Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Man kan dock inte frånta henne ansvar om det skulle visa sig att hon ljugit om sin ålder och sagt att hon är äldre än vad hon är. 15 åringar som skjuter ihjäl folk, ska inte de ha nått ansvar, är de oskyldiga spädbarn? Det borde vara brottsligt att ljuga om sin ålder och på så sätt lura till sig samlag med äldre.

Med det sagt vill jag inte försvara den häktade. Han har begått så många våldtäkter och så mycket vidrigt att man undrar vad han ens gör ute på våra gator. Hur många fler som han ränner omkring ute kan man undra. Skrämmande.

Snacka om att skjuta över skulden på offret. Så här är det, det är är på den myndiges ansvar att försäkra sig om att hen inte begår otillåtna handlingar med ett barn. I det här fallet spelar det ingen roll om hon ljög om sin ålder, ansvaret för handlingarna är inte hennes, utan HANS. Att du försöker skjuta över ansvaret på ett barn säger enormt mycket om din syn och brist på förståelse hur ansvarsfrågan skall bedömas.
Citera
2022-10-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Snacka om att skjuta över skulden på offret. Så här är det, det är är på den myndiges ansvar att försäkra sig om att hen inte begår otillåtna handlingar med ett barn. I det här fallet spelar det ingen roll om hon ljög om sin ålder, ansvaret för handlingarna är inte hennes, utan HANS. Att du försöker skjuta över ansvaret på ett barn säger enormt mycket om din syn och brist på förståelse hur ansvarsfrågan skall bedömas.

Men om en 14 åring ser ut som 18 och hon påstår att hon är 18. Ska då en 21 år gammal kille begära att få se hennes pass? Eller hur tänker du? Något jävla ansvar måste ju individer ha när de är tonåringar. Eller en 15 åring som avrättar en annan, har inte den individen något ansvar alls?
Citera
2022-10-12, 19:04
Medlem
Citat:
Tro fan att du är drivande om du ljuger om din ålder och manipulerar information i syfte att ha sex med en vuxen, när du vet att den vuxna skulle tacka nej till umgänge om den kände till din ålder!?
Då är man väll drivande i allra högsta grad.

Sexualbrott mot barn är vidriga och ska bekämpas, de ska resultera i mycket allvarliga konsekvenser. Förvaring på obestämd tid är ett bra alternativ för många av de. Men det förutsätter att ett brott begås. Och jag anser inte att en vuxen begår ett brott om den har manipulerats och lurats in i en relation, som den hade tackat nej till om den kände till hur det verklige förhöll sig.

Nej, men du måste däremot vara drivande för att kunna misslyckas med att veta åldern på personen du väljer att gå till sängs med. Sådan information är minst sagt lätt tillgänglig idag.

Vuxna som utsätter barn för sexualbrott för att de var oförmögna att säkerställa att de placerade sin dick i en annan vuxen och inte i ett barn kan gärna förvaras på obestämd tid. Tillsammans med er som försvarar det perverterade beteendet.
Citera
2022-10-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Han måste förstått att hon var under 15 för att det ska vara grooming.

Han hade mycket lätt kunnat säkerställa att hon verkligen var äldre. Det kan möjligen bedömas som oaktsamhet. Vi vet för lite om alla omständigheter men kommer ju att kunna följa fallet framöver.
Citera
2022-10-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsignRo
Vi pratar om sexualbrott mot barn här. Inte dina påhittade brott.

Du är en av de som kallar barn för drivande och jag skrev ett inlägg till er för några sidor sedan.
Fast på bilderna ser hon faktiskt uy som 17, 18 åring??
Citera
2022-10-12, 19:19
Medlem
Citat:
Men om en 14 åring ser ut som 18 och hon påstår att hon är 18. Ska då en 21 år gammal kille begära att få se hennes pass? Eller hur tänker du? Något jävla ansvar måste ju individer ha när de är tonåringar. Eller en 15 åring som avrättar en annan, har inte den individen något ansvar alls?

