Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-15, 00:20
Medlem
Det finns tydliga indikationer på att både PeyK och främmande makt lämnar PayK lite vind för våg med det tekniska.

Inte handhavandemässigt men mer vad gäller att städa.

Det är extremt svårt att motivera fysisk förstörelse av lagringsmedia för en vanlig oskyldig medborgare. Som inte vill att ens ”tankar och idéer” ska komma i orätta händer.

För att vara rakt på sak är det vanföreställande att förvänta sig att det finns en aktör som har den tekniska förmågan att utföra dataåterställning på flash-nivå, motivationen och resurserna för att använda den förmågan effektivt, och proportionella motiv för att motivera att rikta in sig på din data specifikt.

Om du inte är en politisk oliktänkande eller organiserad brottsling (eller grov spion) är dessa scenarier ren fantasi.

Om du är i en av dessa intressegrupper är extrema metoder för att förstöra data dåliga för operativ säkerhet eftersom de drar till sig onödig uppmärksamhet. Vilket det gjorde.

Och har du riktiga elakingar emot dig så dödar de dig om de inte kommer åt dina privata foton på hårddisken. Och sen köper de ändå dina familjefoton på loppmarknaden på uppfarten som din bror ordnar för dödsboet…

Skämt åsido. Den där hårddisken är en tabbe. Och det ger intrycket att Payman fick gissa sig fram rätt mycket i tillvaron mer än att det fanns guider som s a s bidrog till saneringen efter deras framfart.

Hårddisken var från runt 2014 och så här resonerade man redan på den tiden kring hur steka lagringsmedia. Hänvisning till NSA finns i dokumentet.

https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/Sp...P.800-88r1.pdf

Nu var ju inte Paymans bil extrautrustad med en degausser men nånting hade väl någon kunnat guida honom nånstans om hur saker bör göras både operativt och tekniskt.
Citera
2022-11-15, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
"FL: Vi har fått information om att han sökte en chefstjänst som han inte
fick.
oc är riktigt, och det är självklart att man skulle kunna bli
missnöjd av en sådan situation. I Försvarsmakten har vi en minnesregel, en
akronym - BESKT - som används i säkerhetstjänsten i olika sammanhang.
Det är en minnesregel med olika indikationer för vem som kan tänkas bli
en insider eller ett säkerhetshot på annat sätt. Förkortningen utläses:
B - besvikelse
E - ekonomisk situation (t.ex. skulder)
S - social situation
K — kontakter (exempelvis med främmande makt)
T - tillfälle (access till information)
Tillämpar man denna minnesregel på Peyman så är det en hel del som
passar in, även om jag inte har så bra koll på Peymans ekonomi vid den
tiden så fanns det en möjlig besvikelse kring att han inte fick chefstjänsten
- den gick till en medarbetare som han jobbat jämsides med. Kontakter
hade han ju definitivt
och tillfälle lika så *CENSUR*"

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 194, Bilaga, A3.1 vittnesförhör, sidan 201

Om nu Peyman hade kontakter via jobbet så undrar jag varför han involverade Payam. Det känns ju då som om han/de måste göra onödiga steg i processen att lämna material och sedan få betalt. Nu verkar ju Payam vara en idiot av den högre kalibern och det hade varit en riktig plot twist om det visade sig vara Payam som initierat det hela.

Tycker att det är korkat att anställa folk med utländsk bakgrund till såna tjänster då det är omöjligt att kontrollera vederbörandes släktingars kontaktnät osv osv. Någonstans så måste man bara förstå att en man utan armar inte kan jobba som målvakt o en man med 100%> kontrollerbara kontakter osv inte kan jobba med rikets känsligaste frågor. Nu är det ju inte iranier de sålt hemligheter till men ändå. Sen finns det alltid en risk, såklart, men onödig gamble.
Citera
2022-11-15, 00:25
Medlem
Citat:
"PM över samtal med Peyman Kia.

2021-11-16 påkallade Peyman Kia ett samtal med undertecknad. Peyman önskade att samtalet genomfördes utan närvaro av försvarare. Efter beslut av förundersökningsledare togs kontakt med Peyman för att höra varför han påkallat samtalet.

