2022-10-15, 16:29
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu ska man ju iofs enligt Tidavtalet:

Ta fram förslag som innebär att medborgarskap ska kunna återkallas för den med dubbla medborgarskap som begått systemhotande brottslighet eller vars medborgarskap beviljats till följd av oriktiga uppgifter.

Rimligen innebr detta att de blgula planerar att ndra grundlagen.
Ja, de kan naturligtvis planera fr allt mjligt men de kan inte kan ndra grundlagen.
Redan i dag vilar den tilltrdande regeringen p en mycket skr majoritet i riksdagen. Tror du att stdet fr innehllet i Tidavtalet kommer att ka vid nsta val?
Senast redigerad av Sandkaka 2022-10-15 kl. 16:34.
Citera
2022-10-15, 16:37
Medlem
Darkwinds avatar
Inte konstigt folk r rdda nr de tror det kommer utvisas till hger o vnster nu... Herrreguud, r ni helt frn vettet. Brja analysera vilka som kommer utvisas. "Svenska medborgare kan aldrig utvisas".... N, nn jvla ordning fr det vl vara!
Det handlar ju om kriminella element fr guds skull. De som kostar samhllet miljarder och som inte bidrar med ngot positivt. Som inte VILL ing i ett normalt samhlle. Vi har sna infdda svenskar ocks naturligtvis. Det rcker gott med dem. Sjlvklart ska/kan vi inte skicka ut dem. Det kan vara mnniskor som hamnat snett i livet t.ex. Men varfr i h-vete ska vi frsrja allt avskrap som r s starka att de orkar fly??? Vi r inte all vrldens socialtjnst, det r inte vad jag vill gra med mina skattepengar.
Ni som tror s r utomordentligt korkade. Ni r skulden till Sveriges frfall. Kunde man, s skulle jag utvisa er istllet fr ngon annan. Ni br skulden, ni sprider lgner om SD, ni vill ha hit dessa odugliga analfabeter frn fjrran stern. Det enda man kan anvnda dem till r att sy lampskrmar av skinnet. Det blir dmpad mysbelysning. ven er landsfrrdares skinn skulle passa som lampskrmar.
BUH! Vi skulle aldrig slppt i dem. Jvligt svrt att bli av med avskrdeshgen. Kompostera kanske?
Senast redigerad av Darkwind 2022-10-15 kl. 16:42.
Citera
2022-10-15, 16:42
Medlem
Citat:

Ta fram förslag som innebär att medborgarskap ska kunna återkallas för den med dubbla medborgarskap som begått systemhotande brottslighet eller vars medborgarskap beviljats till följd av oriktiga uppgifter.

Finns inget land i vrlden som drar medborgarskap frn sina medborgare i sdana fall kommer detta f allvarliga konsekvenser som ett demokratiskt land. Man kommer bli utpekade internationellt. Pratar vi om Nordkorea eller Iran?
Senast redigerad av Kevingarnett 2022-10-15 kl. 17:01.
Citera
2022-10-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Ja, det r bara att titta p BR:s statistik ver konstaterade fall av ddligt vld s ser man att fr den senaste femrsperioden (20172021) har nivn legat p i genomsnitt 114 fall per r.

https://bra.se/statistik/statistik-u...-och-drap.html

Det kan med andra ord vara klokt att lyfta blicken och ta reda p fakta i stllet fr att g p knsla.

Statistik ljuger inte. Brottslighet har inte kat nt nmnvrt. Sverige r ett skert land. Jag r inte de minsta rdd fr att g nnstans i dagens samhlle. De har alltid funnits skit o kommer alltid finnas. Har sjlv vart med om mnga saker men de betyder inte att jag r rdd fr o g ut.
Citera
2022-10-15, 17:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevingarnett
Finns inget land i vrlden som drar medborgarskap frn sina medborgare i sdana fall kommer detta f allvarliga konsekvenser som ett demokrati land. Man kommer bli utpekade internationellt. Pratar vi om Nordkorea eller Iran?

Jo, det r ganska vanligt med terkallande av medborgarskap som beviljats p falska grunder. USA brukar t.ex. gra det med personer som ljugit om tidigare brottslighet. Jag ser inget mrkligt med det.

Dremot r jag tveksam till att terkalla medborgarskap fr personer med dubbla medborgarskap som begtt grova brott efter det att de blev svenska medborgare. Dessa personer r vrt ansvar p gott och ont. De ska sitta av sitt straff i Sverige om de talas och dms hr. talas de och dms i sitt andra medborgarland r det dremot inte lngre ett svenskt problem. Sverige kan inte krva att andra lnder ska skilja p dem av sina medborgare som ocks r svenska medborgare och dem som inte r det.

