2022-10-08, 20:23
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Say what?

Nej, jag tror inte på teorin att en utlösare placerades i både lastbilen och tåget så att de detonerade när de kom nära varandra. Jag menar att det är för komplicerat och därför osannolikt, men därför inte tekniskt omöjligt.
Kanske mahorka?
Citera
2022-10-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Innan du hoppar på mig. Så vill jag bara säga :

1. LNG hamnar , vardå i Tyskland klart i December ? Papiere bitte
2. Tyskarna har kunnat fylla på sina gaslgager, men det har varit med dyr importerat LNG inte rysk gas
3. Pipelinen mellan Norge och Polen invigdes för 3-4 veckor sedan, och är avsedd att endast ersätta Polens behov av gas sedan de stoppade importen av rysk gas. Förutseende av polackerna,det har tagit flera år att komma dit
4. Vi i Europa är inte i närheten att kunna göra oss oberoende av billig rysk gas. Det är fortfarande hamstring av dyr LNG som gäller för alla kommande vintermånaderna de närmaste åren enbart för att värma upp kontinenten, och det finns inga större projekt som kan balansera emot bristen. Det här är ingen lek med förhoppningar. Det kommer att bli tufft, och en långdragen recession står inför dörren.

Får be om ursäkt för att inte komma ihåg var jag läst om LNG hamnarna i Tyskland troligtvis
var det någon av aftonblaskorna som hade det på löpet för ett par veckor sedan.
Skall försöka skriva ner uppgifter jag hittar i fortsättningen
När det gäller pipelinen till Polen från Norge var det nog också någon aftonblaska som skrev
att den skulle byggas ut till att täcka östra delen av Tyskland och även att det skulle läggas en
pipeline från Norge till Nederländerna men denna är nog bara på planerings stadiet ännu.
Nej jag har inga illusioner om att energiomställningen kommer bli helt friktionsfri och i perioder
kanske vi blir tvungna att ransonera energi .
Det som är bra ändå är att alla verkar dra åt samma håll nu i Europa och då kan det
komma oväntade synergi effekter som gör att det går snabbare.
Citera
2022-10-08, 20:24
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Vill öststatarna återgå till Ryssland så är det frivilligt.
De kan begära utträde ur EU redan ikväll.

Jag som är född i väst hade inte gråtit.
Kommunister har jag inget till övers för, oavsett nationalitet.

Typiskt rySSnaZZar

https://www.reddit.com/r/RussiaUkrai...sians_be_like/

Vill putler gå bakåt i tiden så går det väl också

https://www.reddit.com/r/ukraine/com...t_putin_wants/
Citera
2022-10-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Han är ganska nära. 300 000 tillkommer snart. Man får hoppas det går så smärtfritt som möjligt och med så få offer som möjligt. Samtidigt ser man ju hur Väst vill provocera fram en kärnvapenattack men jag hoppas de inte lyckas.

Ganska nära? Hans soldater trillar ju av pinn i androg skådad takt. Så illa att man måste tvångsrekrytera 300k personer som saknar utbildning, stridsmoral och utrustning. Det enda han lyckas med är ju att terrorbomba civilbefolkningen. Näe du, han är inte nära någonstans. Hans största hopp, när det väl kommer, är att hans avrättning inte blir plågsam.
Citera
2022-10-08, 20:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Krim-bron

Den här detonationen liknade inget jag sett tidigare. Kan det primära ha varit att åstadkomma värmeutveckling snarare än sprängkraft?

Va det lastbilen eller båten direkt under lastbilen som detonerade?
Kan man fråga sig. Dessutom vore det ett osannolikt sammanträffande att ett tåg med bränsle råkade komma exakt vid tiden för explosionen. Den Ryska lögnkulturen innebär väl att vi aldrig får veta sanningen?
Citera
2022-10-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Uppenbarligen har ryssarna använt sitt artilleri för att spara på manskap i denna konflikt. Däremot är jag förvånad över att de sparat ukrainsk infrastruktur så här pass länge.
Det ryska artilleriet har haft svårt att träffa rätt kommun då pjäserna är dåligt ihopskruvade och ammunitionen är antik. Man hade säkert velat träffa något viktigt, men det har hittills verkat svårt. Att, som ryssarna, plöja med artilleri är väldigt ineffektivt.
Citera
2022-10-08, 20:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Kan man fråga sig. Dessutom vore det ett osannolikt sammanträffande att ett tåg med bränsle råkade komma exakt vid tiden för explosionen. Den Ryska lögnkulturen innebär väl att vi aldrig får veta sanningen?
Enligt Ryssland är det en bomb ombord på en lastbil som exploderat, alltså ett attentat. Av vem har man inte kännedom än. Intressant eftersom Ukraina inte har tagit på sig dådet eller säger sig vet hur det gått till..
Citera
2022-10-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Krim-bron

Den här detonationen liknade inget jag sett tidigare. Kan det primära ha varit att åstadkomma värmeutveckling snarare än sprängkraft?

Va det lastbilen eller båten direkt under lastbilen som detonerade?
Det ryktes at lastebilen inneholdt ANFO, og det kan forklare det vi ser.
(ANFO er en forkortelse for ammoniumnitrate/fuel oil, og er et meget stabilt høyeksplosivt sprengstoff.)
Citera
2022-10-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Och du känner att kineserna är villiga att testa Västs beslutsamhet för det efterblivna Rysslands skull? Knappast, men kineserna kommer säkert fortsätta köpa billiga råvaror från Ryssland till halva priset och betala med sedlar som bär Maos porträtt. Uralolja kostade häromdagen $60 fatet, kineserna får $35 i rabatt, mellanskillnaden täcker inte ens produktionskostnaden, men kineserna klagar inte nämnvärt och de betalar i sedlar med Mao på.

Glöm inte det där mobilföretaget som har blivit bojkotterat av väst, nu måste dom ju sälja under pris om det är någon överhuvudtaget som köper skiten, ju för barn pad är dom godkännt
Citera
2022-10-08, 20:30
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Det sitter de och hoppas på i Vita huset med. Just därför de håller på och provocerar som de gör.
Regimskifte är deras paradgren. Det de inte förstår är att det är stor risk att det som kommer efter Putin kan få dig och Väst att sakna gamle gode Putin.
Same zhit different name as long as its a ruZzian
Citera
2022-10-08, 20:30
Avstängd
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Om du mot bättre vetande förnekar att ryssarna är strategiskt skickliga så kan de väga upp detta med brute force.
Förklara det strategiskt skickliga som ryssarna demonstrerade i anfallet mot Kiev, och i beslutet att stationera 20000+ soldater på "fel" sida av Dnjepr.
Citera
2022-10-08, 20:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Nej, du tror ju inte på nåt som är "tekniskt möjligt", om det finns en omöjlig sannolikhet för att någonting helt vrickat, omöjligt har hänt.

Inte ens om det är din egen fru som begår självmord i ett slutet rum med en pennkniv är det "sannolikt". Och därför lever hon, "sannolikt".

Som den där kärringen som Putin sprängde ihjäl.

Dumfitta.
Spar in på könsorden och kolla min posthistorik, så kan vi diskutera något annat vid ett annat tillfälle.

Ha en trevlig kväll.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-08 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in