Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 14:48
Medlem
OK70s avatar
Jag kom att tänka på om polisen verkligen tar alla böcker i hans hem eller bara utvalda böcker? För när ja tittar i fupen så tycker jag att det finns många fler böcker än dem som tas i beslag. Inte en jättestor bokhylla med enormt många böcker men ändå fler än dem som tas i beslag.

Sen så säger en av hans vänner att det snackades länge bland iranier i Sverige att han jobbade åt Irans regering, vaddå spion tänker jag? Hur är man spion om det är så uppenbart att alla som vet vem han är känner till att han är spion?
Citera
2022-11-13, 14:52
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Bra att du erkänner att ingen här påstått att alla "kebabsvare" är onda, och därmed att du hittade på det.

Vad du subjektivt tycker något låter som är irrelevant.

Visst, drivkrafterna håller jag med om, men andra faktorer kan göra saken ännu värre när så kallad "mångfald" prioriteras, specifikt i kombinationen invandrare, muslim och klanlojalitet.

Det är lite svårt att tolka din text men vi kan väl enas om att vi uppfattar situationen på olika sätt.

Tror du att etnicitet och mångfald prioriteras när KSI rekryterar?
Eftersom anställningslistor är hemligstämplade så är det nog rimligt att anta att lämplighet för tjänsten går före nåt publikt jämställdhetsperspektiv.
Det finns ju inte så mycket att visa upp för att visa hur otroligt inkluderande och mångfalds-mässiga organisationen är
Eller?
Citera
2022-11-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Hur skulle hans sårbarhet alltså ha ökat?

2 kriterier

1 Det verkar som att hans sociala stöd inte utvecklats i takt med hans allt mer komplexa liv. Brorsan har exempelvis utvecklats till en egen riskfaktor i Peymans liv.

2) Vidare, han har hanterat (eng. Coping) sin oförmåga att hantera förluster och isolering från kollegor genom en serie av osammanhängande och fragmenterade risktagande. Några desperata handlingar, emellanåt.
Citera
2022-11-13, 14:53
Medlem
entangleements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3745
Bodde i Gottsunda, inte född där.
Gick i Stenhammarsskolan låg- och mellanstadiet. Valsätraskolan i högstadiet.
Vart i Gottsunda växte de upp? Peyman bor fortfarande i Gottsunda, fast en del som mest består av villor och inte brukar förknippas med Gottsunda.
Citera
2022-11-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Jag kom att tänka på om polisen verkligen tar alla böcker i hans hem eller bara utvalda böcker? För när ja tittar i fupen så tycker jag att det finns många fler böcker än dem som tas i beslag. Inte en jättestor bokhylla med enormt många böcker men ändå fler än dem som tas i beslag.

Sen så säger en av hans vänner att det snackades länge bland iranier i Sverige att han jobbade åt Irans regering, vaddå spion tänker jag? Hur är man spion om det är så uppenbart att alla som vet vem han är känner till att han är spion?
Förmodligen även muslim, vilket innebär att han helt öppet skiter i svensk lag till förmån för Allahs lag och koranen.

Vilket i sig var ett specifikt skäl att kvotera in honom, med motiv att öka "etnisk och religiös mångfald” från regeringens direktiv som jag redan citerat tidigare.
Citera
2022-11-13, 15:00
Medlem
Polis2010s avatar
Angående behörigheter så är det inom polisen behovsanpassat enligt modellen att de flesta inte kommer åt vissa transaktioner eller program (appar) om det inte är nödvändigt för arbetets utförande. Väldigt få har tillgång till USB minne för att skriva på men att läsa är lättare om den accepteras av brandväggen/virusskydd i PC. Spanare, utredare och personal på ledningscentraler kommer åt allmäna spaningsregistret (ASP). Även piket, insats ch radiobilar ser en viss farlighetsbedömning via ASP och bilregistret. Om de behöver mer info om objektet så måste de kontakta ett ansvarigt befäl för att få mer specifikation. Misstänke och belastning har "alla" poliser tillgång till men får endast användas om det är nödvändigt för arbetet. De personer som är "flaggade" för att de är känsliga eller speciellt intressanta kan info komma upp men då går det även till behörighetspersoner som kan starta utredning om varför Knut i Malmö helt plötsligt kollar på Faruk i Södertälje. Kortfattat fungerar det så.
Citera
2022-11-13, 15:01
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Förmodligen även muslim, vilket innebär att han helt öppet skiter i svensk lag till förmån för Allahs lag och koranen.

