2022-10-27, 01:41
Medlem
Varför fortsätter ingen vara kriminell?
Citera
2022-10-27, 01:42
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Gjorde mycket grejer från 14-20 år.
Våldtäkt
rån
misshandel
Inbrott
stöld
bedrägeri

Började studera på inversitetet när jag var 23 men kände det inte var nåt för mig, ville helt enkelt inte bli nåt avancerat som krävde utbildning.

Gick lastbilsutbildning sen fick jag jobb direkt.
Ingen har någonsin frågat mig om mitt belastningsregister.
Visste inte ens chefer tänkte på det förutom om man ville jobba med typ barn eller inom polis/säkerhet.
Vem våldtog du?
Citera
2022-10-27, 02:22
Medlem
Trakessons avatar
Har inte jobb för närvarande men utbildar mig till ett bristyrke. Av ungefär 50 elever är vi 4 (vad jag vet) som är dömda för grova brott, och en av oss har dessutom många års tungt missbruk i bagaget. Skolan vet naturligtvis om våra domar men har inga synpunkter på dem. Två av oss får ledigt när vi ska träffa frivården och en har fotboja. Det enda problemet vi haft hittills är att några företag inte tar emot dömda när vi ska på praktik. Jag vill inte jinxa något men är i princip övertygad att vi allihop kommer att få jobb när vi är klara.

En kul parantes är att en av våra lärare är polis och undervisar i ett ämne vid sidan av, och han har en gång varit hemma hos mig med en delgivning.
Citera
2022-10-27, 03:08
Medlem
Jag har fått jobb 1 gång sedan min dom, och då frågade de inte om belastningsregister. Men otur nog så var det bara tidsbegränsat.

Jag tror att småföretag inte är så noga, jag tror även det är viktigt att visa sig som skötsam vid intervju, och inte se "kriminell" ut. Bemanning och riktigt stora bolag tror jag det bara är att glömma
Citera
2022-10-27, 03:10
Medlem
xXoyKillSss avatar
Dömd för hets mot folkgrupp och misshandel, jobbar på samhall
Citera
2022-10-27, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoksKerstin
Står att dom vill ha utdrag ur belastningsregistret på första jobbannonsen jag hittade..

https://ledigajobb.se/jobb/9cf8a3/projektledare-till-brion-solenergi

Du kanske har haft tur du, frågade dom inte alls?

Tack! Ja nu arbetar jag på ett företag med ca 50-100 miljoner omsättning och ca 30-40 anställda så ett relativt ”litet” företag.
Min känsla är att det är främst bemanningsföretag som ständigt ska begära utdrag ur belastningsregistret trots att det inte är relevant för tjänsten. (utnyttjande av offentlighetsprincipen om du frågar mig).
Citera
2022-10-27, 07:49
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Jag är själv dömd för bla misshandel, drograttfylla samt ringa narkotikabrott..

Sedan jag fick dessa domar har jag känt mig värdelös. Ingen arbetsgivare vill ta i mig med tång, ännu värre med bemanningsföretag. Där får man inte ens chansen att komma på en intervju så fort dom får höra att man är dömd..

Jag söker inte några speciellt krävande tjänster det kan vara tex.

Chaufför på Mathem
Budbilschaufför på diverse firmor
Kundtjänstmedarbetare hos IKEA, Telia, Vattenfall
Lagerarbetare
Snöskottare (Trodde bara det var gamla kriminella som skotta snö men icke sa nicke)

Så till frågan, ni som har fått jobb trots att ni funnits med i belastningsregistret. Vad jobbar ni med idag samt vad blev ni dömda för? (Denna frågan riktar sig främst till dig som fick din anställning efter din dom, alltså inte aktuellt om du har fått behålla ditt jobb efter domen)
Fick senaste anställningen (trädgård och anläggning) trots att chefen visste att jag var dömd för ett våldsbrott och under utredning för bedrägeri.
Nu är båda brotten borta ur registren men jag är kvar på samma företag..
Citera
2022-10-27, 08:50
Medlem
sinnpajs avatar
Hade pricken kvar fortfarande när jag blev anställd på min nuvarande arbetsplats. Inga konstigheter. En liten misshandelsdom bara. Preskriberat nu dock.
Citera
2022-10-27, 09:08
Medlem
Bajenalexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Haha, sitter du och väntar på att nån ska pm:a dig och fråga om sidan så du kan ta betalt från dom? Helst i bitcoin va? Idiot.

Man får va helt jävla cp skadad om man tror att någon kan ta bort ens dommar/åtal.
Tror inte ens myndigheter kan göra det.
Blir man dömd eller åtalad finns det i registret för alltid.
Du är rolig du. Men nej inte direkt. Folk får väll googla som alla andra.

Du har tydligenn ingen aning om vad du pratar om. Som många andra självutnämnda experter.

Arbetsgivare ber dig beställa utdrag från polisen och i sambaand med det köper man från den sidan så får man ett blankt register. Vilket fungerar.

Självklart tas inte dommar bort ifrån systemet hos polisen. Men kuvertet du får är tömt på dommar.

Så om du inte vet vad du pratar om så brukar det vara bättee att va tyst 😎
Citera
2022-10-27, 09:36
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustigt
Dömd för grov stöld och ofredande av barn 😑bl.a. fick fast anställning på post nord, så upp mig och nu jobbar jag i butik.

Små privata företag eller vården tror jag är lättast som straffad, men vad vet jag, har haft tur enligt mina vänner...

Berättade dock, efter ett år, att och varför jag dök upp som straffad, vi skrattar åt det nu🙂

Dock lite orolig inför framtiden, då jag vill studera och utvecklas, men känner att tidigare liv jagar en.

Hoppas det löser sig för er!

Vad innebär ofredande av barn? Du har skällt ut dom?
Citera
2022-10-27, 09:55
Medlem
bogslayers avatar
Ringa narkotikabrott för skitlänge sedan, nästan 30 år. Min nuvarande tjänst jag haft i 7 år är säkerhetsklassad. Egentligen inte pga arbetet i sig, utan alla tjänster i företaget är det. Arbetar som förhandlingsansvarig kopplat till avtal/arbetsrätt.

Jag sa rakt ut att jag var dömd för brott för 23 år sedan då och förklarade vad det var. De sket totalt i det i säkerhetsprövningen då det gått så lång tid och var ett skitbrott, samt att jag inte haft något sedan dess.

Så svårt kan det inte vara att få jobb med en dom, känns som en dålig ursäkt. Min gamla vidriga klasskamrat har begått brott i hela sitt liv. Senast satt han inne ett bra tag för att ha rånat och slagit sin polare i huvudet med en hammare några gånger. Nu kör han truck via bemanningsföretag
Citera
2022-10-27, 10:00
Medlem
Citat:
Måste ju finnas någon här inne som faktiskt lyckats skaffa sig ett jobb ändå.. När du ser detta.. Förklara gärna för oss mindre tursamma hur du gick till väga!

Hade ett par domar på mig i 20 års åldern. Gick in till ett par olika livsmedelsbutiker och sökte jobb och gav mitt CV i handen på chefen.

En vecka senare blev uppringd och kallad på intervju, utan någon check av belastningsregistret.

PS, nu är mina domar borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in