Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-04, 22:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men sluta vara så missunnsamt fantasifull och avundsjuk. På 70-talet var det väl knappast en jävel som bortsett från Östermalm ville bo i centrala Stockholm heller?

Citylägenheter, speciellt "gratis", har alltid varit populära, oavsett staden lägenheterna ligger i.
(Mogadishu och Kabul undantaget kanske..)
Citera
2022-10-04, 22:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Citylägenheter, speciellt "gratis", har alltid varit populära, oavsett staden lägenheterna ligger i.
(Mogadishu och Kabul undantaget kanske..)

Nej, de var billiga och nästan gratis för att folk som hade råd flyttade ut en bit mot ytterområden som var nybyggen under 60- och 70-talen.Miljonprogramsområdena och små-och radhusområdena utanför citykärnan var inte slum då. Och det borde även incelmongon som inte är uppväxta i Stockholm känna till.
Citera
2022-10-04, 22:45
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Men sluta vara så missunnsamt fantasifull och avundsjuk. På 70-talet var det väl knappast en jävel som bortsett från Östermalm ville bo i centrala Stockholm heller?

Söder var väl ett enda jävla slumområde i början av 70-talet?!?!

Var det så? Jag är ingen expert men om man kikar på Bostadsförmedlingen i Stockholms hemsida så bidrar de med lite historik. Bland annat skriver de följande under rubriken "1960- och 70-talet":

Citat:
I mitten av 1970-talet minskade trycket på bostadsmarknaden. Det fanns till och med planer på att lägga ner bostadskön eftersom tusentals lediga bostäder runt om i förorterna saknade hyresgäster. I innerstaden var det däremot fortsatt svårt att få en bostad utan lång kötid.

Vidare kan man väl fråga sig varför det skulle behövts en speciell kö för "kulturarbetare" om alla som ville ha en bostad kunde välja och vraka på den tiden.
Citera
2022-10-04, 22:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej, de var billiga och nästan gratis för att folk som hade råd flyttade ut en bit mot ytterområden som var nybyggen under 60- och 70-talen.Miljonprogramsområdena och små-och radhusområdena utanför citykärnan var inte slum då. Och det borde även incelmongon som inte är uppväxta i Stockholm känna till.

Helt galet det som du ponerar.
Har inte påstått att hennes "statens-kulturråd/KRO-lägenhet" var slum.
Du verkar missat totalt debatten vi hade i Sverige under 60-70-talen om lägenhetsbristen/bostadsköerna. Minns du inte debattprogrammen på TV?

Damen i fråga bor i en stadslägenhet, inte något annat. En sponsrad lägenhet "hon fått gratis" under alla år, på grund av "kulturella skäl", för hon är "konstnär".
I dagsläget börjar hon gnälla, för hon fått värmeräkningen. (Tydligen).
Citera
2022-10-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
https://www.hemhyra.se/nyheter/carol...ur-det-ska-ga/

Det här är en gammal tant som bor i centrala Stockholm och har en hel trea som hon huserar över ensam. Ett av rummen använder hon tydligen som ateljé till sin konst. Hon har sålt lite tavlor men om det är låg inkomst på det eller om hon bara är duktig på att bränna pengarna framgår inte. Alla de pengarna har tydligen tagit slut i alla fall.

Förra vintern klarade hon av sin ekonomi med hjälp av våra skattepengar:

Med tanke på bostadsbristen hos framför allt unga tänker jag direkt: varför hyr hon inte ut ett eller två rum och delar på hyran och uppvärmningskostanden? Många unga skoltjejer skulle säkert hellre bo ihop med den här gamla tanten än att behöva suga av någon pervogubbes kuk för ett svartkontrakt. Förutom att spara pengar hade konstnärstanten också hjälpt ett par medmänniskor.

Med tanke på att hon är konstnär och bor på Södermalm är det väl en lågoddsare att hon har röstat på Fi/V/Mp, vilka är partier som är starkt mot kärnkraft. Undrar om hon reflekterar över vad som blev resultatet av hur hon röstade. Tänker innerstads-PK-folket inte på sånt eller tror de att elen kommer från någon magisk kruka vid regnbågens slut?

Hem och hyra ställer inte någon kritisk fråga verkar det som. Inte en enda. Är de i otakt med tiden vi lever i?

Är det en mänsklig rättighet att få bo ensam i en uppvärmd innerstadstrea på Södermalm och försörjas av konststöd? Varför ska vi andra förväntas vara solidariska med denna konstnär som inte ens har vett att hyra ut rum i en stad med en massa hemlösa? Skäms hon inte? Skäms inte journalisten på Hem och hyra?

