• 1
  • 2
2022-11-16, 07:35
Medlem
lone stars avatar
Ja, har ni också samma åsikt eller?

Tycker det är intressant spekulera i om vi har rätt eller fel regering för att bromsa inflationen. Min tanke är att om Maggan och Co fått sitta kvar, så hade de vräkt ut bidrag och stöd ju mer människor förlorat köpkraft och jobb, något jag inte tror sittande regering gör. När nu arbetslösheten ökar och t ex elstöd verkar ryka all väg..så tror jag inte Kristersson och Co kompenserar detta nämnvärt. Synd för den enskilde men det kommer att ge betydligt bättre möjligheter för Sverige att genom rejält minskad köpkraft sänka inflationen!
Citera
2022-11-16, 07:37
Medlem
Inte alls. Facket kommer att vara mycket tuffare i sina lönekrav med en M-regering.
Citera
2022-11-16, 07:43
Medlem
På kort sikt är det alltid bättre om (S) sitter kvar. Oavsett ekonomiskt läge. Som redan nämts kommer facket att vara tuffare nu. De är först och främst Sossar och bryr sig inte alls om medlemmarna. Nu gäller det att sabotera för regeringen så att (S) vinner 2026.

Detsamma gäller en rätt stor andel av de anställda på myndigheter. Särskilt chefer. De är Sossar först och främts. Allt kommer att saboteras och förhalas.

På lite längre sikt är en annan regering helt rätt.
Citera
2022-11-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Tycker det är intressant spekulera i om vi har rätt eller fel regering för att bromsa inflationen. Min tanke är att om Maggan och Co fått sitta kvar, så hade de vräkt ut bidrag och stöd ju mer människor förlorat köpkraft och jobb, något jag inte tror sittande regering gör. När nu arbetslösheten ökar och t ex elstöd verkar ryka all väg..så tror jag inte Kristersson och Co kompenserar detta nämnvärt. Synd för den enskilde men det kommer att ge betydligt bättre möjligheter för Sverige att genom rejält minskad köpkraft sänka inflationen!
Ej inflation, snarare tvärtom. Dollarn är dyr och övriga valutor billiga pga motsatsen dvs "dollarbrist". Priser har ökat pga energiläget, obalanser i "supply-demand" sedan den s k pandemin m m. Centralbankerna förstår inte pengar, vilket Greenspan meddelade på 90-talet (att de redan 1982 erkände att de inte vet vad pengar är ("money supply" kan inte studeras m a o)).
Förstår man inte pengar kan man inte heller bedöma vad som är inflation eller ej..
Senast redigerad av johanvallare2 2022-11-16 kl. 08:13.
Citera
2022-11-16, 08:26
Medlem
PuchMexicos avatar
Till och med SVT vet hur man stoppar inflationen, på nyheterna i går så sade man att inflationen var lägre än väntat på grund av att elpriset gått ned.

Så sedär - sänk el och enerigipriserna, och stoppa inflationen nu!

För det hjälper inte att höja styrräntan, när det är energipriserna som driver inflationen.

Elen på 40 öre / kWh och diesel för 9.95 per liter, så har vi banne mig deflation nästa vecka.

Om nu inte inflationen är planerad, säger bara att e-kronan är klar att lanseras..
Citera
2022-11-16, 08:40
Bannlyst
Jag tror heller inte att det spelar någon roll.

Svenskarna är huvudproblemet, detta dumma obildade folk. De tror ju fortfarande att "inflation är bra för exporten", "det är bra med stora lån när det är inflation", "inflation är bra för tillväxten".

Ett annat problem är systemet som uppmuntrar skuldsättning.
Citera
2022-11-16, 09:08
Medlem
vinpetrols avatar
Det är riksbankens jobb att kontrollera inflationen. De kan fixa det oavsett regering.
Citera
2022-11-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Det är ganska troligt att nuvarande regering kommer göra ett bättre jobb när det kommer till kortsiktiga lösningar. De blå har historiskt sett varit duktiga på att lösa ekonomisk kris.
Den stora nackdelen är att de alltid lämnar en jävulsk statsskuld efter sig som följande regering sedan får bearbeta genom skattehöjning som främsta medel.
Senast redigerad av 69Nordisk 2022-11-16 kl. 09:25.
Citera
2022-11-16, 18:14
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69Nordisk
Den stora nackdelen är att de alltid lämnar en jävulsk statsskuld efter sig som följande regering sedan får bearbeta genom skattehöjning som främsta medel.
Så när Maggan drog upp statsskulden med typ 25% (enheter) var det de borgerligas fel?
Citera
2022-11-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Så när Maggan drog upp statsskulden med typ 25% (enheter) var det de borgerligas fel?

Suck….
Finns det något mer uttjatat än det där barnsliga svaret? ”Men sossarna gjorde faktiskt bla bla bla”

I övrigt gjorde du mig lite nyfiken. Har du någon länk som visar hur ”Maggan” hann med det under sin korta tid som statsminister?
Citera
2022-11-16, 19:12
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69Nordisk
Suck….
Finns det något mer uttjatat än det där barnsliga svaret? ”Men sossarna gjorde faktiskt bla bla bla”

I övrigt gjorde du mig lite nyfiken. Har du någon länk som visar hur ”Maggan” hann med det under sin korta tid som statsminister?
Okej, det var bara strax under 20% från 2019 till 2020.
https://www.riksgalden.se/sv/statist...usive-prognos/

På "barnsliga svar", du lade upp bollen med ett lika barnsligt ogrundat påstående.
Citera
2022-11-16, 23:25
Medlem
Det spelar absolut ingen roll vilket parti som styr. Tror ni helt ärligt att det i riksdagen tas beslut som faktiskt verkställs? Dessutom tycker ju hela bunten där inne samma saker så det spelar ingen roll vilka som bildar regering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in