Svaret är egentligen "ja" på den frågan, men man gör i rätten en samlad bedömning. Kommer man fram till att det är orimligt att ställa kravet på att MGM skall ha misstankar om att man träffade en minderårig så kan man alltså undkomma att straffpåföljd utdelas. Ett exempel på ansvarsbefriande grund vore tex om en man träffar en minderårig tjej inne på en klubb som har 18-årsgräns. Där anses det ju vara underförstått att ingen som är minderårig skall släppas in. Har den personen då sex med den minderåriga tjejen så skulle denne förmodligen kunna hävda det som försvar och undkomma straffansvar. Om det nu inte i något annat avseende vore så att han borde ha förstått att hon var minderårig och egentligen inte skulle vara inne på klubben alls. Ett exempel på det vore ju om hon tex berättade under samtal parterna emellan att hon läser en matematikkurs som bara ges i grundskolan eller liknande, då finns det fog att ifrågasätta hennes ålder, även inne på 18-års-klubben (blott ett exempel på något som skulle kunna vända på bedömningsdelen).

I det här fallet är det dock tveksamt eftersom han betalade hennes biljett och hon tex inte går att få upp på vanliga siter som eniro.se eller hitta.se etc. Det brukar indikera att personen är minderårig. Och ja, det finns folk med skyddad identitet osv, men någonstans ringer det en klocka när en ung tjej inte går att hitta någonstans och behöver få biljetten betald. Där är det helt klart en varningsklocka som ger L*tif en undersökningsplikt. Särskilt när det framkommer att de har samspråkat under en viss tid och han hade kännedom om att hon var utplacerad i fosterfamilj mot sin vilja, vad det verkar som enligt den bild som getts som hörsägen kring det här fallet. Det torde innebära att man förstår att personen inte är myndig.

Dessutom skall det också påpekas att eftersom han legat/våldtagit minderåriga tidigare så borde han verkligen säkerställa att han inte gör det igen. Nu bryr han sig ju uppenbarligen inte om det, men i hans specifika fall så skulle han aldrig kunna undkomma ansvar för undersökningsplikt i ett sådant här fall med tanke på hans tidigare brottshistorik. Det har jag väldigt svårt att tänka mig.
Citera
2022-10-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Fast på bilderna ser hon faktiskt uy som 17, 18 åring??

Barnet ser ut som en 13-åring. Så ser 13-åringar ut.
Citera
2022-10-12, 19:38
Avstängd
Fibonaccitals avatar
Men.. om hon förhörs och säger att det var hennes egen vilja, typ, Samtycke.

Vad händer då?
Citera
2022-10-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Men.. om hon förhörs och säger att det var hennes egen vilja, typ, Samtycke.

Vad händer då?

Samtyckte till vadå? Barn kan inte samtycka till grooming och sex. Synd för alla skeva individer men så är lagen skriven.

Hon ser verkligen inte ut som 18. Kollar man alla bilderna de postade så ser hon ut att vara 13-15 år. Precis som man själv och många vänner såg ut i den åldern. En del som hade mindre bröst kanske uppfattas som yngre men det är inte ovanligt med 13-14 åringar med stora bröst. Det är inte det enda man kan använda som skäl till att hon ser ut som 18. Kollar man på alla bilderna ser man på hennes ansikte att hon inte är gammal.

Angående groomingen kan hon ha sagt att hon var 17 för att sedan när dom chattade och pratade i tele säga sin riktiga ålder. Hon kan också ha sagt saker om sig, sin familj eller skola som är tecken på att hon är yngre än 17-18 år gammal. Att hon inte kunde köpa sin egna tågbiljett är också ett varningstecken.
När polisen går igenom deras digitala spår kan de hitta saker som visar att han skulle ha förstått hennes ålder. Så är det även i fall där en 16åring döms för våldtäkt av barn bara för att 14åringen sa att den var 16. Det kan vara svårt att se skillnaden men ofta fälls dom ändå för det har framkommit omständigheter som gör att man skulle ha förstått att barnet inte var 15+ år.
Citera
2022-10-12, 19:51
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Skärp dig - du tycker det är bättre att han hade mördat henne.

Det är vad jag utläser.

Du får finna dig i att andra tycker det är bra att det slutade som det gjorde.

