2022-11-28, 19:38
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Så länge man klarar av att göra övningen korrekt och inte hela tiden jagar PB så tror i alla fall jag att övningen inte innebär skador längre fram i livet.

Jag har haft den övningen med genom hela livet och har haft perioder när jag var ung då jag ville bli så stark jag kunde i just den övningen. Men jag tror inte det tänket är hållbart i längden. Däremot tror jag att övningen är riktigt bra för kroppen om man inte kör alltför tungt.

Idag kör jag marklyft 1-2 gånger i veckan men tränar på en vikt som är runt 60-70% av vad jag klarar av att maxa. Jag ser övningen mer som "underhållsträning" idag. Jag är ingen expert, men inbillar mig i alla fall att när man blir äldre så har man nytta av att ha haft marklyft med i sin träning tidigare.

Jag har blivit lite äldre idag och har en annan syn på min träning nu mot när jag var yngre. Vissa muskelgrupper kan jag fortfarande jaga PB i, men så finns de övningar som jag har dragit ner på vikterna i, mest för att jag själv känner att det kan vara skadligt nu. Marklyft är en av de övningarna.

Däremot tror jag att man har stor nytta av att ha en bra tränad rygg när man blir äldre och jag tror att marklyft är en av de bästa övningarna för att förebygga ålderskrämpor i ryggen.
Hur många reps kör du? Försöker du fortfarande öka för att få progression?
Citera
2022-11-28, 20:08
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Hur många reps kör du? Försöker du fortfarande öka för att få progression?
Jag brukar ligga runt 10-12 reps. Ja, jag ökar med jämna mellanrum, var tredje vecka ungefär så slänger jag på några kilo extra, men jag har helt slutat med lågreps och att testa vad jag skulle klara av att maxa ett rep.
Citera
2022-11-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Finns ingen anledning att köra marklyft överhuvudtaget.

Skitsnack. Marklyft, tillsammans med knäböj, ger mer bang for the buck än några andra övningar och bygger snarare upp skaderesistens än något annat. Skadar du dig när du kör marklyft är det du som gjort fel.
Citera
2022-11-30, 13:41
Medlem
Det finns ingenting som är negativt eller farligt med korrekt utförda marklyft. Men tekniken är viktigare än antal skivor på stången. Det är bra att börja lätt, även fast man skulle kunna lyfta mycket tyngre eftersom du redan är vältränad. Grejen är den att du kan inte paja ryggen om du gör fel på låga vikter, typ 40-60kg. Däremot på 150+ kan du absolut skada dig om du har dålig teknik. Så filma dig själv från sidan och kör på och utvärdera sedan.
Citera
2022-11-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Skitsnack. Marklyft, tillsammans med knäböj, ger mer bang for the buck än några andra övningar och bygger snarare upp skaderesistens än något annat. Skadar du dig när du kör marklyft är det du som gjort fel.

Ökar skaderisken menar du.

Varken marklyft eller knäböj är nödvändiga övningar.
Citera
2022-12-01, 10:33
Medlem
Citat:

"nödvändiga" kanske de inte är, inte för en discogymmare iallafall. Men vill man bli stark så är både marklyft och squats nödvändigt.
Citera
2022-12-01, 12:02
Medlem
Citat:

Kan vi få statistik eller källa på hur denna skaderisk förhåller sig bland folk som styrketränar?
Som jag redan har postat så skaderisken för exempelvis styrkelyft långt under andra sporter /träningsformer.
Då är det ändå folk som tränar seriöst och kör dessa övningar flera gånger i veckan inte folk som sysslar med styrketräning och kör dom 1 gång i veckan.

Vad är nödvändigt?
Det är väl ingen som påstår att man måste köra knäböj?
Däremot är övningar som knäböj och marklyft väldigt bra basövningar där man tränar naturliga rörelser med hög muskelaktivering.

Vilka övningar är som exempelvis bättre?
Benpress, eller andra maskin övningar ger ingen träning för inre magmuskler, minimalt med träning för koordination och balans, du får inte heller träning för att just hålla en bra hållning i moment där man använder benmusklerna.

Okej men vad är då bra alternativ till knäböj och marklyft?
Frontböj, utfall i olika vinklar framåt och bakåt, Bulgarian splits, rumänska marklyft, draken osv.
Med andra ord fria övningar som tränar många muskler, koordination, balans/stabilitet.

