Citat:
Ursprungligen postat av
Knez
De flesta andra invandrargrupper är pengarkåta, korkade eller ointresserade av mer akademiska utbildningar och yrken. Iranier utmärker sig inom ingenjörer, läkare, tandläkare och juridik.
Tyvärr är de extremt lömska och falska dessutom, ingen bra kombination!
Peyam verkar vara synnerligen pengakåt. Han har reggat många domäner baserat på den information han hade på Livsmedelsverket och hade sedan hoppat att han, via sin mamma, kunde sälja dem till någon svensk myndighet för 50 000. Han fick även reda på att ett e-nummer skulle förbjudas inom Europa och han hade då kortat (shorting) bolag som han trodde skulle påverkas negativt av det.
50 000 är en bra summa för de flesta av oss men här bör ju ändå Peyman vetat att det fanns en risk att det skulle komma fram att det var han som reggat domänen i hans mors namn och eventuellt skulle det kanske ha lett till att han fått sparken, löneavdrag eller blivit degraderad.
Jag tycker inte det riktigt har framgått vilka summor han sedan skulle eventuellt ha fått från Ryssland. De summorna han fått insatt, och själv satt in på sitt konto och Sarahs, är ju inte speciellt stora. Mycket pengar, ja, men inte "fuck it" pengar.
Den yngre brodern nämner 20% av 800 000. Även om de fått 800 000 så är ju inte det jättemycket pengar i
relation till risken att bli upptäckt och få sitta i fängelse.
Den yngre brodern har varit, och är, en NEET och sedan kläckt idén att Peyman ska fixa info som sedan Payam ska sälja. Idén om "easy cash" och pengakåthet + att Peyman inte fick jobbet som chef inom SÄPO tror jag har varit motivationen bakom spioneriet. Inte otänkbart att Peyman tyckt det var rasistiskt av SÄPO att inte ge honom chefsjobbet om det istället gick till en svensk.
Många blattar gillar ju att flasha. Bil, kläder, klockor, hus. Jag är ju sedan skeptisk till att en pool kan kosta 700 000, vilket deras mor säger, men pengarna från ryssarna har säker gått till sånt.