Okej nu ska jag faktiskt lugna mig helt…

För nu förstår jag inte alls. Hur utläser du att jag skulle tycka det? Är allvarlig - kan du peka på vad det var så jag kan uttrycka mig bättre nästa gång.

Sen ser jag faktiskt inte alls hur jag skulle ha tolkat dig på något annat vis än jag gjorde..
Med hänvisning till det jag citerar då.
Citera
2022-10-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Man behöver inte ange någon ålder när man köper tågbiljetter. Fast du kanske är under 18 och måste ange ålder för att få åka på ungdomsbiljett?

Det är SJ som har hand om den sträckan då måste ålder kombineras tillsammans med ID-kort i tveksamma fall annars riskerar du böter i 9 av 10 fall, jag vill bara förtydliga att barn under 16 inte omfattas av legitimations kravet utan endast i tveksamma fall. 7-15 räknas som barn/ungdom; då har SJ friskrivit sig att de ska kunna ta hand om sig själva vid eventuella trafikstörningar, kontroller osv. Jag är definitivt över 18.

Det är omöjligt att köpa en biljett 2022 utan att ange ålder och biljettautomaterna har sedan länge plockats bort i Göteborg, i alla fall på Nils Ericsson Terminalen/centralstationen då det inte är lönsamt att ha dessa i drift, jag har svårt att tänka mig att det är lönsamt att ha kvar dessa i en håla som Kil. Köpa biljett ombord är omöjligt. Det är antigen via SJ:s app eller i deras butiker/pressbyrån. Men visst man kan väl såklart slå in vilken siffra man vill men det blir förmodligen märkligt om konduktören jämför den faktiska åldern som står på ID kortet med åldern de angett på biljetten vid en kontroll, för konduktörerna på SJ är verkligen petnoga. Som du kanske vid det här laget kunnat konstatera så omfattas personen om denne angett 17 år på biljetten av ID korts kravet och ja konduktören kommer fråga. Har personen angett 13 är det lugnt. Varför spelar detta någon roll? Jo eftersom det skulle kunna utgöra bevis i om huruvida MGM hade kännedom om flickans faktiska ålder om det nu var han som betalade för biljetten.
Citera
2022-10-12, 20:00
Avstängd
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Samtyckte till vadå? Barn kan inte samtycka till grooming och sex. Synd för alla skeva individer men så är lagen skriven.

Hon ser verkligen inte ut som 18. Kollar man alla bilderna de postade så ser hon ut att vara 13-15 år. Precis som man själv och många vänner såg ut i den åldern. En del som hade mindre bröst kanske uppfattas som yngre men det är inte ovanligt med 13-14 åringar med stora bröst. Det är inte det enda man kan använda som skäl till att hon ser ut som 18. Kollar man på alla bilderna ser man på hennes ansikte att hon inte är gammal.

Angående groomingen kan hon ha sagt att hon var 17 för att sedan när dom chattade och pratade i tele säga sin riktiga ålder. Hon kan också ha sagt saker om sig, sin familj eller skola som är tecken på att hon är yngre än 17-18 år gammal. Att hon inte kunde köpa sin egna tågbiljett är också ett varningstecken.
När polisen går igenom deras digitala spår kan de hitta saker som visar att han skulle ha förstått hennes ålder. Så är det även i fall där en 16åring döms för våldtäkt av barn bara för att 14åringen sa att den var 16. Det kan vara svårt att se skillnaden men ofta fälls dom ändå för det har framkommit omständigheter som gör att man skulle ha förstått att barnet inte var 15+ år.

Vad är samtycke?

https://www.rsci.nu/vad-ar-samtycke/

Så... nu har jag läst på lite...

Samtycke kan inte ges av personer som är minderåriga, berusade eller oförmögna på grund av droger eller alkohol, eller som sover eller är medvetslösa. Om någon går med på en aktivitet under press av skrämsel eller hot, anses det inte vara samtycke eftersom det inte gavs fritt. Ojämlik maktdynamik, som att ägna sig åt sexuell aktivitet med en anställd eller en student, gör också att samtycke inte kan ges fritt.
Senast redigerad av Fibonaccital 2022-10-12 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in