2022-10-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
De flesta ställen räcker det att man säger personnumret eller telefonnumret som är kopplat. Men det finns alltid dem som tror att man fuskar. Jag skulle betala en skuld på bibblan och då fick inte jag det om jag inte hade legg. Det kändes lite väl överdrivet. Hade jag alltså inte fått betala en kompis skuld om hen bett om det?
Tycker du att biblioteket ska bekräfta till dig vad andra människor har för skulder och lån på ett bibliotek? Kanske inte.
Citera
2022-10-13, 19:05
Avstängd
PalmeKillers avatar
Butiken som ett gamlat kassasystem som inte kan koppla kreditkortnummret till ditt medlemskap. Värst är Clas Ohlson som har ett riktig efterbliven system, ett tangentbord bara ,men ingen display så man se inte vad man skriver.
Citera
2022-10-13, 19:07
Medlem
Awkwardmans avatar
Hat varit med om det på City Gross. Någon jävla autist som hittat på det. Man får väll säga vad fan man vill. Andra butiker r mer flexibla i frågan,
Citera
2022-10-13, 19:23
Medlem
Sqeptisks avatar
Att ge ut sitt personnummer alternativt visa legitimation för en affärsidkare som man inte "tänkt gifta sig med" är som att dela ut gratis attackvägar till framtida identitetsstölder och bedrägerier.

Behöver dessutom inte nödvändigtvis vara den de för tillfället råkar ha anställd i kassan som är illasinnad, utan även folk som står bakom i kön.

Bonus/rabattsystem knutna till ens digitala identitet är i sig en slags "phishing" för en omfattande genomlysning av ens privatliv. Vem du är, vad du bor, ditt mobilnummer, din e-postadress, vad du köpt, till vilket pris, hur du responderar på reklam o.s.v.

Å apropå reklam lämnas dörrarna vidöppna för riktad reklam genom diverse kanaler
Citera
2022-10-13, 19:26
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Tycker du att biblioteket ska bekräfta till dig vad andra människor har för skulder och lån på ett bibliotek? Kanske inte.

Men borde det inte räckt att jag är rätt kön och ålder? Måste man vara supermisstänksam? Och varför dög det inte med lånekortet?

Vi har ett klent utlåningssystem där man inte ens behöver lånekortet, räcker med att spionera på personen innan i kön, vad hen har för personnummer och pin. Jättestora rutor med siffror som man inte kan missa. Är det ett större problem att någon kan betala min skuld eller större problem att någon kan stjäla mina uppgifter och sedan låna en massa som hen inte lämnar tillbaka?
Citera
2022-10-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Gå å lägg dig, självklart kan jag neka dig att sätta din fot i min butik..

Lagen (2021:34) om tillträdesförbud till butik.
Ger endast dig som butiksägare stöd för att juridiskt kunna fälla personer som bryter mot lagen.
Dvs böter eller fängelse i max sex månader
Och denna lag kan som du skriver endast åklagare besluta.

Så sluta blanda ihop dessa 2 saker. Att neka någon, eller att neka någon med juridisk uppbackning.
Du skriver rörigt,

Det är bara åklagare som kan besluta om tillträdesförbud
6 § Allmän åklagare prövar frågor om tillträdesförbud.

Tillträdesförbud får inte avse den som är under femton år.
Det är tidsbegränsat, typiskt Max 1 år.

Dock gäller även:
Lagen påverkar inte den rätt som tillkommer den som förfogar över platsen att begränsa tillträdet till denna. Lag (2022:406).
Detta framgår bättre av propositionen:

” Rätten för en näringsidkare eller annan att bestämma över exempelvis en lokal och dess användning är dock inte oinskränkt. Den får inte utnyttjas i strid med förbudet mot diskriminering (jfr 16 kap. 9 § brottsbalken, se rättsfallet NJA 1999 s. 556). Så länge den som förfogar över en allmän plats inte gör sig skyldig till diskriminering kan hon eller han neka vissa personer tillträde till platsen, t.ex. därför att de vid tidigare tillfällen har gjort sig skyldiga till stölder eller andra brott eller helt enkelt därför att personen inte är önskvärd som kund. En näringsidkare kan genom praktiska arrangemang, t.ex. genom att anordna bevakning av entrén, se till att endast vissa kunder får tillträde till lokalen. En monopolställning kan dock begränsa möjligheten att välja vem som får vistas i en lokal.”
Citera
2022-10-13, 19:33
Medlem
fndsaks avatar
Tror du ses som skum och opålitlig. Aldrig haft liknande problem och för alltid rabbla upp person nr de gånger jag glömt kortet, vilket är varje gång.
Citera
2022-10-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Men borde det inte räckt att jag är rätt kön och ålder? Måste man vara supermisstänksam? Och varför dög det inte med lånekortet?

