• 1
  • 2
2022-11-16, 20:56
Medlem
r space ngot som alltid rr sig i c och det som inte har ngon massa hakar p? t.ex. fotoners hastighet samt radiovgor. Det som har massa har ju inte den egenskapen.
Finns det ngon vettig frklaring till hur t.ex. en foton drar ivg i "ljusets" hastighet utan frklaringen att "det bara r s", en lag.
Citera
2022-11-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av recyclebin2
r space ngot som alltid rr sig i c och det som inte har ngon massa hakar p? t.ex. fotoners hastighet samt radiovgor. Det som har massa har ju inte den egenskapen.
Finns det ngon vettig frklaring till hur t.ex. en foton drar ivg i "ljusets" hastighet utan frklaringen att "det bara r s", en lag.
Fr att precisera min frgestllning, r det vgen (fotonen, radio osv) som rr sig eller r det rymden som rr sig hela tiden i ljusets hastighet?
Citera
2022-11-16, 21:09
Moderator
yz44s avatar
D skulle rymden behva rra sig i c t alla hll samtidigt frn alla positioner.

Och frklaringen till hastigheten p c r som du sjlv konstaterat att den r massls.
Citera
2022-11-16, 21:14
Medlem
Citat:

Angende varfr ljusets hastighet r vad det r (vettig frklaring r relativt):
https://www.space.com/speed-of-light...explained.html
Citera
2022-11-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Och frklaringen till hastigheten p c r som du sjlv konstaterat att den r massls.
Ja, men det kanske den gr? men ngot som "hakar" p kan ju ven f en direction (vector)?
Citera
2022-11-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinywiz
Angende varfr ljusets hastighet r vad det r (vettig frklaring r relativt):
https://www.space.com/speed-of-light...explained.html
Ska kolla denna, men nu tar jag l och funderar lite hej vilt. Har kommit till stadiet att en jag skulle klarar en youtube-video men inte 2 liter brdtext.
Citera
2022-11-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Jag frstr, men finns det en teori som frklarar varfr det fungerer som det gr?
Jag vill hlla ute universums expandering, det blir fr mycket av det goda.
Men varfr rr sig fotoner i ljusets hastighet? Finns det ngon frklaring till det utan att sga att "lagen sger s"?
Citera
2022-11-16, 21:37
Medlem
r det rymden som rr sig i C p nt stt eller inte, varfr kan fotoner d rra sig i samma hastighet som "gravitationen"?
Citera
2022-11-17, 00:12
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
r det rymden som rr sig i C p nt stt eller inte, varfr kan fotoner d rra sig i samma hastighet som "gravitationen"?

Rymdens expansion kan g snabbare n c, och gjorde s under inflationsperioden vid stora smllen. Ljushastigheten r en begrnsning fr materia, inte fr rumtiden. Nej, vi vet inte varfr, det bara r s.
Citera
2022-11-17, 21:31
Medlem
Citat:
Jag frstr, men finns det en teori som frklarar varfr det fungerer som det gr?
Jag vill hlla ute universums expandering, det blir fr mycket av det goda.
Men varfr rr sig fotoner i ljusets hastighet? Finns det ngon frklaring till det utan att sga att "lagen sger s"?

Fr att en fysisk sak bara verkar kunna rra sig i rummet och i tiden, om man rr sig i rummet rr man sig mindre i tiden och vice versa.

Masslsa partiklar (som fotoner) rr sig inte i tiden och all dess rrelse mste drfr ske i rummet och det rkar vara s att c r den hastigheten ngot fr nr detta ngot inte rr sig i tiden.

Varfr? Universum verkar ha den egenskapen. Varfr? Det vet vi inte, nnu.

Varfr rr sig masslsa partiklar inte i tiden? Fr att dom bara rr sig i rummet. Varfr rr dom sig bara i rummet? Fr att dom inte rr sig i tiden...

Varfr rr sig saker med massa ocks i tiden, och dessutom verkar vara begrnsade s till vida att dom mste rra sig i tiden? Det r n bttre frga.
Senast redigerad av llPOWERll 2022-11-17 kl. 21:33.
Citera
2022-12-13, 01:32
Medlem
nnu igen, masslsa partiklar verkar hnga med i ljusets hastighet, dessa kanske fljer med rummet, som kanske har en egenskap att rra sig i ljusets hastighet konstant.

En elektron, som verkar ha en massa, men vldigt lg? frdas den exakt i samma hastighet som en foton eller r bromsas den lite jmfrt med en foton?

Nr vi kommer till tyngre massiva saker s vet vi ju att det inte kan frdas i dessa hastiheter.
Citera
2022-12-13, 01:39
Medlem
Nnting sger mig att rummet alltid rr sig i ljusets hastighet, masslsa partiklar som en foton ker med men har ngonting en massa s bromsas den upp, ven en elektron.

S min hypotes r att det r inte fotonen som har en hastighet, utan att det rummet som alltid har en rrelse (hastighet), och massa blir ngon slags friktion som bromsar ner.

Nu fattar jag att det missuppfattas att om man kastar en liten sten p jorden s pverkas inte det, men det kan ju frsts ha med att vi redan ligger i jordens "gravitationsomrde"..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in