Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-08, 01:50
  #1
Medlem
Enligt lag så är det upp till arbetsgivaren.

Jag tycker det ska vara upp till den anställda att få göra vad den vill med sina egna pengar och ingen har med det att göra. Det är ju redan intjänade pengar. Nu för tiden finns till och med arbetsgivare som betalar ut lön direkt efter arbetet, skattat och klart.

Min arbetsgivare har istället valt att inte ge på grund av den vill lägga sig i min ekonomi och hur jag sköter den. Det är deras policy.

Jag frågade 2 gånger för 3 år sen. Första gången fick jag ja, 2 gången fick jag nej där dom sa att jag i så fall måste jag boka ett möte med högsta cheferna och redogöra vad ska jag göra med mina pengar. Jag svarade inte ens på det mailet, tyckte dom gick för långt om vad jag gör med mina pengar.

Hade dom däremot sagt att det är för krånglig process så hade jag förstått. Det tar för mycket tid om alla ska be om förskott hela tiden. Men vi lever på 2000 talet det känns som systemen borde vara smidigare när allt sköts automatiskt och endast ett par knapptryckningar borta men jag låter det vara osagt då jag inte jobbar på lönekontor.

Vad tycker ni?
Citera
2022-12-08, 02:55
  #2
Avstängd
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Enligt lag så är det upp till arbetsgivaren.

Jag tycker det ska vara upp till den anställda att få göra vad den vill med sina egna pengar och ingen har med det att göra. Det är ju redan intjänade pengar. Nu för tiden finns till och med arbetsgivare som betalar ut lön direkt efter arbetet, skattat och klart.

Min arbetsgivare har istället valt att inte ge på grund av den vill lägga sig i min ekonomi och hur jag sköter den. Det är deras policy.

Jag frågade 2 gånger för 3 år sen. Första gången fick jag ja, 2 gången fick jag nej där dom sa att jag i så fall måste jag boka ett möte med högsta cheferna och redogöra vad ska jag göra med mina pengar. Jag svarade inte ens på det mailet, tyckte dom gick för långt om vad jag gör med mina pengar.

Hade dom däremot sagt att det är för krånglig process så hade jag förstått. Det tar för mycket tid om alla ska be om förskott hela tiden. Men vi lever på 2000 talet det känns som systemen borde vara smidigare när allt sköts automatiskt och endast ett par knapptryckningar borta men jag låter det vara osagt då jag inte jobbar på lönekontor.

Vad tycker ni?


Så kan det kanske vara... ur din lilla synvinkel.

Däremot om du googlar i ämnet "kassaflöde" så kommer du kanske förstå varför det är viktigt för företag att hålla ett positivt kassaflöde.. dvs det ska finnas mer pengar pengar på kontot än vad där är räkningar och löner att betala ut (grovt förenklat).
Citera
2022-12-08, 03:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Enligt lag så är det upp till arbetsgivaren.

Jag tycker det ska vara upp till den anställda att få göra vad den vill med sina egna pengar och ingen har med det att göra. Det är ju redan intjänade pengar. Nu för tiden finns till och med arbetsgivare som betalar ut lön direkt efter arbetet, skattat och klart.

Min arbetsgivare har istället valt att inte ge på grund av den vill lägga sig i min ekonomi och hur jag sköter den. Det är deras policy.

Jag frågade 2 gånger för 3 år sen. Första gången fick jag ja, 2 gången fick jag nej där dom sa att jag i så fall måste jag boka ett möte med högsta cheferna och redogöra vad ska jag göra med mina pengar. Jag svarade inte ens på det mailet, tyckte dom gick för långt om vad jag gör med mina pengar.

Hade dom däremot sagt att det är för krånglig process så hade jag förstått. Det tar för mycket tid om alla ska be om förskott hela tiden. Men vi lever på 2000 talet det känns som systemen borde vara smidigare när allt sköts automatiskt och endast ett par knapptryckningar borta men jag låter det vara osagt då jag inte jobbar på lönekontor.

Vad tycker ni?

som chef hade jag också kallat upp dig och undrat varför du ska ha förskott. Har man inte pengar är man en risk i min värld.
Citera
2022-12-08, 05:32
  #4
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Men vi lever på 2000 talet det känns som systemen borde vara smidigare när allt sköts automatiskt och endast ett par knapptryckningar borta men jag låter det vara osagt då jag inte jobbar på lönekontor.

Vad tycker ni?
Daglönare fanns på 17- och 1800-talet. Du kanske kan be om att få en sådan anställning på ditt företag.
Citera
2022-12-08, 08:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Enligt lag så är det upp till arbetsgivaren.

Jag tycker det ska vara upp till den anställda att få göra vad den vill med sina egna pengar och ingen har med det att göra. Det är ju redan intjänade pengar. Nu för tiden finns till och med arbetsgivare som betalar ut lön direkt efter arbetet, skattat och klart.

Min arbetsgivare har istället valt att inte ge på grund av den vill lägga sig i min ekonomi och hur jag sköter den. Det är deras policy.

