• 1
  • 2
2022-10-13, 15:18
Medlem
marre8719s avatar
Detta är nu andra gången jag blir nekad i kassan då jag glömt min legitimation och vill ha bonus + rabatter för mig som medlem. Jag sa att jag glömt leg och att kassörskan kan ta mitt personnummer. ”Nej vi får inte göra så” Blev svaret. Jag försökte en gång till med att tala om att jag på eget bevåg uppger mitt personnummer. Men icke… Har försökt att googla men finner inget direkt vad som faktiskt gäller i detta fall, är lite luddigt vad som gäller. Jag äger mitt personnummer och får väl ändå göra vad jag vill med den uppgiften? Eller ?
Mvh Förvirrad
Citera
2022-10-13, 15:20
Medlem
girigfans avatar
de har rätt att kräva legitimaation för att styrka att det är just den medlemmen som skall ha bonusen
Citera
2022-10-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marre8719
Detta är nu andra gången jag blir nekad i kassan då jag glömt min legitimation och vill ha bonus + rabatter för mig som medlem. Jag sa att jag glömt leg och att kassörskan kan ta mitt personnummer. ”Nej vi får inte göra så” Blev svaret. Jag försökte en gång till med att tala om att jag på eget bevåg uppger mitt personnummer. Men icke… Har försökt att googla men finner inget direkt vad som faktiskt gäller i detta fall, är lite luddigt vad som gäller. Jag äger mitt personnummer och får väl ändå göra vad jag vill med den uppgiften? Eller ?
Mvh Förvirrad

Det kan man ju hitta på ett personnr? Ett legg är ju en id handling.
Citera
2022-10-13, 15:21
Medlem
SvenHelsings avatar
Du får säga ditt personnummer hur mycket du vill. Butiken kan kräva att du har med dig leg för att få medlemsförmånerna.
Citera
2022-10-13, 15:23
Medlem
Va? En butik kan neka dig helt å hållet från att sätta foten där inne om dom så vill.
Citera
2022-10-13, 15:29
Medlem
Vargtasks avatar
Rimligtvis är det för att styrka att det är just du så du inte snor bonus av någon annan.
Å andra sidan har jag själv varit i samma sits på mitt lokala Coop, jag hade glömt leg och medlemskort. Men då var det inga problem att bara uppge personnumret. Kanske varierar från butik till butik vilka direktiv dom har.
Senast redigerad av Vargtask 2022-10-13 kl. 15:34.
Citera
2022-10-13, 15:41
Medlem
Har det inte med GDPR att göra?
Butiken får verken bekräfta eller förneka att du är medlem.
Citera
2022-10-13, 15:42
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtask
Rimligtvis är det för att styrka att det är just du så du inte snor bonus av någon annan.
Å andra sidan har jag själv varit i samma sits på mitt lokala Coop, jag hade glömt leg och medlemskort. Men då var det inga problem att bara uppge personnumret. Kanske varierar från butik till butik vilka direktiv dom har.
Det är knappast för att någon snor någon annans bonus, mer troligt att dom inte vill att hela TS klan lägger alla sina köp hos sin iman så han får en massa bonus på sitt konto.
Citera
2022-10-13, 15:44
Medlem
Vargtasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är knappast för att någon snor någon annans bonus, mer troligt att dom inte vill att hela TS klan lägger alla sina köp hos sin iman så han får en massa bonus på sitt konto.

Det kan du naturligtvis ha rätt i. Tänkte inte så långt.
Citera
2022-10-13, 15:45
Medlem
Du har alltså "glömt" ditt legg fler gånger? Varför har du inte legg hela tiden med dig?
Citera
2022-10-13, 15:51
Medlem
Vargtasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Du har alltså "glömt" ditt legg fler gånger? Varför har du inte legg hela tiden med dig?

Nu är jag inte TS, men en gissning är att TS inte har körkort. Då är det inte lika noga att ha med sig leg, utan man kanske bara har sitt betalkort i t.ex mobilen. Och allt det andra separat i en korthållare/fodral som glömts hemma. Bara en gissning.
Senast redigerad av Vargtask 2022-10-13 kl. 15:57.
Citera
2022-10-13, 15:51
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
De flesta ställen räcker det att man säger personnumret eller telefonnumret som är kopplat. Men det finns alltid dem som tror att man fuskar. Jag skulle betala en skuld på bibblan och då fick inte jag det om jag inte hade legg. Det kändes lite väl överdrivet. Hade jag alltså inte fått betala en kompis skuld om hen bett om det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in