Skulle skaderisken skilja sig markant mellan dessa och knäböj/marklyft?
Tittar vi på rörelsebanan så är den väldigt lik mellan övningarna, samt att man får en belastning för posturala muskler.

En djup knäböj är rörelsen barn har när de plockar upp saker, den finns alltså naturligt i oss från början, det är även rörelsen vi använder oss av när vi sätter oss på huk i olika situationer som att skita som är mycket bättre för kroppens tarmar än om man sitter på en toalett.

Hela diskussionen är i grunden märklig när en del okunniga människor säger att man ska undvika knäböj och marklyft.
Det finns återigen inget som tyder på någon förhöjd skaderisk jämfört med annan träning för benen.
Det är återigen igen naturliga rörelse mönster som vi har i oss från början.

Vad är det man ska göra istället om inte träna naturliga rörelser?
Citera
2022-12-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
"nödvändiga" kanske de inte är, inte för en discogymmare iallafall. Men vill man bli stark så är både marklyft och squats nödvändigt.

stark för vadå?
Citera
2022-12-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Kan vi få statistik eller källa på hur denna skaderisk förhåller sig bland folk som styrketränar?
Som jag redan har postat så skaderisken för exempelvis styrkelyft långt under andra sporter /träningsformer.

ointressant jämförelse. diskussionen gäller vad man gör på gymmet, inte i skidbacken.

Citat:
Vad är nödvändigt?
Det är väl ingen som påstår att man måste köra knäböj?
Däremot är övningar som knäböj och marklyft väldigt bra basövningar där man tränar naturliga rörelser med hög muskelaktivering.

vadå naturligt? det är hursom ointressant.

Citat:
Vilka övningar är som exempelvis bättre?
Benpress, eller andra maskin övningar ger ingen träning för inre magmuskler, minimalt med träning för koordination och balans, du får inte heller träning för att just hålla en bra hållning i moment där man använder benmusklerna.

och du tror knäböj är optimalt för koordination och balans? en balletdansös skulle nog inte hålla med dig så din övning kanske är så allround som du inbillat dig. vad du menar med inre magmuskler vet jag inte.

Citat:
Okej men vad är då bra alternativ till knäböj och marklyft?
Frontböj, utfall i olika vinklar framåt och bakåt, Bulgarian splits, rumänska marklyft, draken osv.
Med andra ord fria övningar som tränar många muskler, koordination, balans/stabilitet.

trodde vi snackade om att bygga muskler, du verkar gå på gymmet för att balansera och koordinera som nån slags jävla karate kid, du kan ju ställa dig i en eka på sjön istället så får du ännu bättre träning.

Skulle skaderisken skilja sig markant mellan dessa och knäböj/marklyft?
Tittar vi på rörelsebanan så är den väldigt lik mellan övningarna, samt att man får en belastning för posturala muskler.

Citat:
En djup knäböj är rörelsen barn har när de plockar upp saker, den finns alltså naturligt i oss från början, det är även rörelsen vi använder oss av när vi sätter oss på huk i olika situationer som att skita som är mycket bättre för kroppens tarmar än om man sitter på en toalett.

för att inte tala om att krypa på alla fyra, du kanske kan göra det på gymmet också så kan du vara så där härligt naturlig som du fantiserar om.

Citat:
Hela diskussionen är i grunden märklig när en del okunniga människor säger att man ska undvika knäböj och marklyft.
Det finns återigen inget som tyder på någon förhöjd skaderisk jämfört med annan träning för benen.
Det är återigen igen naturliga rörelse mönster som vi har i oss från början.

du anser alltså att sitta på huk för att skita är samma sak som att ha en skivstång på axlarna med alla vikter man kan tänka sig?

ångrar att jag gav mig in i denna diskussion, sånt här flum hittar man oftast bara i religionsforumet.
Citera
2022-12-01, 16:13
Medlem
Citat:
stark för vadå?

Vadå "stark för vadå"? Är du packad eller påtänd just nu? Du blir stark av att träna marklyft.
Citera
2022-12-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Vadå "stark för vadå"? Är du packad eller påtänd just nu? Du blir stark av att träna marklyft.

du blir stark av alla övningar.
vad är din poäng?
Citera
2022-12-01, 16:20
Medlem
Citat:
du blir stark av alla övningar.
vad är din poäng?

Nej, du blir inte STARK av alla övningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in