Jag frågade 2 gånger för 3 år sen. Första gången fick jag ja, 2 gången fick jag nej där dom sa att jag i så fall måste jag boka ett möte med högsta cheferna och redogöra vad ska jag göra med mina pengar. Jag svarade inte ens på det mailet, tyckte dom gick för långt om vad jag gör med mina pengar.

Hade dom däremot sagt att det är för krånglig process så hade jag förstått. Det tar för mycket tid om alla ska be om förskott hela tiden. Men vi lever på 2000 talet det känns som systemen borde vara smidigare när allt sköts automatiskt och endast ett par knapptryckningar borta men jag låter det vara osagt då jag inte jobbar på lönekontor.

Vad tycker ni?

att det framgår i avtalet mellan dig och bolaget hur och när lön utbetalas. passar det inte dig så kan man ju fråga sig varför du valde att ta det avtalet, för att sen gnälla om det och krångla.

Att du tycker att det är en enkel sak att göra avsteg eller bryta en ingått avtal är inte samma sak som att alla andra tycker det, eller att det är ett beslut som du ensidigt ska kunna ta, det står dig trots allt fritt att verka inom det avtalet, tex att säga upp dig och söka dig ett avtal som du önskar.
Citera
2022-12-08, 09:57
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Folk som begär förskott på lönen är i mina ögon oansvariga som inte kan sköta sin ekonomi. Visst det kan hända en gång, men upprepade gånger är inte ok. Dessutom är företaget inte din bank, vill du låna pengar får du gå till banken.
Citera
2022-12-08, 10:38
  #7
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Folk som begär förskott på lönen är i mina ögon oansvariga som inte kan sköta sin ekonomi. Visst det kan hända en gång, men upprepade gånger är inte ok. Dessutom är företaget inte din bank, vill du låna pengar får du gå till banken.
Om det är så pass enkelt att lönen är skit och faktiskt inte täcker de mest basala kostnader?

Sådana "jobb" existerar även hos arbetsgivare som inte ingår i den organiserade brottsligheten.
Citera
2022-12-08, 11:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
att det framgår i avtalet mellan dig och bolaget hur och när lön utbetalas. passar det inte dig så kan man ju fråga sig varför du valde att ta det avtalet, för att sen gnälla om det och krångla.

Att du tycker att det är en enkel sak att göra avsteg eller bryta en ingått avtal är inte samma sak som att alla andra tycker det, eller att det är ett beslut som du ensidigt ska kunna ta, det står dig trots allt fritt att verka inom det avtalet, tex att säga upp dig och söka dig ett avtal som du önskar.


Försöker du vara rolig? Nästan alla företag betalar månad efter, det vet alla som bor i Sverige. Men du kanske fortfarande är barn och tror man kan diktera sina egna villkor?
Citera
2022-12-08, 11:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Daglönare fanns på 17- och 1800-talet. Du kanske kan be om att få en sådan anställning på ditt företag.


Försöker du vara rolig? Alla som är av vuxen härkomst i Sverige vet att 99,9 att dagavlöning in princip inte finns i Sverige.
Citera
2022-12-08, 11:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Försöker du vara rolig?

Nej

Citat:
Nästan alla företag betalar månad efter, det vet alla som bor i Sverige.

Så utöver att att gnälla över avtal du ingått friviligt så är argumentationsfel ditt enda resonemang till varför du har rätt att gnälla, som ett barn, men barn kan inte ingå avtal.....

Citat:
Men du kanske fortfarande är barn och tror man kan diktera sina egna villkor?
är inte det kärnan i ditt argument...

och ja har inte haft några problem med att diktera villkoren vid mina anställningar, annars kan man lika gärna köra eget.
Citera
2022-12-08, 11:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
som chef hade jag också kallat upp dig och undrat varför du ska ha förskott. Har man inte pengar är man en risk i min värld.


Vad är det som ska kollats upp? Så bara för man inte har sparande pengar på banken så ska man sparkats, jag förstår inte. Kollats upp, skoja du nu eller?

Pengarna är ju redan intjänade. Vad är problemet?
Citera
2022-12-08, 11:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Så kan det kanske vara... ur din lilla synvinkel.

Däremot om du googlar i ämnet "kassaflöde" så kommer du kanske förstå varför det är viktigt för företag att hålla ett positivt kassaflöde.. dvs det ska finnas mer pengar pengar på kontot än vad där är räkningar och löner att betala ut (grovt förenklat).


Jag tror inte riktigt du förstår. Dessa pengar har jag redan tjänat ihop, det är mina pengar. Enda anledningen till att dom väntar är ju för att dom ska få ihop ränta eller enligt din logik ha mina intjänade pengar så att dom kan betala andra räkningar så att dom hinner få in nya pengar, lagom till när min lön ska betalas ut.

Det är ju rätt märkligt att företag som är kopplade till ex Yepstr eller Gigleer har möjligt att betala ut direkt, vad händer med kassaflödet då.
Ha ett bra kassaflöde är ju för företag som lever månad för månad då dom lånar intjänade pengar för att betala sina räkningar och hoppas nya pengar kommer så att dom kan klara av att betala ut löner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback