2022-10-13, 15:53
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Du har alltså "glömt" ditt legg fler gånger? Varför har du inte legg hela tiden med dig?

Undrar jag också, mitt ligger alltid i plånboken tillsammans med betalkort och lite kontanter. Sen kan jag kanske förstå butiken… Har du handlat för en hundring eller två och bara vill ha de få kronorna det genererar i bonus så är det lite bajsnödigt men om du storhandlat och bonusen därmed uppgår till nån tia så fattar man ju att de inte vill riskera att du försöker gynna nån polare som är medlem genom att uppge hans personnummer.

Enklast är att alltid ha med sig legget…
Citera
2022-10-13, 15:58
Medlem
marre8719s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marre8719
Detta är nu andra gången jag blir nekad i kassan då jag glömt min legitimation och vill ha bonus + rabatter för mig som medlem. Jag sa att jag glömt leg och att kassörskan kan ta mitt personnummer. ”Nej vi får inte göra så” Blev svaret. Jag försökte en gång till med att tala om att jag på eget bevåg uppger mitt personnummer. Men icke… Har försökt att googla men finner inget direkt vad som faktiskt gäller i detta fall, är lite luddigt vad som gäller. Jag äger mitt personnummer och får väl ändå göra vad jag vill med den uppgiften? Eller ?
Mvh Förvirrad

Okej glömde skriva: Om det handlar om gdpr? Nej jag har inte glömt mitt leg flera ggr, det är två grr på 1år . För att citera en annan här så har jag körkort. Förstår att jag behöver visa upp mitt leg för att inte ta någon annans bonus eller rabatt. Tänkte inte så långt!
Citera
2022-10-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
De flesta ställen räcker det att man säger personnumret eller telefonnumret som är kopplat. Men det finns alltid dem som tror att man fuskar. Jag skulle betala en skuld på bibblan och då fick inte jag det om jag inte hade legg. Det kändes lite väl överdrivet. Hade jag alltså inte fått betala en kompis skuld om hen bett om det?

Biblioteket kan inte veta att du är du och får inte avslöja detaljer om någon annans låntagares ekonomi för dig. Eller ens bekräfta att denne person har ett lånekort på biblioteket i fråga. Bibliotekssekretessen är stark.
Citera
2022-10-13, 16:01
Medlem
Citat:
Okej glömde skriva: Om det handlar om gdpr? Nej jag har inte glömt mitt leg flera ggr, det är två grr på 1år . För att citera en annan här så har jag körkort. Förstår att jag behöver visa upp mitt leg för att inte ta någon annans bonus eller rabatt. Tänkte inte så långt!

Du trodde alltså att dom förbjöd dig att läsa upp ditt eget personnummer? Att det var det som var problemet?
Citera
2022-10-13, 16:01
Medlem
Citat:
Detta är nu andra gången jag blir nekad i kassan då jag glömt min legitimation och vill ha bonus + rabatter för mig som medlem. Jag sa att jag glömt leg och att kassörskan kan ta mitt personnummer. ”Nej vi får inte göra så” Blev svaret. Jag försökte en gång till med att tala om att jag på eget bevåg uppger mitt personnummer. Men icke… Har försökt att googla men finner inget direkt vad som faktiskt gäller i detta fall, är lite luddigt vad som gäller. Jag äger mitt personnummer och får väl ändå göra vad jag vill med den uppgiften? Eller ?
Mvh Förvirrad

Genom att godta personnumret hade de ju bekräftat att ägaren av personnumret är medlem i butiken och den informationen har de inte rätt att delge någon annan.
Citera
2022-10-13, 16:02
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtask
Nu är jag inte TS, men en gissning är att TS inte har körkort. Då är det inte lika noga att ha med sig leg, utan man kanske bara har sitt betalkort i t.ex mobilen. Och allt det andra separat i en korthållare/fodral som glömts hemma. Bara en gissning.

Fast nu är det viktigt för TS att ha leg för att få bonus. Det får konsekvenser för honom att glömma. Nu sitter du och jag och spekulerar för att han glömde legget. Och varför har han inte ett kundkort? TS har förmodligen begynnande Alzheimers eller av annan anledning nedsatt kognitiv förmåga.
Citera
2022-10-13, 16:14
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Biblioteket kan inte veta att du är du och får inte avslöja detaljer om någon annans låntagares ekonomi för dig. Eller ens bekräfta att denne person har ett lånekort på biblioteket i fråga. Bibliotekssekretessen är stark.

Fjanterier. Så var det inte förr och det gick bra.

Samtidigt som våra brevbärare nu ska spionera på oss, känns det OK? Jag vill inte att Ali Hamsa öppnar min post.
Citera
2022-10-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Har det inte med GDPR att göra?
Butiken får verken bekräfta eller förneka att du är medlem.

Jo det är därför
Citera
2022-10-13, 16:26
Medlem
En kassör får inte fråga om ditt personnummer (kan bli fällda enligt GDPR då). Men, detta verkar ha missuppfattats utav vissa kedjor/butiker/individer som att en kund inte får säga personnumret högt, vilket dom får. Om jag exempelvis glömt mitt leg, och en kassör frågar om jag är medlem så är det enklaste att bara börja rabbla personnumret.
Citera
2022-10-13, 16:28
Medlem
Niggwards avatar
Vad stoppar dig från att uppge någon annans personnummer? Klart de vill ha legg.

Tror du att det räcker att uppge sitt personnummer när man ska ta sig in i andra länder också?
Citera
2022-10-13, 16:33
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Va? En butik kan neka dig helt å hållet från att sätta foten där inne om dom så vill.
Nej det kan de inte. Bara en åklagare kan besluta om tillträdesförbud i en butik.
Citera
2022-10-13, 16:40
Då ska jag reda ut det en gång för alla.

Om du säger ett personnummer och butiken bekräftar att personnumret är medlem har de otillåtet gett ut lagrade personuppgifter och kan potentiellt bli föremål för en civil stämningsansökan då de brutit mot GDPR lagen.

Det är extremt långsökt men vissa kedjor, ex ICA har kommit fram till detta.

Rusta har gått runt detta genom att fråga telefonnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in