Citat:
Ursprungligen postat av
AlexanderAnka
Jag har druckit ganska mycket i hela mitt liv och i stort sett dagligen de senaste 5 åren. Jag dricker aldrig mer än att jag kommer upp på morgnarna och klarar sköta mitt jobb mm, men det blir ofta 1-2 vinare på en kväll och jag börjar känna mig trött och sliten och drar slutsatsen att det till stor del beror på alkoholen.
De senaste två månaderna har jag därför endast druckit varannan helg (dvs inte en droppe på 12 dagar i stöten mellan helgerna). Tror ni att jag kommer att nå de hälsoeffekter som många talar om uppstår efter en vit månad om jag håller detta schemat fortsättningsvis?
Jag förstår att det kommer att ta längre tid att uppnå god hälsa när jag dricker varannan helg, men jag undrar om jag kan uppnå goda hälsoeffekter ändå eller om de helt uteblir eftersom jag fyller på hela tiden?
Jag fattar själv att det bästa vore att sluta helt men det är inte det jag vill diskutera, utan jag är intresserad av att veta om kroppen kan bli "renad" av ett mer måttligt intag, eller om jag måste göra ett ihållande långt uppehåll.
Om du har druckit 1-2 flaskor vin dagligen i 5 år, så skulle jag rekommendera att du först ”trappar ner” istället för att sluta helt…till kanske 1 glas vin per dag?…för annars är en förekommande konsekvens att kroppen kan gå sönder och kan bli rejält livshotande sjuk…
…sen kan du trappa ner efter förmåga och sen kanske sluta helt? Om du vill.
Men nu säger du ju att du dricker varannan helg istället, så din kropp är kanske inte så misshandlad sen de tidigare 5 åren då?
Hur mycket dricker du per dag varannan helg?