Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-23, 10:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Tack,
Hittar inte morgondagens timme fr timme pris p Skellefte hemsidan ?

Anvnder appen Elen som talar om morgondagens timpriser efter 15.00. Kan jag anvnda denna och lgga p 6 re s fr jag Skelleftepriser ?
Jag hittar inte heller timme-fr-timme-pris Skekrafts sidor. Lite dligt kanske...

Men p Nordpool kan du se efter ca kl 13 vad det blir i morgon:

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...ly/?view=table

Kolla p rtt elomrde. Du kan vlja SEK. Priset anges d i SEK/MWh. Dividera med 1000 och du fr kr/kWh.

P Skekrafts sida fr mnadspris str "Det rrliga elpriset r angivet i re/kWh exklusive elcertifikatsavgift, moms och pslag."

Dvs Skekrafts uppgift om mnadspris r direkt jmfrbar med Nordpools timpris.

(Jag knner inte till den dr appen.)
Senast redigerad av Madagascar 2022-08-23 kl. 10:57.
Citera
2022-08-23, 11:46
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag hittar inte heller timme-fr-timme-pris Skekrafts sidor. Lite dligt kanske...

Men p Nordpool kan du se efter ca kl 13 vad det blir i morgon:

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...ly/?view=table

Kolla p rtt elomrde. Du kan vlja SEK. Priset anges d i SEK/MWh. Dividera med 1000 och du fr kr/kWh.

P Skekrafts sida fr mnadspris str "Det rrliga elpriset r angivet i re/kWh exklusive elcertifikatsavgift, moms och pslag."

Dvs Skekrafts uppgift om mnadspris r direkt jmfrbar med Nordpools timpris.

(Jag knner inte till den dr appen.)

Har chattat med Skellefte Kraft och stllt frgor:
Om man har Timme fr timme fakturerar vi dig fr din frbrukning timme fr timme, enligt Nordpools timspotpris plus pslag, elcertifikatsavgift, ursprungsgarantier och moms.
Frga: Hur mycket r pslaget som jag frstr finns ?
Svar: Vrat pslag r 6 re/kWh exklusive moms.
Frga: Vad r ursprungsgarantier ?
Svar: Mnga elavtal innehller el frn endast en produktionsklla, till exempel vindkraft. El som sljs i sdana avtal ska kunna spras med hjlp av s kallade ursprungsgarantier.

En ursprungsgaranti r ett elektroniskt certifikat som elproducenten fr fr varje megawattimme el som produceras. Om du har ett elavtal med bara vindkraft s ska elhandlaren kpa vindkraftsgarantier (dvs. el frn en vindkraftsproducent) som tcker din frbrukning. P detta stt har elhandlaren ursprungsmrkt den el som du frbrukat.

Tja s lngt har jag kommit !!
Citera
2022-08-23, 12:34
Medlem
Sg ngon elleverantr i sdra Sverige som hade ngot som hette hybridavtal. tydligen var det rrlig pris men med ett tak s det inte satck ivg till orimlig hjder. Kanske ngot man skall titta p. Allt beror ju p kWh-priset.
Skellefte kraft ville i alla fall fr juli mnad ha 1.21/kWh av mig d allt var inrknat. Hmm,snart r det kanske att anse som billigt.
Citera
2022-11-05, 18:11
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Sg ngon elleverantr i sdra Sverige som hade ngot som hette hybridavtal. tydligen var det rrlig pris men med ett tak s det inte satck ivg till orimlig hjder. Kanske ngot man skall titta p. Allt beror ju p kWh-priset.
Skellefte kraft ville i alla fall fr juli mnad ha 1.21/kWh av mig d allt var inrknat. Hmm,snart r det kanske att anse som billigt.
Det r bl.a. Jmtkraft som har det tim-avtalet. Har det sjlv. Mkt bra. Det kallas portfljpris.

Jag r lite frgande till varfr det r snt sthej om el-priset. Men klart om man har direktel till uppvrmningen p villan sedan lnge och inte har utvecklat ngot sjlv, ja d r det surt.

Vrmepump fick man bidrag frr fr, nu r det borta. Tillggsisolering, samma sak, bidrag.
Jag gjorde sjlv om till vattenburet fr 25 r sedan, direktel innan.

Nu fr man bidrag fr solpaneler och enormt stort bidrag fr energilager. Har skaffat bda. ven tv paneler fr varmvatten.
Fixat styrningar till allt ocks.
Snart frsvinner bidragen solpaneler och energilager ocks, jag lovar!

Kanske det svider fr en del att hra. Men planerar man inte och utvecklar s str man och stampar med sin hga energifrbrukning.

Sjlvklart r det inte mjligt fr alla hus att stta solpaneler m.m., men de flesta. 95% av husen? Varfr r det s f villagare som har skaffat? Det r en kostnad p 0 kr. Fr tar man mer boln s blir rntan och amorteringen gratis frn solelen. Sedan efter 7-8 r nr det r betalt blir det nnu bttre

Brjade fr 25 r sedan med 30000 kWh/r i elfrbrukning - direktel.

