2022-10-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Minst 35 ledamter mste stlla sig bakom.
L mste allts d g till oppositionen fr att f hjlp att f ett misstroende mot en minister i deras regering?
r vl inte omjligt men gr dom det kommer Ulf utlysa extra val och L ker ut och kommer inte ha rd eller folk att engagera till 2026 valet och L r ett parti dom lever p kommunal niv.
Det var SD jag svarade om och dom har tillrckligt
Citera
2022-10-18, 08:41
Medlem
Sveriges nya regering 2022-10-18; Ulf Kristerssons (M) regeringsfrklaring idag!

D var det ntligen dags fr en nystart fr Sverige! Problemen i riket r stora, mycket stora, men nu fr en ny regering mjlighet att ta nya tag. Vi behver f ihop ett splittrat samhlle till ett "vi". Hur ska det nya moderna Sverige se ut? Kl 9.30 idag r det planerat att vr nya statsminister, Ulf Kristersson, lser upp regeringsfrklaringen och presenterar sina ministrar. Lnk till livekommentarer:

https://www.svd.se/a/eEVAgy/valet-20...r-senaste-nytt

Vilka blir de mest omdiskuterade punkterna i regeringsfrklaringen? Finns dr ngon verraskning? Vad hoppas vi p ska ing? Blir Bildt minister? Vilken ministerpost fr Ebba Bush? Hur sura/ negativa kommer svensk media vara idag och blir det ngra referenser till 30-talet? Detta, och allt runtomkring dagens regeringsfrklaring, tnker jag vi kan diskutera i denna trd.
Citera
2022-10-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
D var det ntligen dags fr en nystart fr Sverige! Problemen i riket r stora, mycket stora, men nu fr en ny regering mjlighet att ta nya tag. Vi behver f ihop ett splittrat samhlle till ett "vi". Hur ska det nya moderna Sverige se ut? Kl 9.30 idag r det planerat att vr nya statsminister, Ulf Kristersson, lser upp regeringsfrklaringen och presenterar sina ministrar. Lnk till livekommentarer:

Vilka blir de mest omdiskuterade punkterna i regeringsfrklaringen? Finns dr ngon verraskning? Vad hoppas vi p ska ing? Blir Bildt minister? Vilken ministerpost fr Ebba Bush? Hur sura/ negativa kommer svensk media vara idag och blir det ngra referenser till 30-talet? Detta, och allt runtomkring dagens regeringsfrklaring, tnker jag vi kan diskutera i denna trd.
God morgon, trd finns
(FB) Regeringsskiftet, start kl: 09.30 (2022-10-18)
Citera
2022-10-18, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire

Tror aldrig Bildt blir minister! Strre skandal kan de inte brja med isf!
Media kommer bara fortstta som i gr - tror inte de har s mycket angrepp mot ministrarna - men de kommer leta mer lik i garderoberna n de ngonsin gjort tidigare!
Ebba Busch blir vice statsminister om jag inte tnker helfel. Gr jag det blir hon nog Social(frskrings)minister gissar jag.
Johan Pehrson lr vl f utbildningsministern?
Resten r omjligt att gissa fr mig!
Citera
2022-10-18, 08:48
Medlem
Nystart och nystart. Kristersson har ju redan gtt ut me svantesson eller ca hon nu heter och sagt att flera av dom stora reformerna fr vnta pga ekonomins lge. Lgkonjunktur osv. Skatte snkningar osv. Blir inget lgre brnslepris med andra ord. Eller snkt skatt fr arbetare med mera. Hur ska resten g inom hela havet stormar regeringen nu.
Citera
2022-10-18, 08:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostigspik
Ska bli spnnande att se vem som fr vilka ministerposter!

Fototillfllet vid Riksplan, den som kommer att le strst r vr nya statsminister utav alla ministrar och statsrd.

Funderar p ifall J, kommer f ngon roll som statstjnsteman som SD skulle f besitta i regeringskansliet?
Ja, Ulf kommer att le strst. Och det frtjnar han, hans vg har inte varit spikrak, men har utvecklats med tiden. Idag tycker jag han ger ett mycket serist, statsmannamssigt, dmjukt, lustfyllt intryck i sin roll som statsminister. Jmf. bara med Magdalena Andersson som r mest sur hela tiden, eller Stena Lfven som svamlade vrre n kungen. Eller Fredrik Reinfeldts psykopatgon.
Citera
2022-10-18, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deig
Nystart och nystart. Kristersson har ju redan gtt ut me svantesson eller ca hon nu heter och sagt att flera av dom stora reformerna fr vnta pga ekonomins lge. Lgkonjunktur osv. Skatte snkningar osv. Blir inget lgre brnslepris med andra ord. Eller snkt skatt fr arbetare med mera. Hur ska resten g inom hela havet stormar regeringen nu.

Det stmmer att vi str infr stora problem som behver lsas och att ekonomin r begrnsad. Men; nya kvastar sopar bst och den energi som den nya statsministern utstrlar r mrkbart mer positiv n vr frra statsministers. Den nya regeringen ser tminstone ut som den vill anstrnga sig. Och den verkar ha ngon sorts vision om utvecklingen fr landet. Bara detta r viktigt! Tycker det ska bli spnnande med regeringsfrklaringen strax.
Citera
2022-10-18, 09:17
Medlem
explorerss avatar
En helt ny oknd skrllminister kanske pressenteras, vore nog s spnnande.
Citera
2022-10-18, 09:25
Bannlyst
Strmmer som justitieminister lter inte bra.
Citera
2022-10-18, 09:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det r s trist att den hr mandatperioden ska inledas med att partier som ska samarbet s ska hota varandra. Att man ska skapa ett kallt krig mellan partier som samarbetar om en budget. Det r som D eller Jken ett varv till. Repris. M, KD och SD vill verkligen samarbeta medan Ls id om samarbete r att f SD att rsta fr Ls politik medan L saboterar fr SD.

Ja L kan bli som MP var frra mandatperioden fr S. Men vi vet ju inte, L kanske r bttre n vi tror och det kanske bara r media som vljer att lyfta fram alla fredettingar i partiet som vill sabotera.
Citera
2022-10-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kullamannenn
Strmmer som justitieminister lter inte bra.
Skulle haft Jan Jnsson i riksdagen😂
Citera
2022-10-18, 09:30
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det var SD jag svarade om och dom har tillrckligt

Ahh ok jag frstr.
Det r s mycket oskerhet kring L att jag antog du syftar p dom ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in