Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Men det går inte att ha typ en kvadrat med i*90° i fyra hörn? Lika lite som det går att ha en vinkel i antal grader som är ett negativt tal?
Jo då, i90° i fyra hörn funkar visst enl den tolkning jag beskrev. Dock…
Grader är en lite skum enhet i sammanhanget, som aldrig används (vad jag vet iaf) för
rapiditet (dvs beloppet på den imaginära vinkeln). Istället används den närmaste motsvarigheten till radianer, där t ex rät vinkel är pi/2 radianer.
En rapiditet på pi/2 är dock inte en rät vinkel i någon mening öht, utan motsvarar en hastighetsskillnad på
v = c tanh(pi/2) ≈ 0.917 c .
En rektangel av den typ du efterlyser får man t ex med en variant av den s k tvillingparadoxen om den resande tvillingen reser iväg med denna hastighet, stannar ett tag vid målet, och sen reser hem med samma hastighet.
Dock fungerar inte heller vinkelsummor på samma sätt som för reella vinklar. Vinkelsumman måste INTE vara i2pi i en fyrhörning med bara tidsartade kanter.
I ett tillstånd av tillfällig förvirring fick jag för mig att 4D rumtidsgeometri kunde vara ett bra ämne på Flashback. Iofs har den värsta stollen slutat skriva, så kanske ändå att det inte är lika galet längre? Iaf, här är tråden:
(FB) Trianglar i Minkowskirummet (relativitetsteori)