Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det sdan frslag skulle inte f acceptans av SD. Vilket betyder att de mste ska aktivt std av S. S verkar inte ha ingtt i frhandlingarna s det kan vi utesluta. Mjligen kan en L+KD+M f acceptans i sista omrstningsfrsket, men d ska det varit omrstning om flera andra alternativ innan, men jag skulle gissa att SD inte skulle tveka om ett extraval och hoppas att MP och eller L ker ur.
Kristersson kan ju mjligen resonera s hr:

1. SD rstar frmodligen inte nej om det blir skarpt lge och en regering med M+KD+L lggs fram s lnge SD upplever att de genom en verenskommelse fr garantier fr att tillrckligt mycket av SD:s politik kommer att genomfras.

2. Skulle SD nd rsta nej till en Kristersson-regering s kan man vara nstan 100% sker p att bde SD och L i nsta omrstning kommer att rsta nej till en socialdemokratisk regering.

3. D gr bollen tillbaka till Kristersson igen. Denna gng har han ett bttre mandat att istllet lgga fram en regering med bara M+KD, vilket han kanske egentligen hellre vill ha.

Jag tror att de enda som verkligen vill ha ett nyval r socialdemokraterna. Liberalerna vill ju inte ha det, eftersom de sklart riskerar att ramla ur. SD vill nog inte heller ha det, dels fr att liberalerna mycket vl kan klara sig kvar nd, dels fr att risken finns att SD frlorar sin position som nst strsta parti till M.

Det mest rimliga vore frsts om Kristersson redan frn brjan lgger fram M+KD som frslag. Det r bara mot bakgrund av Mats Persson uttalande om att han r "sker" p att L kommer att ing som jag r lite tveksam, plus att Jomshof svarar "vi fr vl se" p frgan om L kommer att ing som jag r lite tveksam.
Citera
2022-10-11, 16:49
Medlem
wwrs avatar
Det handlar bara om att politkerna skall visa att de inte klarar av att styra Sverige. D blir storfretagen som styr EU glada och kan lta EU ta ver kontrollen av Sverige. De politker som betett sig mest odugligt kommer att f de mest vlbetalda styrelseposterna i storfretagen. Ett system som bygger p mutor.
Citera
2022-10-11, 16:49
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Avdelningen "Stora drmmar". Inget fel med det. Men jag fr lite vibbar av miljmuppar som p allvar tror MP i regeringen betydde ngot fr miljn. N.
Nu man ju varit tydlig med sina vallften och d frvntar jag mig att SD, L, M och KD uppfyller dem.
Gldjande nog har Ulf sagt att de ska ske de frsta hundra dagarna s det r vl inte konstigt att man r lite glatt frvntansfull?
Citera
2022-10-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein

1. SD rstar frmodligen inte nej om det blir skarpt lge och en regering med M+KD+L lggs fram s lnge SD upplever att de genom en verenskommelse fr garantier fr att tillrckligt mycket av SD:s politik kommer att genomfras.

2. Skulle SD nd rsta nej till en Kristersson-regering s kan man vara nstan 100% sker p att bde SD och L i nsta omrstning kommer att rsta nej till en socialdemokratisk regering.

3. D gr bollen tillbaka till Kristersson igen. Denna gng har han ett bttre mandat att istllet lgga fram en regering med bara M+KD, vilket han kanske egentligen hellre vill ha.

Jag tror att de enda som verkligen vill ha ett nyval r socialdemokraterna. Liberalerna vill ju inte ha det, eftersom de sklart riskerar att ramla ur. SD vill nog inte heller ha det, dels fr att liberalerna mycket vl kan klara sig kvar nd, dels fr att risken finns att SD frlorar sin position som nst strsta parti till M.