När dörren till besöksrummet stängdes och jag blev ensam med Peyman reste sig Peyman från sin stol och gick fram till mig. Han var tydlig med att min väska innehållande block, penna och diktafon inte skulle vara kvar i rummet. Väskan med innehåll placerades då hos häktespersonalen. När väskan var ute ur besöksrummet och Peyman och jag återigen var ensamma ville Peyman att jag skulle dra upp min tröja och visa att jag inte hade något fasttejpat på kroppen. Jag gick Peyman tillmötes med detta varpå jag drog upp min tröja och visade min överkropp. Efter att ha gjort detta kände Peyman över mig, liknande en skyddsvisitation, med sina händer på utsidan av mina byxor för att säkerställa att jag inte hade något på mig. När detta var gjort satte vi oss på varsin sida om bordet och samtalet kunde börja.

Peyman inledde med att ifrågasätta och fråga om det verkligen förelåg kollusionsskäl i utredningen. Enligt honom så gjorde det inte det men frågade hur det egentligen såg ut i utredningen. Jag förklarade vänligt för honom att jag inte kommer svara på några frågor utan endast lyssna in vad
han önskade framföra då det var han som påkallat samtalet. Peyman uttryckte att vi säkert hade frågor som vi önskade ställa till honom som vi ännu inte ställt och att han var villig att svara på dom frågorna utanför häktet. Att han var villig att i rättsprocessen rörande grov obehörig befattning med hemlig uppgift svara på de frågor som vi önskade ställa till honom där och att andra frågor rörande ”det andra” kunde ställas utanför rättsprocessen i ”samtal” som inte fördes in i rättsprocessen. Peyman pratade om att man i ibland hade något som kallades ”avslutningssamtal”, Peyman fick förklarat för sig hur svensk rättsprocess fungerar men att jag också skulle föra fram hans uttalande till förundersökningsledarna."

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 192, Bilaga, A1.1 förhör med Peyman

Man är ju nyfiken på vad Peyman menar med avslutningssamtal och om han verkligen trodde att SÄPO skulle släppa någon som är misstänkt för spioneri. Är det hybris eller naivitet?

Avslutningssamtal är ju ett begrepp för sista ”utvecklingssamtalet” med sin arbetsgivare när man avslutar en anställning.

Jag tolkar helheten som att Peyman inte var ”klar” med SÄPO. Därför tyckte han att de kunde ta detta som en ”jobbgrej” och inte rättsväsendet liksom.
Och därav ”avslutningssamtal” där det skulle vara lättare för honom att prata (att alls prata) bara de släppte in honom i deras ”korridorer” igen en stund.
Citera
2022-11-15, 00:28
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Här är förresten en bild på mästerspionen Payam Kia som tagits med den där kameran som ser ut som en bilnyckel.

https://www.bildtagg.se/bild/tcai8mi8l6t3tyccz8srpxh
Citera
2022-11-15, 00:39
Medlem
Nånting är skumt med denna historia
Bara genom att se den ene brodern skulle aldrig köpa en sak av honom
Sen namnen Peyman, Payman, nej nej...
Citera
2022-11-15, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Om det inte har spekulerats tidigare så finns det många personer som är "oskyldiga" i fallet. Ex Must med KSI, GD på livsmedel, stora delar av Säpo och "alla" på öppna polisen. De som anställt Peyman är de skyldiga. Ev. chefen på KSI som begick s.k självmord 2013, överste L. Ericsson. Jag har faktiskt träffat Peyman 2-3 ggr. Korrekt och tystlåten. Om ni undrar över den utländska personalen så är Säpo nedlusat av dessa. Det är informatörer, tidigare terrorister och bl.a honeytrapped utlänningar. Men eftersom Säpo via Peyman och kollega då begärde uppgifterna så var det korrekt. Polisen hade otrolig respekt för Säpo 1990-2018. Kanske både före och efter. Inga uppgifter lämnades dock utan underskrift av behörig från Interna Utredningar som de bemyndigat. Så var/är det. Ingen vet hur många Säpoanställda det finns.
Har i alla fall mött några stycken. Ser inte ut som man tror
Gr blivit avlyssnad oxå. Men de tröttnade tillslut (hoppas jag) var runt 2003 o nga år fram.
Senast redigerad av popll 2022-11-15 kl. 00:47.
Citera
2022-11-15, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nånting är skumt med denna historia
Bara genom att se den ene brodern skulle aldrig köpa en sak av honom
Sen namnen Peyman, Payman, nej nej...

Men vad folk har svårt med namnen, som inte alls är så lika.
Den äldre heter Peyman.
Den yngre heter Payam.

