2022-10-30, 19:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Eller din dödsfiender räddar livet på någon viktig för dig.

Vad gör man,?

Hata kommer man fortfarande göra men det skulle bli weird att döda eller skada någon som räddat livet på en eller någon viktig person i ens liv.

Det känns som någon betalning för vad den har gjort tidigare.

Vad hade ni gjort ?
Men va faaan, nu får det räcka med alla dödsskjutningar i Sverige. SLUTA! Du ska inte döda någon, punkt slut.
Citera
2022-10-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men va faaan, nu får det räcka med alla dödsskjutningar i Sverige. SLUTA! Du ska inte döda någon, punkt slut.

Vad fan pratar du om
Citera
2022-10-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Vem fan har "fiender"? Lever du i en medeltida saga?

Vad fan snackar du om, har jag sagt att det handlar om mig
Citera
2022-10-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Vad menar du egentligen med 'dödsfiende' isåfall? Om det är någon som vill 'döda' mig varför skulle denne då rädda mitt liv?

Men för att svara på frågan så skulle jag inte 'hugga den här personen i ryggen', utan snarare försöka skapa en så fredsam situation som möjligt mellan oss. Men är det någon som har för avsikt att döda mig så är jag ju tvungen att göra någonting åt den saken.

Tänk om det är någon du verkligen hatar så långt att du vill göra allt för att sabba för denna ev döda denna för vad den har gjort dig.
Den kan ha dödat något du tycker om eller ruinerat dig som fått dig att känna så hära.
Skulle du helt plötsligt börja sluta tänka på hämnd för att den helt oväntat gör något enormt för dig, räddar ditt liv eller någon du tycker om?
Citera
2022-10-30, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Klart att man inte dödar personen om denne räddar livet på en. Men om det skulle vara i självförsvar, ja.

Inte alltid så självklart, tänk om den personen har sårat dig enormt. Dödat någon du tycker om.
Citera
2022-10-31, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Kan du ge ett mer konkret exempel där du beskriver varför man blev dödsfiender och i vilken situation han räddade livet på mig eller någon viktig för mig.
Sedan beror det på i vilket skick man är i när man blir räddad till livet kanske har han huggit av armar ben (amputerat) och gjort personen både blind och döv i sadistiskt syfte innan han räddar dennes liv...

Personen dödar din partner eller någon annan människa i ditt liv.
Eller att den gör dig bankrutt bara för att jävlas
Snott hela ditt arv osv Tänk dig det värsta du kan vara med om.

Du vill hämnas men istället så gör personen något positivt för dig som att rädda dig liv eller någon annar du bryr dig om, skulle du fortfarande vilja hämnas då?
Citera
2022-10-31, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Nej givetvis inte, då är det fred om denne räddat ens liv.

Lite så jag tänker också det blir liksom 1-1 i score.
Citera
2022-10-31, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De flesta dödar inte sina fiender. Så det känns inte relevant.

Har bara en fiende. Hon lever fortfarande.

Hade du inte hämnats om du hade fått möjligheten ?
Hämnd kan se ut på många sätt, inte bara att döda någon.
Citera
2022-10-31, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Svagt underlag, det beror väl på varför han är min fiende och vad som står på spel om jag låter honom leva?

Vadå svagt underlag kan du inte tänka på något ex alls, det finns ju miljoner olika sätt där man vill utsätta någon för hämnd, ska jag behöva skriva ned alla ex för att du inte kan komma på något.

Hämnd behöver inte vara att du ska döda någon. Skada någon kan man göra på flera olika sätt.
Citera
2022-10-31, 00:48
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Hade du inte hämnats om du hade fått möjligheten ?
Hämnd kan se ut på många sätt, inte bara att döda någon.
Jag har faktiskt levt ett liv där jag räddade alla jag kunde.

Not worth it. Men det är inte hämnd heller. Onödigt med energi... om det inte är något större. Dvs inte en konflikt utan om vi säger att jag t.ex. skulle ha en maktposition och ur den skada dig. Dels finns en omoralisk handling sett ur et etiskt perspektiv, sedan att förhindra framtida skador mot andra. Bortser man från det är det människor som fastnat, som känner sig maktlösa. Maktlöshet skapar hämndkänslor och bättre låta det bli för även om folk inte tror det, är hämnd en ständigt pågående kraft överallt. På alla plan, i alla grupper och över hela samhället som världen. Hämnd är inte det första människor behöver.

En sak till... ånger innebär inte att saker kan repareras, Så se då till att inga känslor kan nå dig oavsett vilka konsekvenserna blir för folk är vanligtvis så urbota dumma att de tror att de har kontroll över situationer när de kanske bara blir startskotten på en väldigt omfattande bild. Och bara för att du inte får skulden utan kanske måltavlan osv, så är det du som ska leva med det. Kan du inte det måste du fortsätta rättfärdiga din skuld och då är du aldrig fri utan fångad i något annat.
Citera
2022-10-31, 12:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Eller din dödsfiender räddar livet på någon viktig för dig.

Vad gör man,?

Hata kommer man fortfarande göra men det skulle bli weird att döda eller skada någon som räddat livet på en eller någon viktig person i ens liv.

Det känns som någon betalning för vad den har gjort tidigare.

Vad hade ni gjort ?

Varför definierar du någon som räddar livet på dig som fiende till att börja med?
Det är en märklig definition som jag inte håller med.
Den som räddar ditt liv är din vän. Om du inte förstår det så kommer du att få problem i livet tror jag.
Citera
2022-11-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Varför definierar du någon som räddar livet på dig som fiende till att börja med?
Det är en märklig definition som jag inte håller med.
Den som räddar ditt liv är din vän. Om du inte förstår det så kommer du att få problem i livet tror jag.

Inte direkt.

Finns massa skäl till att man kan vara fiender. Någon tar åt sig äran för det du gör på jobbet, någon se till att du får sparken, du kan bli beskylld för saker du inte har gjort, någon ha se till att du går i konkurs fast du inte borde, någon kan ha förnedrings rånat din son eller våldtagit din dotter, åldringsrånat din mamma eller pappa.

Att samma person kanske långt senare gör något enormt för dig. Det betyder inte för alla att man bara kan förlåta.

Tror du det danska paret som campade nere i Skåne för många år sen där mannen blev misshandlad och samtidigt fick se sin flickvän våldtagen av en massa män mitt framför ögonen. Kommer förlåta dessa människor. En av dom som våldtog dom fick jobb som brandman för några år sen, det blev protester där. Så om man inte okända människor kan förlåta denna vidriga insekt till människa, hur tror du det här paret skulle agera om mannen helt plötsligt räddar en av deras liv.

Förlåta är inte lätt om man har blivit utsatt för något fruktansvärt och det är läskigt att du tar det så lättvindigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in