1. Irak och Afghanistan räknas knappt. Afghanistan var inte en stat innan kriget men kanske blir det nu beroende på hur Talibanerna agerar.
1.1. Irak var någon form av skämt innan Irakkriget och är nuförtiden bara en delad stat, delvis kontrollerad av USA, delvis kontrollerad av Iran, men också med kontroll från Turkiet, Syrien, Kurderna, Saudiarabien och Kuwait m.m.
1.2. Vissa kanske glömt saken men Irak hade låneproblem innan Kuwaitkriget och %-sanktioner efter Kuwaitkriget -dvs. att de behövde betala "hubba" 50% på varje exporterat oljefat för att få importera ickemilitära prylar eller sälja oljefaten på marknaden. Det är lite "specialskatt" så att säga. Irak hade 50st tillräckligt acceptabelt moderna kortdistans luftvärnspjäser i Irakkriget. I övrigt junk.
2. Ryssarna har redan krossat Ukrainas strategiska försvar. Det som finns kvar är inte direkt imponerande. Ukraina och Irak har dock en hel del gemensamt bortsett ifrån att Ukraina hade en av världens största och billigaste lågpris vapenfabriker innan kriget. Som alla förstår vill ingen att den återuppbyggs, egentligen (på natten när de drömmer önskedrömmar).
1. Har du hört ordet artilleri och missilartilleri någon gång?
1.1. Det är alltså en legal skyldighet att evakuera civila när kriget kommer. Det är inte bara "krigets lagar" utan även normala civila lagar.
2. Titta en bild på Stalingrad 1.0
https://www.nationalww2museum.org/si...peg?h=83b33b6e
3. Förövrigt borde det här vara allmänkunskap, men Sovjet vann slaget om Stalingrad.
1. En vanlig svensk flodbåt/kajak-big för pimpelfiske kan ta 2+6 passagerare tor på 5 minuter inkl. flytvästpåsättning och lugn och ro. Det blir ca. 72 personer i timmen. 864 på en halvdag eller 1728 personer per dygn.
1.1. Det är med andra ord ingen match att utföra evakueringen.
2. Min främsta merit är tf. batchef, 1K elitsoldater. Min näst bästa merit är krigsfältslogistik. Som du kanske förstår skrattar jag bara åt påståenden på flashback och i svensk media.
1. Se ovan. Och återigen, Sovjet vann slaget om Stalingrad och det handlade inte om General Winter även om General Winter var mycket skicklig på att förstöra de instängdas stridsvärden och fysiska hälsa.
2. Bye-bye