Citat:
Ursprungligen postat av
ForumApache
Vilka är ”vi i Europa”? Hur beroende av gas från Ryssland är Sverige och Litauen t ex.
Bara så att du vet, jag hånskrattar redan åt vad du än kommer att kläcka ur dig.
Hånskratt är ingen bra reaktion. Det tyder snarare på att man inte vill ta in realiteten.
Nä, jag menar inte Sverige, eller Litauen. De är icke gasberoende importörer. Men vi kan gå igenom ditt lilla exempel och använda det för att applicera det på en mer verklighetstrogen karta :
Tyskarna är totalberoende av rysk gas.
Italien, Ungern,Holland,. Hela EU är till 25% beroende av gas. 45% av den gasen kom via pipelines från Ryssland. Nu efter att
hälften av den
billiga gasen inte finns tillgänglig längre, så uppstår det en brist.
Alla uppräknade länder utan gas är stora ekonomier med stora energislukande basnäringar . Det ersätts inte på långa vägar av dyr importerat LNG,ingenting vi kan komma ikapp med från ena månaden till den andra. Det betyder i korta ordalag att vi går in i en recession som kommer att hålla på i åratal.
Jag har skrivit samma sak i ekonomiforumen, och det är slående hur folk egentligen inte vill ta in den nya kommande tiden. "Jamen,vi ba´importera lite mer LNG" så fixare det sig.... och det där är folk som annars poserar som ekonomiexperter
Är personligen självklart för att man inte ska ge upp kampen mot Grisarna i Kreml , men det är fantastisk hur många som lallar runt och förnekar konsekvenserna. Arbetet för att hitta ersättning kommer att kosta oss åratals av vedermödor