Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-24, 04:11
  #1
Medlem
Jag har fastnat en aning på en uppgift som ser ut så här:
εx³ + x - 2 = 0
0 < ε ≪ 1

...som har en reell rot
x = O(1)

...och där man med hjälp av en reguljär expansion kan hitta lösningen
x = 2 - 8⋅ε + 96⋅ε²

Jag ska tydligen använda den här informationen för att hitta den här ekvationens "övriga rötter";
såvitt jag vet så betyder "x = O(1)" att det finns någon positiv konstant C som är större än eller lika med |x|, men jag förstår inte riktigt varför den informationen skulle vara intressant.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2022-10-24 kl. 04:24.
Citera
2022-10-24, 07:24
  #2
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Jag har fastnat en aning på en uppgift som ser ut så här:
εx³ + x - 2 = 0
0 < ε ≪ 1

...som har en reell rot
x = O(1)

...och där man med hjälp av en reguljär expansion kan hitta lösningen
x = 2 - 8⋅ε + 96⋅ε²

Jag ska tydligen använda den här informationen för att hitta den här ekvationens "övriga rötter";
såvitt jag vet så betyder "x = O(1)" att det finns någon positiv konstant C som är större än eller lika med |x|, men jag förstår inte riktigt varför den informationen skulle vara intressant.

Jag förstår inte hur stora ordo skulle kunna vara en rot? Eller missuppfattar jag?
Jag har aldrig sett en variabel tillsammans med O. Brukar vara en funktion.
Citera
2022-10-24, 07:27
  #3
Medlem
provinsen-taiwans avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Perturbation_theory
Citera
2022-10-24, 16:45
  #4
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
https://en.wikipedia.org/wiki/Perturbation_theory

Den där länken gav inte mycket. Ska inte du vara kines(?) Skriv ned lösningen för fan.
Citera
2022-10-24, 19:45
  #5
Medlem
Enligt divisionsalgoritmen existerar det ett unikt andragradspolynom q och en unik konstant r sådana att

ε⋅x³ + x - 2 = (x - (2 - 8⋅ε + 96⋅ε²)) ⋅ q(x) + r.

Eftersom x = 2 - 8·ε + 96⋅ε² är nära en rot är r litet och kan försummas. Ekvationen q(x) = 0 ger då approximationer till de övriga rötterna.
Citera
2022-10-25, 00:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Enligt divisionsalgoritmen existerar det ett unikt andragradspolynom q och en unik konstant r sådana att

ε⋅x³ + x - 2 = (x - (2 - 8⋅ε + 96⋅ε²)) ⋅ q(x) + r.

Eftersom x = 2 - 8·ε + 96⋅ε² är nära en rot är r litet och kan försummas. Ekvationen q(x) = 0 ger då approximationer till de övriga rötterna.
Betyder det här då att jag ska dividera båda leden med (x - (2 - 8⋅ε + 96⋅ε²)), och sen göra lång division för att hitta q(x) och slutligen sätta q(x) = 0 för att hitta rötterna?
Citera
2022-10-25, 19:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Betyder det här då att jag ska dividera båda leden med (x - (2 - 8⋅ε + 96⋅ε²)), och sen göra lång division för att hitta q(x) och slutligen sätta q(x) = 0 för att hitta rötterna?
Det är väl en rimlig strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in