Tydligen ska ett av hennes husdjur ha dött av kylan. Hon vanvårdar alltså oskyldiga djur för att hon är så ansvarslös när det gäller privatekonomin. Det är väl olagligt? Vad är detta? Varför är det ingen på Hem och hyra som bara kan säga åt henne att hon får ta sig i kragen och börja ta ansvar för sin situation? Vad är det med det svenska samhället och detta eviga daltande med allt och alla?
Du borde skämmas för att du går till attack mot vanliga människor som har skött sig och som har fungerat med villkor som vi alla har vant oss vid. Visst kan man önska att folk bör anpassa sig till nya villkor, men det är inget man kan kräva och absolut inte racka ned på människor för att de har sina invanda liv. De är ytterst offer för en oansvarig politik. De har rätt att förvänta sig bättre. Jag tycker inte om att du sparkar på sådana människor. Sedan får man komma ihåg att Hem och hyra är en medlemstidning och därför har en partisk syn på journalistiken.
Citera
2022-10-04, 22:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Var det så? Jag är ingen expert men om man kikar på Bostadsförmedlingen i Stockholms hemsida så bidrar de med lite historik. Bland annat skriver de följande under rubriken "1960- och 70-talet":

Vidare kan man väl fråga sig varför det skulle behövts en speciell kö för "kulturarbetare" om alla som ville ha en bostad kunde välja och vraka på den tiden.

Mycket revs väl? Om + 40% av innerstaden är rivningsplatser och obeboeliga slumlägenheter motsäger det väl inte att det är kö? För barnfamiljer köade betydde inte att de nödvändigt skulle vilja bo i de lgh som var tillgängliga på söder.
Citera
2022-10-04, 22:56
Medlem
Ett tips.
Läs artikeln en gång till.

Med vetskapen om att Carros dotter bor runt knuten i en ännu bättre kulturbostad. En kåk. En större bostad och med tomt.
En dotter som är journalist, politiker och gått handels och tjänar grova pengar.
Och troligen har myglat sig till en bostadskarriär som få andra.

Snyftar ni fortfarande?
Citera
2022-10-04, 23:00
Medlem
Skulle vara intressant att veta hennes hyra, den kan inte vara så hög pga kallhyra, någon som vet eller insatt i detta?
Citera
2022-10-04, 23:02
Medlem
Ja jo det finns såklart möjligheter men jag kan ändå tycka synd om en 77-årig kvinna som inte har råd betala elräkningen. Att sälja lite tavlor är ju inget man blir rik på. En elräkning på 8300 kr är det nog inte många fattigpensionärer som klarar. Att hon bor på Södermalm borde inte ligga henne till last.
Citera
2022-10-04, 23:11
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag tycker inte alls att det är orimligt att en äldre dam ska kunna bo i lugn och ro i en trea i innerstan och måla tavlor. Det är en lägenhet vi talar om här, inte en stor villa med tio rum. Det är orimligt att vi har fått en situation i Sverige där folk ska förväntas ”ta ansvar för sin situation” genom att flytta eller ta in inneboende för att överhuvudtaget kunna hanka sig fram. Det är inte en tant på Södermalm som är problemet här.
Donera pengar till henne då?

Mycket snack.
Citera
2022-10-04, 23:17
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Fram tills nu har hon klarat sig ekonomiskt men på grund av att hyresvärden inte har utfört det underhållsarbete som krävs - och som hon betalat för i 50 år - så kan hon inte längre värma sin bostad på ett ekonomiskt hållbart sätt.

Om det är kakelugnarna du tänker på så tror jag knappast att det är särskilt ekonomiskt för en gammal tant i Stockholms innerstad att elda med ved. Hon lär behöva köpa den färdighuggen och hemlevererad; är det billigt menar du?

Jag känner en del som eldar billigt med ved, för att de har egen skog, traktorer, motorsågar, vedklyvar o.d som äldre damer i Stockholm sällan förfogar över.

Dessutom är det inte alltid så miljövänligt, vilket många på Södermalm mår dåligt av.

Hur du än vrider och vänder på det så har hon under större delen av sitt vuxna liv bott i en lägenhet vars uppvärmning har ansetts oekonomisk i flera decennier. Hon verkar inte ha gjort något för att ändra på det, och det får hon nu betala för.

Jag har en relativt törstig bil som dessutom är dyr i fordonsskatt. Detta visste jag och alla andra när jag köpte bilen, och jag har haft den i tre år, så jag har haft gott om tid på mig att byta bil. Tycker du synd om mig nu när bränslet har chockhöjts under 2022?
Citera
2022-10-04, 23:21
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Mycket revs väl? Om + 40% av innerstaden är rivningsplatser och obeboeliga slumlägenheter motsäger det väl inte att det är kö? För barnfamiljer köade betydde inte att de nödvändigt skulle vilja bo i de lgh som var tillgängliga på söder.

En del revs förstås och jag är som sagt ingen expert, men jag skulle nog säga att Södermalm ändå kom relativt lindrigt undan rivningshetsen jämfört med exempelvis Norrmalm. Vidare är jag ganska tveksam till att Södermalm så sent som på 70-talet var "förslummat". Speciellt trendigt var området knappast men ska man hitta misär får man nog åtminstone rulla tillbaka till början av 1900-talet.

Vad folk stör sig på är väl hur som helst den gräddfil som ett visst "skrå" fått i form av speciella bostadsköer, speciella arbetsförmedlingar, subventioner, bidrag, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in