Vilket i sig var ett specifikt skäl att kvotera in honom, med motiv att öka "etnisk och religiös mångfald” från regeringens direktiv som jag redan citerat tidigare.

Kan du inte bete dig som en vuxen? Hans lever ett helt vanligt Svenssonsliv och har i praktiken ingenting med islam även om det förstås kan vara den religionen som han är "född med". De allra flesta iranier jag träffat är ateister.
Citera
2022-11-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det är lite svårt att tolka din text men vi kan väl enas om att vi uppfattar situationen på olika sätt.

Tror du att etnicitet och mångfald prioriteras när KSI rekryterar?
Eftersom anställningslistor är hemligstämplade så är det nog rimligt att anta att lämplighet för tjänsten går före nåt publikt jämställdhetsperspektiv.
Det finns ju inte så mycket att visa upp för att visa hur otroligt inkluderande och mångfalds-mässiga organisationen är
Eller?
Se länk i mitt tidigare inlägg. Det fanns specifika politiska direktiv uppifrån angående "etnisk och religiös mångfald”.

Om du uppfattar ett tidigare inlägg här som att "alla" skulle vara "onda" trots att det inte alls står så någonstans i tråden, då uppfattar du uppenbart saker på ett helt annat sätt än vad som faktiskt står på många andra ställen också.
Citera
2022-11-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Jag har också själv märkt att jag har teknisk tillgång till en stor massa information som jag inte får ta del av. Inte på Säpo men ett annat jobb där en enorm mängd statliga hemligheter handläggs. Är lathet orsaken till detta eller är det på något sätt opraktiskt att begränsa tekniska behörigheter på myndigheterna?

Vem vet, kan det vara en kvarleva från 50-talet när man hade allt i arkivskåp och Rollodex? Man tycker väl det är för krångligt eller att det skapar merarbete. Att inte ha tillgång till rätt info kan ju förvisso vara en risk det också.

Ännu mer anmärkningsvärt är väl (om det stämmer) följande:

" Ett eget intresse eller nyfikenhet ger en inte rätt att ta del av känsliga uppgifter i systemen. Detta är inte heller något som vi från myndighetens sida ser när vi granskar loggar. "

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 194, Bilaga, A3.1 vittnesförhör.pdf, sid 83
Citera
2022-11-13, 15:05
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Se länk i mitt tidigare inlägg. Det fanns specifika politiska direktiv uppifrån angående "etnisk och religiös mångfald”.

Om du uppfattar ett tidigare inlägg här som att "alla" skulle vara "onda" trots att det inte alls står så någonstans i tråden, då uppfattar du uppenbart saker på ett helt annat sätt än vad som faktiskt står på många andra ställen också.

Tror du även att de här direktiven omfattar KSI?
Citera
2022-11-13, 15:06
Medlem
OK70s avatar
I länken nedan står:

Uppdraget: Söka igenom den misstänkte mullvaden Peyman Kias arbetsplats. Men Säpos första nattliga besök på arbetsplatsen slutade med en katastrof.

Har någon tillgång till hela artikeln och kan se vad denna katastrof är rent konkret?

https://www.expressen.se/nyheter/kri...n-kias-kontor/
Citera
2022-11-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Kan du inte bete dig som en vuxen? Hans lever ett helt vanligt Svenssonsliv och har i praktiken ingenting med islam även om det förstås kan vara den religionen som han är "född med". De allra flesta iranier jag träffat är ateister.
Anekdoter om vilka du känner och vilka lojaliteter dessa iranier har är irrelevant.

Jag påstår att de flesta iranier i sverige är muslimer, och ändrar mig inte på den punkten så länge religion inte kartlagts i landet. Vi har inte ens en folkräkning i landet, av politiska motiv. Men om en riktig undersökning tas fram som visar motsatsen, kommer jag givetvis att ändra uppfattning.

Länka gärna till något som visar att aktuell person inte är muslim, eller ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in