Idag r frbrukningen 8000 kWh/r, utan eldstaden. Eldar man i braskassetten man nr man hinner blir total elfrbrukning uder 6000 kWh/r, samma som hushllsstrmmen till en strre lgenhet.

8000 kWh/r
Det blir per per mnad beroende per r och pris i runda slngar mellan 600 kr/mn och 1000 kr/mn. Ponera att elen skulle kosta 3 kr/kWh inkl. allt hoppar det upp till 2000 kr/mnad, heller inte mkt att brka om.
Fast vi har en hel del trd p tomten som vi hugger till ved och eldar med. Alla har inte det s klart, s det rknar jag inte in hr.

Funderat nu p en liten akumulatortank p 500 liter. Men eftersom vi anvnder s lite el nu s skippar vi det.
Citera
2022-11-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Enligt statistik s ser det ut enligt fljande bland befolkningen:

54% rrligt avtal
21% mix
25% fast

Jag kan bara tala fr mig sjlv, men om jag skulle ka p smllen att behva betala 10.000.- i elrkning i december jmfrt med december fregende r (2.000.-) s skulle jag g under ekonomiskt.
Nu har jag fast elavtal s jag slipper denna smll, men hur gr det fr alla er andra?
Har gtt ver till timantal och ligger p ca 30-35% frbrukning jmfrt med samma period frra och frrfrra ret. Har ndrat beteende i fallande ordning kring:
Uppvrmning (vrmer smartare med ny vrmepump)
Varmvattenfrbrukning (medvetenhet kring vad en lng dusch kostar vid fel tillflle)
Tidsstyrda maskiner som krs nr elen r som billigast.
Lider inte direkt av dessa tgrder utan kommer nog komma mycket billigare undan n frra vintern tros att priserna berknas bli hgre.
Citera
2022-11-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Det r bl.a. Jmtkraft som har det tim-avtalet. Har det sjlv. Mkt bra. Det kallas portfljpris.

Jag r lite frgande till varfr det r snt sthej om el-priset. Men klart om man har direktel till uppvrmningen p villan sedan lnge och inte har utvecklat ngot sjlv, ja d r det surt.

Vrmepump fick man bidrag frr fr, nu r det borta. Tillggsisolering, samma sak, bidrag.
Jag gjorde sjlv om till vattenburet fr 25 r sedan, direktel innan.

Nu fr man bidrag fr solpaneler och enormt stort bidrag fr energilager. Har skaffat bda. ven tv paneler fr varmvatten.
Fixat styrningar till allt ocks.
Snart frsvinner bidragen solpaneler och energilager ocks, jag lovar!

Kanske det svider fr en del att hra. Men planerar man inte och utvecklar s str man och stampar med sin hga energifrbrukning.

Sjlvklart r det inte mjligt fr alla hus att stta solpaneler m.m., men de flesta. 95% av husen? Varfr r det s f villagare som har skaffat? Det r en kostnad p 0 kr. Fr tar man mer boln s blir rntan och amorteringen gratis frn solelen. Sedan efter 7-8 r nr det r betalt blir det nnu bttre

Brjade fr 25 r sedan med 30000 kWh/r i elfrbrukning - direktel.

Idag r frbrukningen 8000 kWh/r, utan eldstaden. Eldar man i braskassetten man nr man hinner blir total elfrbrukning uder 6000 kWh/r, samma som hushllsstrmmen till en strre lgenhet.

8000 kWh/r
Det blir per per mnad beroende per r och pris i runda slngar mellan 600 kr/mn och 1000 kr/mn. Ponera att elen skulle kosta 3 kr/kWh inkl. allt hoppar det upp till 2000 kr/mnad, heller inte mkt att brka om.
Fast vi har en hel del trd p tomten som vi hugger till ved och eldar med. Alla har inte det s klart, s det rknar jag inte in hr.

Funderat nu p en liten akumulatortank p 500 liter. Men eftersom vi anvnder s lite el nu s skippar vi det.
Japp tecknade ett hybridavtal och hoppas det ger lgre kWh-pris.
Har ocks runt 8-9000 kWh i frbrukning i ett mindre ldre hus med direktverkande element men klarar ett hgre elpris eftersom jag har lg frbrukning. Kan ocks tack och lov vcka upp vedspisen och ppna spisen om det skulle behvas. Fast veden om den ens gr att uppbringa r vl tokdyr just nu.
Men jag tror inte elpriset gr totalt bananas, oktober blev mild och nov. tros bli mild s jag r optimist och bekymrar mig inte i frvg. Dremot har jag en sparad buffert fr ev. hga elrkningar i vinter bara fr att optimisten i mig kan ju ha fel.
Citera
2022-11-06, 01:48
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Japp tecknade ett hybridavtal och hoppas det ger lgre kWh-pris.
Har ocks runt 8-9000 kWh i frbrukning i ett mindre ldre hus med direktverkande element men klarar ett hgre elpris eftersom jag har lg frbrukning. Kan ocks tack och lov vcka upp vedspisen och ppna spisen om det skulle behvas. Fast veden om den ens gr att uppbringa r vl tokdyr just nu.
Men jag tror inte elpriset gr totalt bananas, oktober blev mild och nov. tros bli mild s jag r optimist och bekymrar mig inte i frvg. Dremot har jag en sparad buffert fr ev. hga elrkningar i vinter bara fr att optimisten i mig kan ju ha fel.

