Citat:
Ursprungligen postat av
Sinrath
Låter för jävligt att det ska vara så illa. Vill vi verkligen att alla som är dömda, både högt och lågt, inte ska kunna skaffa sig ett vanligt jävla skitjobb? Jag fick illusionen att vi hade straff efter domen för att man sen ska vara rentvådd i samhällets ögon, i varje fall för mindre saker. Vad tjänar vi på att ha alla dessa tusentals dömda för relativt småsaker utanför arbete så dom inte kan bidra till samhället?
Är "rättvisan/hämnden" så viktig för dom flesta att vi bara väljer att inte använda oss av arbetsföra människor? Finns det så mycket folk att välja överallt att minsta prick i registret innebär det är inte ens
värt att ta i dom med tång?
Är alla som ska anställa livrädda för folk som någonsin varit i slagsmål, hanterat knark på något sätt eller fifflat med ekonomin?
Det jävligaste är att jag troligen gjort likadant om det funnits 2 människor att välja på, en dömd och en icke dömd. Det känns så fel men stämpeln bränner ändå. Dessa dömda människor kan vara så unga som 18, fullständigt omogna människor. Tror fan det kan gå åt helvete någonstans. Sen har vi såklart högvis med knarkande/skattefuskande/våldsamt folk som bara aldrig åkt dit. Som sitter på bra jobb utan problem.
I en annan värld hade jag lätt kunnat vara en av dom/er.
Är helt enig. Vi kan inte ens spara ett namn enligt GDPR regler men vi låter hemsidor visa våra fastigheter, inkomst, skulder, adress, bilar och domar. HELT öppet. Inte bra alls. Jag hoppas detta förändras. Det här förstör för människor.
Du kanske tänker att de som har gjort något litet ändå får jobb? Ja, men om du råkat ta en joint och åka fast för det så kommer du gallras bort hela tiden i alla arbetssökningar mot människor som inte gjort något alls.
Så även om det inte är något farligt eller stort som man gjort så kommer arbetsgivare alltid tänka att de finns bättre kandidater och då är vi där igen. Fast i ett moment 22.
Behöver förändras, förstår inte hur vi accepterar att allting finns tillgängligt på nätet. Systemet gjordes för 1800 talet INTE internet och 2024 där du kan söka på allt på en klick bort och egenltigen är det ju inte lagligt men dom jävla piss sidorna gömmer sig bakom "ansvarig utgivare".