Dubbla medborgarskap r fr vrigt en knepig frga. I princip r jag skeptisk till dubbla medborgarskap, men vissa lnder tillter ju inte sina medborgare att avsga sig sitt medborgarskap, och d finns det en riska att dessa personer hamnar i klm om man frbjuder dubbla medborgarskap.
Citera
2022-10-15, 17:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Ja, de kan naturligtvis planera fr allt mjligt men de kan inte kan ndra grundlagen. Redan i dag vilar den tilltrdande regeringen p en mycket skr majoritet i riksdagen. Tror du att stdet fr innehllet i Tidavtalet kommer att ka vid nsta val?

De blgula kan ndra grundlagen efter nsta val om de vinner det. Huruvida de gr det r svrt att frutse idag. Vi r p vg in i en ekonomisk hrdsmlta p grund av EU:s harakiri-sanktioner, och regeringar brukar falla nr ekonomin krisar. Jag tror inte att sossarna grter ver att de frlorade det hr valet.
Citera
2022-10-15, 17:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
De har samarbetat t vnster och det har inte varit bra fr Sverige.

Ja det finns nog hopp om C trots allt. Frhoppningsvis rstar en del av dem fr det blgula blocket p mndag, nu nr partipiskan inte lngre viner i C.

Att hgerpartiet C samarbetat med de andra rdgrna partierna beror p att de har samma postmodernistiska filosofi eller vrdegrund. Detta vger idag tyngre n de ekonomiska hger-vnstefrgorna.
Citera
2022-10-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Precis, 85% r en mycket stor snkning

Sd:s bud var nog 0 men de andra kade upp det.

Man kan ju snka det framver vilket frhoppningsvis r planen. Kanske 1 symbolisk person som fr asyl i Rwanda.
Citera
2022-10-15, 18:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Sd:s bud var nog 0 men de andra kade upp det.

Man kan ju snka det framver vilket frhoppningsvis r planen. Kanske 1 symbolisk person som fr asyl i Rwanda.

Allt hr i livet r kompromisser.

Jag vill nd hvda att SD ftt en bra avkastning.
Det som oroar mig dock att alla dessa utredningar som kan ta ratal.
Jag hoppas verkligen att SD har en hrd tidsdeadline.
Citera
2022-10-15, 20:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

En sdan utredning kommer rimligtvis att reda ut frdelar och nackdelar med frslaget, och visa p vad som krvs fr att detta skulle kunna realiseras. Sedan kan man givetvis ta stllning och vrdera om en frndring av grundlagen (krvs tv omrstningar, med ett riksdagsval emellan) r motiverad.

Ett annat stt att hantera saken r att ndra praxis (till strngare) fr att medge svenskt medborgarskap.
Citera
2022-10-15, 20:22
Medlem
Det var en debattr p radio idag P1 hann tyvrr inte uppfatta namn som sa att det finns 1 miljon i detta land med tillf uppehllstillstnd??? I s fall r detta en jttegrej
Citera
2022-10-15, 21:32
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det romska tiggeriet och boendet under broar och i tunnlar r organiserat och styrt av kriminella. Det existerar pga verklighetsfrnvnda mnniskor ger dom pengar.

Det handlar inte enstaka fattiga narkomaner el psykiskt sjuka svenskar.

Hur du n krnglar till det hr p ditt pretentisa vis.

ppna gonen nu landshen!
Kanske du ska ppna dina gon.

Om tiggeriet sker parallellt med annan brottslighet och tiggeriet frbjuds har de som tigger nu bara den andra brottsligheten kvar. Tiggerifrbud leder drmed till att under tiden polisen r upptagen med att lagfra tiggare s begs grvre brott p andra hll och nr alla tiggare r lagfrda och signalerna om att tiggeri omjliggjorts i Sverige ntt fram s kommer tiggarna att beg andra, grvre brott. Du sger det ju sjlv, det r kriminella personer som organiserar (du hvdar det fast det inte finns ngra som helst bevis fr det).

Du vill minska brottsligheten men skapar mer brottslighet med tiggerifrbud. Frbud har en tendens att leda till mer brottslighet om det som inte lngre tillts r ngot som r vanligt. Det leder inte till mindre brottslighet, som du tror det gr.

Jag vill inte ha tiggare hr, men jag vill inte frbjuda tiggeri. Ditt svartvita antingen-eller-tnkande hindrar dig frn att se att det gr att vara utan tiggare utan frbud. Den som inte vill ha tiggare p sin mark kan kontakta polisen fr att f hjlp med att flytta p de intrngsbegende EU-migranterna. Men du vill att polisen ska bryta mot markgarens gandertt och gra razzior mot tiggare som finns dr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in