryzzka kackerlackorna tillbaka till stenåldern, en gång för alla.

Så att det blir lite proportionerligt!
Senast redigerad av Invektiv72 2022-10-03 kl. 11:49.
Citera
2022-10-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Nu har den ryska propagandan legat i hårt och skapat flera kanaler på youtube och gjort propagandafilmer.

Ingen går på det hela! Cyka Blyat kamrat.

Sen när Svenska media skriver något om Ryssland så tror ni på det till 100% trots att deras källa är från Ryssland..
Citera
2022-10-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det vet vi inte. Den information vi får kommer från Ukraina och västmedia.
Den information som kommer från ryssland har mer handlat om taktisk reträtt, omgrupperingar och att man haft otur. Men resultatet är det samma, ryssarna förlorar mark och uppenbarligen även soldater då man för tredje gången i ryska historien tagit till en mobilisering.
Citera
2022-10-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vi kan ju förbjuda skåningar också då.... vi skjuter ihjäl alla eller så får dom flytta hem till Danmark om det inte passar.
Skåningar enligt mig har rätt att bo där precis som ryska befolkningen i Ukraina..

Jag tycker det är bättre att dela upp skiten dom kommer ändå aldrig att hålla sams.. Ukraina hatar ryssar eftersom dom är Nationlister. men även andra minioriter.. judar osv.. Judar har minskat radikalt senaste åren.

Och vi friska människor tycker att det vore bäst att dela upp den ryska skit-federationen då det enda den bidrar till i världen är att hota med kärnvapenkrig och hota med att invadera och erövra grannländer på 40-tals manér.
Citera
2022-10-03, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Kan inte vara kul att vara Putinist i dessa dagar! Hoppas du mår riktigt dåligt
Dåligt mår jag inte, men det är klart att det är tråkigt att se att kartan har blivit lite mera blå. Men det är ju bara för att Ryssarna väljer att inte försvara och istället backar och tar bättre positioner. Det är inte så att ni vinner mark genom att besegra ryssarna på något sätt så jag förstår inte varför ni firar som om ni hade vunnit världskuppen. Kherson offensiven har det extra jobbigt med den öppna ytan. Det gör det enkelt för artilleriet att mala ner offensiven. Och det går bra i östra Ukraina. Ryssland avancerar på Bahkmut. Det har bara inte varit samma fart på offensiverna som innan sommaren, men jag förstår att man behöver rotera manskapet osv.
Citera
2022-10-03, 11:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Har ingen aning om vad du pratar om. Men Putin måste steppa upp nu. Han har gjort alldeles för lite för att plocka mera mark på sistone. Just nu verkar det mest som att Ryssarna inte väljer att strida och istället retirerar och låter artilleriet nöta ut offensiven. Det är ju smart iofs, men lite moralsänkande att se att kartan har blivit lite mera blå än tidigare. Förhoppningsvis är det bara tillfälligt tills pappersarbetet med dom nya regionerna är klara och domarna har godkänt allting. Det ska vara imorgon eller övermorgon om jag har läst rätt.

Jag tror Putin gjorde ett stort fel. Han skulle ha mobiliserat vid majfirandet, så som många (också Ukraina-shills) trodde skulle ske. Men det gick inte att se som observatör av kriget vid den tidpunkten. Det är svårt att se en bra förklaring på varför de gjorde det misstaget, där är någon form av inkompetens i deras system. Nu tror många i väst att Ryssland håller på att förlora, så stödet kommer vara stabilt den närmsta tiden. Jag tycker det är ovisst vad som kommer hända på kort sikt.

Jag hoppas på fred och att de kommer till någon slags vapenstillestånd, men det ser ju värre ut än nånsin.
Citera
2022-10-03, 11:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Sen när Svenska media skriver något om Ryssland så tror ni på det till 100% trots att deras källa är från Ryssland..
Stämmer ryska källor med andra västliga, är det förmodligen sant. Stämmer det inte, måste man fundera över det och hur det kan komma sig.
Citera
2022-10-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Men snälla du..
Nånstans tycker jag du borde förstå att verklighet, och fantasi är två helt skilda begrepp.
Jag ber dig läsa på om konflikten och i synnerhet åren i Krim från tidigt tjugohundratal och med neutral ståndpunkt förstå varför situationen är som den är idag.

Det enda man behöver förstå (förutsatt att man inte sjukligt intresserad av psykologi och hur massmördare tänker) är att piss-ryzzland har invaderat en suverän nation, vilket är ett flagrant brott mot all internationell rätt.

Man kan också ta till sig att bajs-putin har tagit död på mer än 100 000 personer på mindre än 7 månader - helt i onödan. Utan att uppnå ett skit. Och att han nu tydligen har mobiliserat ytterligare ett par hundra tusen piss-ryzzar så att det kanske blir uppemot en halv miljon människor innan han är "färdig" (eller helt enkelt dör av ålderdom).

Dumfittan tycker att det är värt en halv miljon människors liv för att avnazifiera 20 nationaliser i Azov.

Snacka om "proptioner".
Citera
2022-10-03, 11:49
Medlem
Citat:

Tror ju mer på när man ser hur mobiliseringen ser ut från de som är inkallade filmar själva än vad Rysk media göra som är kontrollerad av en Rysk korruperat regim.

