2022-10-06, 01:34
Medlem
My heritage - syskon

Hej!

Om man vill börja med forska lite vad släkten kommer från och köp ett sånt sär dna test från my heritage. Ingen i vår familj har tagit ett sånt tidigare.

Vi är 3 syskon. Jag man 32 min bror 34 och syster 36. Vi har samma föräldrar. Skulle det spela nån roll vem som tar testet? Jag hörde att man kan se likheter i procent. Är det om alla eller två av oss tar testet?
Om man är över 50% har man tydligen mer likheter med sitt syskon än genomsnittet

Också kommer det kampanjer då och då på my heritage? Såg just nu att det kosta 900 kr
Citera
2022-10-06, 01:45
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valon
Hej!

Om man vill börja med forska lite vad släkten kommer från och köp ett sånt sär dna test från my heritage. Ingen i vår familj har tagit ett sånt tidigare.

Vi är 3 syskon. Jag man 32 min bror 34 och syster 36. Vi har samma föräldrar. Skulle det spela nån roll vem som tar testet? Jag hörde att man kan se likheter i procent. Är det om alla eller två av oss tar testet?
Om man är över 50% har man tydligen mer likheter med sitt syskon än genomsnittet

Också kommer det kampanjer då och då på my heritage? Såg just nu att det kosta 900 kr

Det spelar roll eftersom ni inte ärvt samma 50% av vardera föräldern, undantaget enäggstvillingar.
Citera
2022-10-06, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det spelar roll eftersom ni inte ärvt samma 50% av vardera föräldern, undantaget enäggstvillingar.

Okej men två av oss eller alla tre måste ta testet för att visa på likheter eller?

Det går inte automatiskt
Citera
2022-10-06, 02:20
Medlem
Testerna är inte tillförlitliga och ni ska absolut inte pröjsa för att ge bort biologisk information som de istället kan göra vad de vill med. Det är snarare vad det kan användas till som är av mer precis betydelse än halvdana antaganden om ursprung.
Citera
2022-10-06, 11:12
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Hej!

Tog MyHeritage-testet, likaså gjorde min storebror (vi har samma föräldrar). Vi delar visst ~36% dna.

Hmm... 900kr? Jag köpte mitt test för typ 550. Du kan ju vänta tills de har kampanj eller så, återkommer ganska ofta!

Mvh.
Citera
2022-10-06, 12:18
Medlem
Wow 900 kr igår och och 500 idag. Redan prissänkt
Citera
2022-10-06, 14:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Okej men två av oss eller alla tre måste ta testet för att visa på likheter eller?

Det går inte automatiskt

Men likheter med vad?
Citera
2022-10-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Men likheter med vad?

Jag tror - genuppsättning
Om vi matchar varandras i relation till våra föräldrar? Och ett genomsnitt på det i relation till andras biologiska matchning?

Låter snurrigt, jag hade hoppats på få det bättre förklarat från någon annan.

Det är rolig läsning om folk som bara som får 35% och blir sura. 25% borde ju tyda på va att man är halvsyskon.
Citera
2022-10-06, 14:34
Medlem
My heritage suger, välj Ancestry.se! Etniciteten stämmer inte alls på MY heritage och a är billigare om det är 900 sionister dessutom
Citera
2022-10-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
My heritage suger, välj Ancestry.se! Etniciteten stämmer inte alls på MY heritage och a är billigare om det är 900 sionister dessutom

Du får väll förklara varför

Är det användarantal du går på? Eller läser du reviews. My heritage är högst rankad på flera listor. Och som ja skrev rabatterad nu till 500
Citera
2022-10-06, 14:43
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jag tror - genuppsättning
Om vi matchar varandras i relation till våra föräldrar? Och ett genomsnitt på det i relation till andras biologiska matchning?

Låter snurrigt, jag hade hoppats på få det bättre förklarat från någon annan.

Det är rolig läsning om folk som bara som får 35% och blir sura. 25% borde ju tyda på va att man är halvsyskon.

Ja, alla måste ju testas för att kunna jämföra med varandra och era föräldrar.

Jag matchar ett halvsyskon med 26%, men det kan bli ganska mycket lägre också.

I följande länk finns en slags beräknng av ungefär hur nära släkt man är beroende på gemensamt dna, men den fungerar bara om man inte är släkt på mer än ett sätt.

https://www.yourdnaguide.com/scp

En film som förklarar.

https://www.youtube.com/watch?v=dZ6yme0t-ZA
Citera
2022-10-06, 14:44
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld

Ja, ancestry är lite bättre på etnicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in