Vi har ett klent utlåningssystem där man inte ens behöver lånekortet, räcker med att spionera på personen innan i kön, vad hen har för personnummer och pin. Jättestora rutor med siffror som man inte kan missa. Är det ett större problem att någon kan betala min skuld eller större problem att någon kan stjäla mina uppgifter och sedan låna en massa som hen inte lämnar tillbaka?
Fokus ligger på den personliga integriteten vad gäller vad man lånar och läser och vad man har för ekonomiska mellanhavanden. Sådant ska inte andra få bekräftat/känna till.
Citera
2022-10-13, 19:49
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Fokus ligger på den personliga integriteten vad gäller vad man lånar och läser och vad man har för ekonomiska mellanhavanden. Sådant ska inte andra få bekräftat/känna till.

Fast då tycker jag utlånemaskinerna ska stå undanskymt så inte alla ser vad man knappar in. Det är inte som på Ica att det är små knappar. Det är en jättestor skärm och varje siffra som man trycker är fem cm hög.
Citera
2022-10-13, 20:27
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Gå å lägg dig, självklart kan jag neka dig att sätta din fot i min butik..

Lagen (2021:34) om tillträdesförbud till butik.
Ger endast dig som butiksägare stöd för att juridiskt kunna fälla personer som bryter mot lagen.
Dvs böter eller fängelse i max sex månader
Och denna lag kan som du skriver endast åklagare besluta.

Så sluta blanda ihop dessa 2 saker. Att neka någon, eller att neka någon med juridisk uppbackning.

För att neka en person från att komma in i en butik så ska personen på något vis uppträtt kriminellt kanske hotat eller stulit något. Men sen får man ju inte glömma att som personal i en butik så har du en väldigt massa skyldigheter till att vara trevlig mot kunden är du otrevlig mot fel kund så är det du som åker.
Detta verkar unga tjejer och invandrare ha problem med att vara trevliga mot ALLA kunder inte bara vissa grupper.
Citera
2022-10-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marre8719
Detta är nu andra gången jag blir nekad i kassan då jag glömt min legitimation och vill ha bonus + rabatter för mig som medlem. Jag sa att jag glömt leg och att kassörskan kan ta mitt personnummer. ”Nej vi får inte göra så” Blev svaret. Jag försökte en gång till med att tala om att jag på eget bevåg uppger mitt personnummer. Men icke… Har försökt att googla men finner inget direkt vad som faktiskt gäller i detta fall, är lite luddigt vad som gäller. Jag äger mitt personnummer och får väl ändå göra vad jag vill med den uppgiften? Eller ?
Mvh Förvirrad

Hur ska personalen kunna styrka att det är DITT personnummer?
Citera
2022-10-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
För att neka en person från att komma in i en butik så ska personen på något vis uppträtt kriminellt kanske hotat eller stulit något. Men sen får man ju inte glömma att som personal i en butik så har du en väldigt massa skyldigheter till att vara trevlig mot kunden är du otrevlig mot fel kund så är det du som åker.
Detta verkar unga tjejer och invandrare ha problem med att vara trevliga mot ALLA kunder inte bara vissa grupper.

"är du otrevlig mot fel kund så är det du som åker"
Det där måste du utveckla

Självklart kan arbetsgivare kräva att man uppför sig mot kunder och rent av säga upp arbetare efter varningar, men utöver det så är det nog ingen annan som kan ge mig skit om jag är otrevlig mot en kund. Så länge jag inte begår något brottsligt exempelvis kränkning, förolämpning. Men att vara otrevlig finns då inga lagar för i brottsbalken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in