Veden r inte billig nu om man vill ha tag i det om man nu ens fr tag i ved verhuvudtaget d det mesta redan slt slut.
Har sett priser p bjrk 1 kbm stjlpmtt fr 1500-2000 kr. Hutlsa priser men r fr att priset p el har blivit s hga. Jag fyllde upp vedboden redan I Juni s jag r frberedd infr vintern samt att jag har lg frbrukning s jag oroar mig inte speciellt mycket.
Citera
2022-11-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Veden r inte billig nu om man vill ha tag i det om man nu ens fr tag i ved verhuvudtaget d det mesta redan slt slut.
Har sett priser p bjrk 1 kbm stjlpmtt fr 1500-2000 kr. Hutlsa priser men r fr att priset p el har blivit s hga. Jag fyllde upp vedboden redan I Juni s jag r frberedd infr vintern samt att jag har lg frbrukning s jag oroar mig inte speciellt mycket.
Fr mig r det tyvrr den dliga ryggen som gr att ingen ved r blivit inkpt och upplagd och nu lr det vara fr sent fr denna vinter vilket som.
Egentligen trkigt d inget gr upp mot den vrmen en vedspis eller kamin sprider.
Citera
2022-11-06, 11:10
Medlem
Installerade Solceller frra hsten.

Jag har timpris och filosofin som mnga sger r "slsa nr det r gratis - allts dammsug nr solen lyser".. men jag sger tvrt om!

Min berg-VP och alla maskiner kr jag p natten eller nr taxan r som lgst.
Nr taxan r hgst (frhoppningsvis p dagen) exporterar jag s mycket sol-el jag kan fr timpriset och frbrukar minimalt.
Det betyder att jag som exempel producerar 15kWh (p dagen) / kper 15Kwh (p natten) = 0 kWh netto kpt/returnerat till elntet -
Men eftersom jag slt till SEK 4 p dagen och kpt fr SEK 0,75 p natten s ger 0kWh netto en vinst med ca 50:-
Jag kan allts med att styra tiden fr frbrukning g ekonomiskt + ven dagar solcellerner producerar mindre r jag frbrukar ver dygnet.
Som mikroproducent vill jag ha hga elpriser p dagen och billiga p natten, strre skillnad = bttre ekonomi.

Blir det kallt p dagen fr man elda i kakelugn och vedsips
Senast redigerad av Mr.tubbs 2022-11-06 kl. 11:47.
Citera
2022-11-06, 11:18
Medlem
Citat:
"enormt stort bidrag fr energilager."
Finns det fortfarande?
Vill man lagra energi nr man kan slja den dyrt dagtid eller tnker jag konstigt?
Jag har ingen lagring av el, tnkte att jag lagrar via acctankar om det behvs men som i ovan inlgg ser jag affr att lta ngon annan lagra och sljer hellre dyrt som det ser ut nu.. me jag kan kanske tnka fel..
Citera
2022-11-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs

Jag har timpris och filosofin som mnga sger r "slsa nr det r gratis - allts dammsug nr solen lyser".. men jag sger tvrt om!

Min berg-VP och alla maskiner kr jag p natten eller nr taxan r som lgst.
Nr taxan r hgst (frhoppningsvis p dagen) exporterar jag s mycket sol-el jag kan fr timpriset och frbrukar minimalt.
Det betyder att jag som exempel producerar 15kWh (p dagen) / kper 15Kwh (p natten) = 0 kWh netto kpt/returnerat till elntet -
Men eftersom jag slt till SEK 4 p dagen och kpt fr SEK 0,75 p natten s ger 0kWh netto en vinst med ca 50:-
Jag kan allts med att styra tiden fr frbrukning g ekonomiskt 0 ven dagar solcellerner producerar mindre r jag frbrukar ver dygnet.
Som mikroproducent vill jag ha hga elpriser p dagen och billiga p natten, strre skillnad = bttre ekonomi.

Blir det kallt p dagen fr man elda i kakelugn och vedsips
+1 blir nog en tankevurpa hos vissa nr de tycker de r sluga och anvnder dyr solcellsstrm. Tills man ppekar att potentiell intkt gr t helvete. 🤠
Citera
2022-11-06, 11:51
Medlem
Edit - ska vara + och inte 0...
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs

Jag kan allts med att styra tiden fr frbrukning g ekonomiskt + ven dagar solcellerner producerar mindre r jag frbrukar ver dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in