Citat:
Kristersson kan ju mjligen resonera s hr:Det sdan frslag skulle inte f acceptans av SD. Vilket betyder att de mste ska aktivt std av S. S verkar inte ha ingtt i frhandlingarna s det kan vi utesluta. Mjligen kan en L+KD+M f acceptans i sista omrstningsfrsket, men d ska det varit omrstning om flera andra alternativ innan, men jag skulle gissa att SD inte skulle tveka om ett extraval och hoppas att MP och eller L ker ur.
1. SD rstar frmodligen inte nej om det blir skarpt lge och en regering med M+KD+L lggs fram s lnge SD upplever att de genom en verenskommelse fr garantier fr att tillrckligt mycket av SD:s politik kommer att genomfras.
2. Skulle SD nd rsta nej till en Kristersson-regering s kan man vara nstan 100% sker p att bde SD och L i nsta omrstning kommer att rsta nej till en socialdemokratisk regering.
3. D gr bollen tillbaka till Kristersson igen. Denna gng har han ett bttre mandat att istllet lgga fram en regering med bara M+KD, vilket han kanske egentligen hellre vill ha.
Jag tror att de enda som verkligen vill ha ett nyval r socialdemokraterna. Liberalerna vill ju inte ha det, eftersom de sklart riskerar att ramla ur. SD vill nog inte heller ha det, dels fr att liberalerna mycket vl kan klara sig kvar nd, dels fr att risken finns att SD frlorar sin position som nst strsta parti till M.
Det mest rimliga vore frsts om Kristersson redan frn brjan lgger fram M+KD som frslag. Det r bara mot bakgrund av Mats Persson uttalande om att han r "sker" p att L kommer att ing som jag r lite tveksam, plus att Jomshof svarar "vi fr vl se" p frgan om L kommer att ing som jag r lite tveksam.