2022-10-13, 21:40
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marre8719
Detta är nu andra gången jag blir nekad i kassan då jag glömt min legitimation och vill ha bonus + rabatter för mig som medlem. Jag sa att jag glömt leg och att kassörskan kan ta mitt personnummer. ”Nej vi får inte göra så” Blev svaret. Jag försökte en gång till med att tala om att jag på eget bevåg uppger mitt personnummer. Men icke… Har försökt att googla men finner inget direkt vad som faktiskt gäller i detta fall, är lite luddigt vad som gäller. Jag äger mitt personnummer och får väl ändå göra vad jag vill med den uppgiften? Eller ?
Mvh Förvirrad

Typ två gånger om året vill ICA se mitt leg i anslutning till att jag drar bonuskortet. Inte för att jag vill utnyttja rabatter och det finns ingen kredit på kortet.

De har aldrig kunnat förklara varför jag måste identifiera mig och jag har alltid vägrat. Och livet rullar på ändå.
Citera
2022-10-13, 21:50
Medlem
Sinraths avatar
Av samma anledning man måste visa leg när man fakturerar "manuellt" utan en direkt kreditkontroll som görs automatiskt. För att säkerställa att du inte bara säger någon annans personnummer, oavsett om man tjänar på det eller inte.
Värst är dock folk som inte tar ett "nej du får hämta ditt ID" utan istället ska någon annan PÅ TELEFON legitimera sig eller den som står i butiken, dom tar bilder på sina körkort och skickar som bild som sen hålls upp och massa dum skit. Självklart accepteras inte det heller pga risken av digital manipulering. Detta har jag nästan behövt ringa väktare för att bli av med folk som inte fattar. Jag lovar det hade tagit mindre tid att åka hem och hämta det än stå och vänta på deras "lösningar" som jag redan sagt jag inte kommer acceptera.
Citera
2022-10-13, 21:59
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Har det inte med GDPR att göra?
Butiken får verken bekräfta eller förneka att du är medlem.

Hur ska det gå till menar du?

Har han leg får han bonusen, de har således bekräftat att han är medlem.

Har han leg och de nekar bonusen, de har således bekräftat att han inte är medlem.

GDPR är ett spöke för vissa.....
Citera
2022-10-13, 22:25
Medlem
Ultramax3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
De flesta ställen räcker det att man säger personnumret eller telefonnumret som är kopplat. Men det finns alltid dem som tror att man fuskar. Jag skulle betala en skuld på bibblan och då fick inte jag det om jag inte hade legg. Det kändes lite väl överdrivet. Hade jag alltså inte fått betala en kompis skuld om hen bett om det?

När hände detta? Ca 1980??
Citera
2022-10-13, 22:27
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramax3000
När hände detta? Ca 1980??

I somras.
Citera
2022-10-13, 22:53
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Exakt detta. Lagen är tolkad av vissa som så att de kan hamna i trubbel om de tar emot sådana uppgifter öppet. Allting beror ju på tolkningar etc.

Men de som är nervösa vill inte riskera något.
Citera
2022-10-13, 23:43
Medlem
Citat:
Borde man inte kunna legitimera sig med bankid ?
Citera
2022-10-13, 23:50
Medlem
BiskopBillings avatar
Skaffa Freja eid - coop tar det.
Då har du leg i mobilen.
Citera
2022-10-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Att ge ut sitt personnummer alternativt visa legitimation för en affärsidkare som man inte "tänkt gifta sig med" är som att dela ut gratis attackvägar till framtida identitetsstölder och bedrägerier.

Behöver dessutom inte nödvändigtvis vara den de för tillfället råkar ha anställd i kassan som är illasinnad, utan även folk som står bakom i kön.

Bonus/rabattsystem knutna till ens digitala identitet är i sig en slags "phishing" för en omfattande genomlysning av ens privatliv. Vem du är, vad du bor, ditt mobilnummer, din e-postadress, vad du köpt, till vilket pris, hur du responderar på reklam o.s.v.

Å apropå reklam lämnas dörrarna vidöppna för riktad reklam genom diverse kanaler
Löjligaste jag läst på länge. Tror du på fullaste allvar att du riskerar identitetsstöld om du säger ditt personnummer i en butik? Ditt fullständiga personnummer finns på nätet. Det räcker ofta att veta någons namn så söker man upp det på några sekunder, det beror ju på hur ovanligt det är förstås. Eller man kan gå bakvägen, leta upp valfri adress och kolla upp vilka som bor på adressen och därmed ploppar de fullständiga personnumrena upp.

Däremot är det viktigt att du spärrar din bostadsadress för tillfällig adressändring, det är gratis och går på några sekunder.
Citera
2022-10-14, 02:44
Medlem
Har hänt mig minst tre olika gånger de senaste åren, att expediten har sagt att jag inte FÅR säga mitt personnummer. Det är ju en sak om de säger att de inte godtar att lägga in köpet på medlemskapet om jag säger det muntlugt, men att förbjuda att man säger det blir ju konstigt. Blomsterlandet och Kicks var några av dem. Jag sa sedan mitt personnummer samtidigt som jag visade legget. Det kändes nästan som att begå en brottslig handling.
Citera
2022-10-14, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Va? En butik kan neka dig helt å hållet från att sätta foten där inne om dom så vill.
Njae! De kan neka dig att handla, men inte att du vistas i butiken då det är allmän plats. Undantag när de inte får neka dig att handla är ifall det är t ex enda affären om flera mils radie! Då har de ett ansvar att sälja till sina kunder som inte kan välja en konkurrent.
Citera
2022-10-14, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är knappast för att någon snor någon annans bonus, mer troligt att dom inte vill att hela TS klan lägger alla sina köp hos sin iman så han får en massa bonus på sitt konto.
Det går väl bra att ha flera kort kopplade till ett konto? Så har det kunnat fungera i kollektiv. Möjligt det finns en övre gräns men där samlades alla köp på samma bonuskonto åtminstone!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in