2022-10-19, 15:21
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Knappast
”Ett par timmar efter bekräftar guvernören att hela ockupationsstyret är på väg att lämna Cherson men att de ryska styrkorna är beredda att strida in i döden för att behålla kontrollen över staden.”
https://sverigesradio.se/artikel/rys...perade-cherson

Haha, ja "strida in i döden". Det är sådant man sysslar med när man försvarar sitt eget fosterland och sin hembygd. Inte när man är utskickad kanonmat till ett annat land och inte vill något annat än hem till mamma och flickvännen hundratals mil bort.

Men ryssarna kan sådant här. De brukar ju ha ett andra kompani bakom det stridande, med order att skjuta ihjäl de egna soldater som retirerar.
Citera
2022-10-19, 15:22
Medlem
leachs avatar
5 missiler på väg mot Kyiv nedskjutna.

All 5 Russian cruise missiles fired towards Kyiv were shot down
https://twitter.com/WarMonitor3/stat...21409574645761
Citera
2022-10-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Det bästa hade kanske varit om NATO inte expanderade längre österut än vad man lovade.

Nu fick Ukraina dra kortaste strået mellan NATO och Ryssland, det håller jag med om är tråkigt.

Till Baltikum och Polen menar du?
Ukraina är mig veteligen ingen medlem av Nato...
Citera
2022-10-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach

"Several of them were shot down" sade borgmästare Klitschko. Det betyder rimligen "inte alla" annars hade han ju sagt "all of them were shot down". Allt Kiev och deras mediekanaler säger är mer eller mindre genomdränkt med propaganda - inte minst på twitter - vi får väl se hur många missiler som träffade idag.
Citera
2022-10-19, 15:29
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Det bästa hade kanske varit om NATO inte expanderade längre österut än vad man lovade.

Nu fick Ukraina dra kortaste strået mellan NATO och Ryssland, det håller jag med om är tråkigt.

Varför skulle man neka länder som vill vara med i Nato att faktiskt bli medlemmar i Nato? Är du emot folksuveräniteten? Eller menar du att det bara är stora länder som får bestämma något i världen?
Citera
2022-10-19, 15:30
Avstängd
Nu borde Ukraina omedelbart gå ut med att de infört krigslagar i samma områden som Ryzzarna gjort eftersom det tillhör Ukraina.

Då kan befolkningen gå loss på ryzzarna som trakasserat dom i månader! Helt enkelt ge plågoandarna på moppo! De vet ju dessutom vilka dom är och vilka som varigt värst.
Citera
2022-10-19, 15:32
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu borde Ukraina omedelbart gå ut med att de infört krigslagar i samma områden som Ryzzarna gjort eftersom det tillhör Ukraina.

Då kan befolkningen gå loss på ryzzarna som trakasserat dom i månader! Helt enkelt ge plågoandarna på moppo! De vet ju dessutom vilka dom är och vilka som varigt värst.
Du förstår inte hur krigslagar fungerar. Direkt när Ryssland klev in så infördes krigslagar över hela Ukraina förutom krim.
Citera
2022-10-19, 15:40
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Det bästa hade varit om Gorbachov såg till att man skrev på papper att man inte skulle expandera österut, förutom det så föll öst-tyskland och alla andra länder österut blev självständiga så det håller inte. Den iden med att Nato lovade att inte expandera var inget mer än en ide och kanske en handskakning.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
När har NATO lovat det?
Inte i samband med Sovjetunionens upplösning i alla fall.

https://hls.harvard.edu/today/there-...-enlarge-nato/

Jag kan köpa att missuppfattningar skedde, men man behöver nog titta på många många olika källor och göra en avvägning för vad som stämmer eller inte. Med det sagt är det inte det här som är enda orsaken till konflikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Till Baltikum och Polen menar du?
Ukraina är mig veteligen ingen medlem av Nato...

Det stämmer, dom är inte med i NATO.

Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men då är allt ok då eftersom Nato aldrig lovat det du fantiserar om.
Men för er räknas bara vad ni känslomässigt tror, precis som att ni tror ni slåss mot nazister.

Nej allt är inte okej, men huruvida dom var nazister eller inte är irrelevant. Hela konflikten började med en revolution mot en ryskvänlig ledare i Ukraina och idén om att närma sig Ryssland istället för EU. Det handlade om grupperingar som avskydde ryssar och ville skrämma iväg dom. Det blev också ett antal dödsfall. T o m SVT har gjort en dokumentär om det.
Citera
2022-10-19, 15:40
Medlem
X3treams avatar
Ukrainare kan inte hantera rysk teknologi. märks Ryssland ligger långt före väst i vapenmaterial. Stackars Ukrainare! Jag hoppas de sänder dessa vapen till USA så NATO kan kopiera de.

https://www.tiktok.com/@staykutsae/v...from_webapp=v1
Citera
2022-10-19, 15:41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach

Det mesta ryssland gör andas desperata och dålig planering.
Nu siktar man in sig på civil infrastruktur
( vilket trollen hävdade aldrig skulle ske)
men klarar inte av att vänta till vintern då det hade haft riktig effekt.
Nu kan Ukraina bygga ett försvar mot dessa drönare och missiler samtidigt som man får ännu fler moraliska segrar och mer stöd.
Citera
2022-10-19, 15:41
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Det är inte direkt en avancerad operation att flytta några 100k personer över smal långsam flod med båtar.

Nehe.

Att flytta några 100K personer över en flod som är 400 meter bred, i flodbåtar som tar 100 personer styck. Det blir några tusen resor. Och det finns INGENTING på andra sidan. Bara en anslutande väg. Hela staden finns på västra sidan.

Var ska dessa några 100K personer ta vägen sen? Bo? Äta?
Citera
2022-10-19, 15:42
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Varför skulle man neka länder som vill vara med i Nato att faktiskt bli medlemmar i Nato? Är du emot folksuveräniteten? Eller menar du att det bara är stora länder som får bestämma något i världen?

Jag har inga problem med det, men jag kan tänka mig att USA också skulle bli frustrerade om Mexico ingick i en allians med Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in