Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
Innan du hoppar på mig. Så vill jag bara säga :
1. LNG hamnar , vardå i Tyskland klart i December ? Papiere bitte
2. Tyskarna har kunnat fylla på sina gaslgager, men det har varit med dyr importerat LNG inte rysk gas
3. Pipelinen mellan Norge och Polen invigdes för 3-4 veckor sedan, och är avsedd att endast ersätta Polens behov av gas sedan de stoppade importen av rysk gas. Förutseende av polackerna,det har tagit flera år att komma dit
4. Vi i Europa är inte i närheten att kunna göra oss oberoende av billig rysk gas. Det är fortfarande hamstring av dyr LNG som gäller för alla kommande vintermånaderna de närmaste åren enbart för att värma upp kontinenten, och det finns inga större projekt som kan balansera emot bristen. Det här är ingen lek med förhoppningar. Det kommer att bli tufft, och en långdragen recession står inför dörren.
Får be om ursäkt för att inte komma ihåg var jag läst om LNG hamnarna i Tyskland troligtvis
var det någon av aftonblaskorna som hade det på löpet för ett par veckor sedan.
Skall försöka skriva ner uppgifter jag hittar i fortsättningen
När det gäller pipelinen till Polen från Norge var det nog också någon aftonblaska som skrev
att den skulle byggas ut till att täcka östra delen av Tyskland och även att det skulle läggas en
pipeline från Norge till Nederländerna men denna är nog bara på planerings stadiet ännu.
Nej jag har inga illusioner om att energiomställningen kommer bli helt friktionsfri och i perioder
kanske vi blir tvungna att ransonera energi .
Det som är bra ändå är att alla verkar dra åt samma håll nu i Europa och då kan det
komma oväntade synergi effekter som gör att det går snabbare.