Det mest rimliga vore frsts om Kristersson redan frn brjan lgger fram M+KD som frslag. Det r bara mot bakgrund av Mats Persson uttalande om att han r "sker" p att L kommer att ing som jag r lite tveksam, plus att Jomshof svarar "vi fr vl se" p frgan om L kommer att ing som jag r lite tveksam.
Ett extraval skulle ocks kunna betyda att C kan agera utan Annie och g till val p terg till borgerligheten.
Citera
2022-10-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ett extraval skulle ocks kunna betyda att C kan agera utan Annie och g till val p terg till borgerligheten.
Jo, frvisso. Men i nulget r det ju helt oskert vilken riktning C vljer att ta efter Annie. Jag ser grna att centern blir ett borgerligt parti igen, men jag tror det inte frrn jag ser det. Det r klart att ett nyval som innebr att L och/eller MP ramlar ur riksdagen och dr vi som grdde p moset fr ett borgerligt centern som inte motstter sig inflytande eller rentav regeringsmedverkan frn SD vore positivt, men knns vl i dagslget som lite av nsketnkande. Inte otnkbart om ngra r, men just nu har jag svrt att se det.
Citera
2022-10-11, 17:03
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:

Tror inte alls man kommer misslyckas med frhandlingarna. De har ju sjlva deklarerat att de r eniga
Citera
2022-10-11, 17:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Nu man ju varit tydlig med sina vallften och d frvntar jag mig att SD, L, M och KD uppfyller dem.
Gldjande nog har Ulf sagt att de ska ske de frsta hundra dagarna s det r vl inte konstigt att man r lite glatt frvntansfull?
Brottsligheten r svrast, tar minst 2 r innan man kan se skillnad i statistiken, tydligt kat antal poliser tar minst 5 r. Krnkraften/energi r lngsammast, tar minst 9 r innan vi fr mer krnkraft. Bara tre exempel. Skatter och liknande kan ju dremot ndras p ngra mnader, liksom reglering av invandring och annat.
Citera
2022-10-11, 17:11
Medlem
Citat:
Jo, frvisso. Men i nulget r det ju helt oskert vilken riktning C vljer att ta efter Annie. Jag ser grna att centern blir ett borgerligt parti igen, men jag tror det inte frrn jag ser det. Det r klart att ett nyval som innebr att L och/eller MP ramlar ur riksdagen och dr vi som grdde p moset fr ett borgerligt centern som inte motstter sig inflytande eller rentav regeringsmedverkan frn SD vore positivt, men knns vl i dagslget som lite av nsketnkande. Inte otnkbart om ngra r, men just nu har jag svrt att se det.
Tja, kan man inte f med SD och L med p regeringsfrslaget s r det nog bst fr sverige med extraval. Sveriges regeringsform fungerar mycket dligt om det inte finns ett majoritets block.
Citera
2022-10-11, 17:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Tja, kan man inte f med SD och L med p regeringsfrslaget s r det nog bst fr sverige med extraval. Sveriges regeringsform fungerar mycket dligt om det inte finns ett majoritets block.
Vid nyval ker L ut, SD kar med 3%, och C sitter lst utan partiledare. Gissa hur populrt det r.

Notera att Hgern med C har 58% av rsterna, har aldrig funnits strre majoritet. Bara de r vuxna att klara ett samarbete.
Citera
2022-10-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Kristersson r nstan tvingad att p ngot stt lsa fast SD annars kan de enkelt trycka p JA knappen p alla S frslag.

Och Sd lsa fast Kristersson.
Citera
2022-10-11, 17:28
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Pajasen Lfven hll p i 132 dagar fr 4 r sedan innan hans regering var klar. Minnet r kort hos S-trollen.

Skillnaden var att hans alternativ inte hade egen majoritet efter valet han var drfr tvungen att hitta en lning p det. Uffe gng har egen majoritet och var veren; i vart fall fre valet
Citera
2022-10-11, 17:31
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Ett extraval kan betyda att C tvinga till ett nyval antingen med en TF orfrande eller under ledning av en avgende. Inget alternativ r bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in