"De militära befälen varnades i tv
Chefen för statskontrollerade mediekoncernen RT (tidigare Russia Today), Margarita Simonyan, även kallad ”Putins propagandist”, skrädde inte orden i ett debattprogram i Moskvas största tv-kanal förra veckan.

Hon talade bland annat om den ”inkompetens” som präglat den ”partiella mobiliseringen” och om bristen på resurser, skriver brittiska Daily Mail.

– Studenter, människor med allvarliga sjukdomar, ensamstående föräldrar, personer som fyllt 62 år. De får värdelös utrustning, inga hjälmar och inga kroppsskydd.

Margarita Simonyan varnade samtidigt de militära befälen:

– Gör inte folket förbannade!"
https://www.expressen.se/nyheter/tv-...as-av-myteri-/

Tror mer på detta ovan än vad jag gör på de youtubevideos som egentligen kan vara stageade.

Väst är ju bäst!

Cyka Blyat KAMRAT!

EDIT: Putin kommer gå samma öde till mötes som tsaren Nikolaj II. Frågan är om han slipper se sin familj bli mördad.
Senast redigerad av Knarkblomman 2022-10-03 kl. 11:51.
Citera
2022-10-03, 11:49
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rekiska-fartyg

Då vet vi iaf vilka som hjälper Ryssland i EU och NATO.
Citera
2022-10-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Dåligt mår jag inte, men det är klart att det är tråkigt att se att kartan har blivit lite mera blå. Men det är ju bara för att Ryssarna väljer att inte försvara och istället backar och tar bättre positioner. Det är inte så att ni vinner mark genom att besegra ryssarna på något sätt så jag förstår inte varför ni firar som om ni hade vunnit världskuppen. Kherson offensiven har det extra jobbigt med den öppna ytan. Det gör det enkelt för artilleriet att mala ner offensiven. Och det går bra i östra Ukraina. Ryssland avancerar på Bahkmut. Det har bara inte varit samma fart på offensiverna som innan sommaren, men jag förstår att man behöver rotera manskapet osv.

Ta ett extra lager aluminiumfolie! Brukar skydda mot obehagliga sanningar.

För övrigt står det ganska klart att Ryssland inte klarar av att föra krig i den här storleksordningen pga söndertrasad moral bland manskapet och en korruption som mest liknar en gangster-organisation. Hela upplägget liknar arabiska arméer under 1900- och 2000-talet. Hur har det gått för dessa undrar lille du då? Inte jättebra är svaret.
Citera
2022-10-03, 11:52
Medlem
Dag 220 av Puttes tredagarsspecialoperation:

- President Zelenskyj: Lyman "fullständigt rensat" från ryska styrkor.
Lyman, en viktigt logistikhubb i Donetsk oblast, befriades som bekant av ukrainska trupper den 1 oktober.

- Stoltenberg: Ukrainas framgångar i Lyman visar dess förmåga att trycka tillbaka ryssarna. NATO-chefen sa att återerövringen av staden i Donetsk oblast visar att ukrainarna gör framsteg på grund av deras "mod, tapperhet, färdigheter" och de vapen som USA och andra allierade tillhandahåller.

- Det senaste genombrottet i öst för Ukraina närmare att befria Luhansk oblast, vilket tvingar ryssarna att "förbereda sig på det oundvikliga", enligt Luhanskregionens guvernör Serhiy Haidai.

- Nio länder uttalar sig för att Ukraina ska få gå med i Nato.
Länderna inkluderar: Polen, Tjeckien, Estland, Lettland, Litauen, Nordmakedonien, Montenegro, Rumänien och Slovakien.
"Alla de som begår aggressionsbrott måste ställas till svars och ställas inför rätta", står det i det gemensamma uttalandet. President Volodymyr Zelensky sa den 30 september att Ukraina skulle lämna in en ansökan om att gå med i Nato.

- Storbritanniens underrättelsetjänst: Offentlig kritik av landets ledning kommer att öka i Ryssland om Ukraina befriar mer territorium. Det brittiska försvarsministeriet sa vidare att ryska styrkor sannolikt drabbades av stora förluster när de drog sig tillbaka från staden Lyman i Donetsk oblast den 1 oktober.
Ministeriet sa att tillbakadragandet ledde till "en ytterligare våg av offentlig kritik av Rysslands militära ledning", och ytterligare förlust av dess erövrade territorium kommer "nästan säkert" att leda till intensifierad kritik.

- Ukrainas generalstab: Den ukrainska armén slår tillbaka ryska attacker nära 7 samhällen den 2 oktober. Enligt generalstaben slog ukrainska trupper tillbaka ryska försök att avancera nära staden Bakhmut, byarna Zaitseve, Spirne och fyra andra samhällen i Donetsk oblast.

- Generalstaben rapporterade vidare att ukrainska styrkor slog ut 8 iransktillverkade kamikazedrönare den 2 oktober. Enligt generalstaben genomförde Ukrainas flygvapen också fyra attacker och träffade framgångsrikt två ryska vapenlager och två luftvärnsrobotsystem.

- Enligt Serhiy Cherevatyi, talesman för den ukrainska armén, återerövrade de ukrainska trupperna byn Torkse den 2 oktober. Torkse ligger cirka 15 kilometer öster om den tidigare befriade strategiska staden Lyman. De ryska styrkorna har nu dragit sig tillbaka till Kreminna, en stad i Luhanskregionen cirka 20 kilometer öster om Torske, och "försöker sätta upp ett försvar där", sa Cherevatyi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in