Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Sg ngon elleverantr i sdra Sverige som hade ngot som hette hybridavtal. tydligen var det rrlig pris men med ett tak s det inte satck ivg till orimlig hjder. Kanske ngot man skall titta p. Allt beror ju p kWh-priset.
Skellefte kraft ville i alla fall fr juli mnad ha 1.21/kWh av mig d allt var inrknat. Hmm,snart r det kanske att anse som billigt.
Det r bl.a. Jmtkraft som har det tim-avtalet. Har det sjlv. Mkt bra. Det kallas portfljpris.
Jag r lite frgande till varfr det r snt sthej om el-priset. Men klart om man har direktel till uppvrmningen p villan sedan lnge och inte har utvecklat ngot sjlv, ja d r det surt.
Vrmepump fick man bidrag frr fr, nu r det borta. Tillggsisolering, samma sak, bidrag.
Jag gjorde sjlv om till vattenburet fr 25 r sedan, direktel innan.
Nu fr man bidrag fr solpaneler och enormt stort bidrag fr energilager. Har skaffat bda. ven tv paneler fr varmvatten.
Fixat styrningar till allt ocks.
Snart frsvinner bidragen solpaneler och energilager ocks, jag lovar!
Kanske det svider fr en del att hra. Men planerar man inte och utvecklar s str man och stampar med sin hga energifrbrukning.
Sjlvklart r det inte mjligt fr alla hus att stta solpaneler m.m., men de flesta. 95% av husen? Varfr r det s f villagare som har skaffat? Det r en kostnad p 0 kr. Fr tar man mer boln s blir rntan och amorteringen gratis frn solelen. Sedan efter 7-8 r nr det r betalt blir det nnu bttre
Brjade fr 25 r sedan med 30000 kWh/r i elfrbrukning - direktel.
Idag r frbrukningen 8000 kWh/r, utan eldstaden. Eldar man i braskassetten man nr man hinner blir total elfrbrukning uder 6000 kWh/r, samma som hushllsstrmmen till en strre lgenhet.
8000 kWh/r
Det blir per per mnad beroende per r och pris i runda slngar mellan 600 kr/mn och 1000 kr/mn. Ponera att elen skulle kosta 3 kr/kWh inkl. allt hoppar det upp till 2000 kr/mnad, heller inte mkt att brka om.
Fast vi har en hel del trd p tomten som vi hugger till ved och eldar med. Alla har inte det s klart, s det rknar jag inte in hr.
Funderat nu p en liten akumulatortank p 500 liter. Men eftersom vi anvnder s lite el nu s skippar vi det.