Sen att man inte kan stava dem korrekt i FUP:en fattar jag inte. Men men.
Citera
2022-11-15, 01:23
Medlem
DannyVinyards avatar
Måhända det diskuterats i tråden tidigare men vad riskerar bröderna vid fällande dom?
Visst luktar det livstid i detta fall
Citera
2022-11-15, 01:25
Medlem
Citat:
"PM över samtal med Peyman Kia.

2021-11-16 påkallade Peyman Kia ett samtal med undertecknad. Peyman önskade att samtalet genomfördes utan närvaro av försvarare. Efter beslut av förundersökningsledare togs kontakt med Peyman för att höra varför han påkallat samtalet.

När dörren till besöksrummet stängdes och jag blev ensam med Peyman reste sig Peyman från sin stol och gick fram till mig. Han var tydlig med att min väska innehållande block, penna och diktafon inte skulle vara kvar i rummet. Väskan med innehåll placerades då hos häktespersonalen. När väskan var ute ur besöksrummet och Peyman och jag återigen var ensamma ville Peyman att jag skulle dra upp min tröja och visa att jag inte hade något fasttejpat på kroppen. Jag gick Peyman tillmötes med detta varpå jag drog upp min tröja och visade min överkropp. Efter att ha gjort detta kände Peyman över mig, liknande en skyddsvisitation, med sina händer på utsidan av mina byxor för att säkerställa att jag inte hade något på mig. När detta var gjort satte vi oss på varsin sida om bordet och samtalet kunde börja.

Peyman inledde med att ifrågasätta och fråga om det verkligen förelåg kollusionsskäl i utredningen. Enligt honom så gjorde det inte det men frågade hur det egentligen såg ut i utredningen. Jag förklarade vänligt för honom att jag inte kommer svara på några frågor utan endast lyssna in vad
han önskade framföra då det var han som påkallat samtalet. Peyman uttryckte att vi säkert hade frågor som vi önskade ställa till honom som vi ännu inte ställt och att han var villig att svara på dom frågorna utanför häktet. Att han var villig att i rättsprocessen rörande grov obehörig befattning med hemlig uppgift svara på de frågor som vi önskade ställa till honom där och att andra frågor rörande ”det andra” kunde ställas utanför rättsprocessen i ”samtal” som inte fördes in i rättsprocessen. Peyman pratade om att man i ibland hade något som kallades ”avslutningssamtal”, Peyman fick förklarat för sig hur svensk rättsprocess fungerar men att jag också skulle föra fram hans uttalande till förundersökningsledarna."

Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 192, Bilaga, A1.1 förhör med Peyman

Man är ju nyfiken på vad Peyman menar med avslutningssamtal och om han verkligen trodde att SÄPO skulle släppa någon som är misstänkt för spioneri. Är det hybris eller naivitet?

Man kan tänka sig att han har, för Säpo, intressant info om de som köpte hans tjänster. Ett annat alternativ är att han i bakfickan har info om fler personer i en spionring i Sverige.
Kanske om någon som har hjälpt honom i karriärstrappan?

Givetvis bara spekulationer från min sida men han försöker att köpa sig till ett lägre straff genom att avslöja saker och ting som han tror har värde.
Citera
2022-11-15, 01:39
Medlem
Polis2010s avatar
Min åsikt är att Peyman är den största spion/agent/förrädare vi har. Om det inte finns en över honom. Jag tror det. Ingen aning idag. Sveriges Nato-ansökan kommer iaf vara svår att genomföra. Vem vill isf ligga i soffan med honungs-fällor. Hur många av våra 100000 sekrettesanställda är nu avslöjade möjliga och sovande spioner?
Citera
2022-11-15, 01:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Min åsikt är att Peyman är den största spion/agent/förrädare vi har. Om det inte finns en över honom. Jag tror det. Ingen aning idag. Sveriges Nato-ansökan kommer iaf vara svår att genomföra. Vem vill isf ligga i soffan med honungs-fällor. Hur många av våra 100000 sekrettesanställda är nu avslöjade möjliga och sovande spioner?

Nej han har inget värde alls utan är matad med bajs nästan.

Detta är ett reklamjobb för säpo

Säpos admistration är under 1000 personer medans angiveri och spaning mestadels sjuklasse o socfall o liknande är ungefär 100000
Citera
2022-11-15, 01:49
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nej han har inget värde alls utan är matad med bajs nästan.

Detta är ett reklamjobb för säpo

Säpos admistration är under 1000 personer medans angiveri och spaning mestadels sjuklasse o socfall o liknande är ungefär 100000
Jag svarar på detta för att du ska kunna svara via PM om du vill. Jag tar problemet väldigt allvarligt ang. Peyman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in