Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-12, 15:50
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
En gift präst i Lunds stift inledde en sexuell relation med en sörjande änka. Kort därefter uppvaktade han ivrigt en yngre medarbetare. Brott mot prästlöftet, menar stiftet. Men påföljden stannar vid en treårig prövotid.

Källa: https://www.sydsvenskan.se/2022-11-1...behalla-jobbet
Citera
2022-11-12, 15:59
Medlem
Gabriel Knights avatar
Biskopen i Visby stift som fick sparken var ändå värre som var otrogen mot sin fru i flera år och till råga på eländet ville gå tillbaka till frun efter att otroheten hade upptäckts.
"Jag älskar min fru sa karln"...

Han var även helt oförstående till anklagelserna och varför de anställda i stiftet inte hade något förtroende för honom.
Nåväl, tillbaka till prövotiden så innebär detta att man håller koll på honom från stiftet under tre år. Gör han något otillbörligt, oavsett vad det är får han sparken. I praktiken får han inte heller ta kontakt med änkan även om det inte är ett juridiskt kontaktförbud.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-11-12 kl. 16:09.
Citera
2022-11-12, 16:07
Medlem
StudiumValors avatar
Vad var felet som begicks?
Att det var en änka är väl inte relevant mer än på så sätt att det ger sydsvenskan fler klick.
I prästlöftet står inget om äktenskapsbrott men det står "hålla mig till Guds heliga ord och den evangelisk-lutherska kyrkans därpå grundade bekännelse". Guds heliga ord är kanske det som står i tionde budet:
- du skall icke hava begär till din nästas hustru
men han var ju död så det borde väl funka då?
Citera
2022-11-12, 16:08
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Vad är grejen, ska han ha sparken för att han varit otrogen mot sin fru?
Citera
2022-11-12, 16:10
Medlem
Onan-erarens avatar
Den sörjande änkan gick väl med på att ligga med prästen, hon blev väl inte tvingad till det.
Citera
2022-11-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenSnut
Vad är grejen, ska han ha sparken för att han varit otrogen mot sin fru?
Jag kommer inte åt artikeln men trådstarten pitchar det ju snarare mot att han är oprofessionell mot kunder och medarbetare.
Citera
2022-11-12, 16:12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vad var felet som begicks?
Att det var en änka är väl inte relevant mer än på så sätt att det ger sydsvenskan fler klick.
I prästlöftet står inget om äktenskapsbrott men det står "hålla mig till Guds heliga ord och den evangelisk-lutherska kyrkans därpå grundade bekännelse". Guds heliga ord är kanske det som står i tionde budet:
- du skall icke hava begär till din nästas hustru
men han var ju död så det borde väl funka då?

Felet är i grunden moralisk-etiskt. Som präst förväntas man vara ett föredöme för församlingen och att då, även som ensamstående och skild präst, så får man inte inleda relationer hur som helst. I det här fallet blev det kanske olämpligt att inleda en relation med änkan innan karln knappt ens hunnit gravsättas.
Vad gäller biskopen i Visby så handlade det om två saker: otrohet och att de anställda inte kände något förtroende för honom som sin chef pga otroheten och lögnerna kring det.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-11-12 kl. 16:16.
Citera
2022-11-12, 16:17
Medlem
Sörjande änkan? Så sörjande kan hon ändå inte ha varit . Sjukt, men man slutar aldrig att förvånas...
Citera
2022-11-12, 16:34
Fyfan vad glad jag blir för att höra sånt här. Förstärker bara mitt beslut att ha gått ur kyrkan för några år sen.
Citera
2022-11-12, 16:40
Medlem
kristofferGs avatar
Biskop Edvard Vergerus?
Citera
2022-11-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Felet är i grunden moralisk-etiskt. Som präst förväntas man vara ett föredöme för församlingen och att då, även som ensamstående och skild präst, så får man inte inleda relationer hur som helst. I det här fallet blev det kanske olämpligt att inleda en relation med änkan innan karln knappt ens hunnit gravsättas.
Vad gäller biskopen i Visby så handlade det om två saker: otrohet och att de anställda inte kände något förtroende för honom som sin chef pga otroheten och lögnerna kring det.

Inte så lyckat att göka med en "kund", det är väl inte klockstapel-ren beroendeställning kanske men de kanske körde missionären?

Citera
2022-11-12, 18:21
Medlem
Vad hade en präst fått för straff om detta skett under medeltiden kan man undra?
Blivit bränd på bål? Steglats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in