Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-09, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries.

50% i snitt under mnga r betyder att vissa r kommer de hamna under 50%, och vissa r ver 50%.
De senaste ren har Tesla vuxit i snitt ver 80%. Med dagens makro r en tillvxt p runt 40% helt klart godknt i min bok

Lite mer nyttig information som du skert knner till men vljer att blunda fr:

Tesla almost doubled their 🇨🇳 Retail Sales YoY (+96.9%) while the Chinese auto industry is in decline YoY (-9.2%)
https://twitter.com/fonsdk/status/16...vjXJra59emP8uQ

Det r vl ingen som "blundar fr" att teslas produktionsvolymer har kat? Men r man naiv nog att tro att volymerna de har idag och verkar ha svrt att krnga r i nrheten att frsvara vrderingen s frtjnar man nog tyvrr att frlora sina pengar i aktien. Och vilket tidsperiod refererar du till nr du sger "De senaste ren har Tesla vuxit i snitt ver 80%" fr det r inte sant fr ngon tidsperiod, endast enstaka r lol
Citera
2022-12-09, 11:37
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det r vl ingen som "blundar fr" att teslas produktionsvolymer har kat? Men r man naiv nog att tro att volymerna de har idag och verkar ha svrt att krnga r i nrheten att frsvara vrderingen s frtjnar man nog tyvrr att frlora sina pengar i aktien. Och vilket tidsperiod refererar du till nr du sger "De senaste ren har Tesla vuxit i snitt ver 80%" fr det r inte sant fr ngon tidsperiod, endast enstaka r lol

Vlj vilken aktie du vill s ser vi vilken av den och Tesla som ger strst avkastning p 2 r. Har Tesla d passerat $1,4T i market cap s fr du skert fri lejd att skriva ett inlgg p forumet d.
Citera
2022-12-09, 11:40
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Jag anvnde tidsperioden du sjlv anvnde. Har du redan glmt att du pstod att Teslas tillvxt var p 40% de senaste 4 ren, nr det visade sig att det var 80%. Jag orkar inte grva fram ditt gamla inlgg men du vet vad jag pratar om
Citera
2022-12-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vlj vilken aktie du vill s ser vi vilken av den och Tesla som ger strst avkastning p 2 r. Har Tesla d passerat $1,4T i market cap s fr du skert fri lejd att skriva ett inlgg p forumet d.

Tom S&P500 kommer outperforma Tesla kommande 2 ren. Behver inte ens vlja bolagsspecifikt
Citera
2022-12-09, 11:47
Medlem
Citat:
Jag anvnde tidsperioden du sjlv anvnde. Har du redan glmt att du pstod att Teslas tillvxt var p 40% de senaste 4 ren, nr det visade sig att det var 80%. Jag orkar inte grva fram ditt gamla inlgg men du vet vad jag pratar om

Om du r lskunnig har tesla vxt revs >80% endast en gng senaste 4 ren. hur de kommer till "ett snitt ver 80%" kan du grna frklara d de verkar som varken du eller jag kan lsa siffror. Du refererar till ett vldigt gammalt inlgg som vi diskuterat ganska mnga gnger.

Men hur du kom fram till >80% tillvxt vill jag grna hra
Senast redigerad av job230ge 2022-12-09 kl. 11:51.
Citera
2022-12-09, 11:54
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Om du r lskunnig har tesla vxt revs >80% endast en gng senaste 4 ren. hur de kommer till "ett snitt ver 80%" kan du grna frklara d de verkar som varken du eller jag kan lsa siffror. Du refererar till ett vldigt gammalt inlgg som vi diskuterat ganska mnga gnger.

Men hur du kom fram till >80% tillvxt vill jag grna hra
Jag snackar inte revs, utan deliveries. Vill du verkigen att jag letar upp det inlgget? Det kommer bara bli pinsamt fr dig med tanke p hur skev din utrkning var
Citera
2022-12-09, 11:57
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Tom S&P500 kommer outperforma Tesla kommande 2 ren. Behver inte ens vlja bolagsspecifikt

Kul att ha ett snt uttalande frevigat, men det kan vl nd vara vrt att vlja ut ett fretag fr att verkligen f chansen att glnsa, eller hur?
Det knns ju som att du r lite av en syltrygg nr du leker hjlte i ett retrospektiv men aldrig kommer med ngra alternativ. Om det r s ltt att plocka ut en aktie som kommer prestera bttre, s why not?
Citera
2022-12-09, 12:09
Medlem
Citat:
Jag snackar inte revs, utan deliveries. Vill du verkigen att jag letar upp det inlgget? Det kommer bara bli pinsamt fr dig med tanke p hur skev din utrkning var

Jaha, knns som omsttning r ngot viktigare n antalet bilar. Men de r vl sak samma om man stoppar produktionen nr man inte kan krnga lngre
Citera
2022-12-09, 12:10
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Jaha, knns som omsttning r ngot viktigare n antalet bilar. Men de r vl sak samma om man stoppar produktionen nr man inte kan krnga lngre
Vet du vad som r nnu viktigare? Vinst
Citera
2022-12-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kul att ha ett snt uttalande frevigat, men det kan vl nd vara vrt att vlja ut ett fretag fr att verkligen f chansen att glnsa, eller hur?
Det knns ju som att du r lite av en syltrygg nr du leker hjlte i ett retrospektiv men aldrig kommer med ngra alternativ. Om det r s ltt att plocka ut en aktie som kommer prestera bttre, s why not?

Leker hjlte i retroperspektiv jag har ju bashat tesla konstant och de har droppat nstan 60%. Alternativet ge fan i att investera i tesla hade genererat GANSKA mycket veravkastning i r

Men d vljer jag nog Alphabet som enskilt bolag.
Senast redigerad av job230ge 2022-12-09 kl. 12:15.
Citera
2022-12-09, 12:52
Medlem
gladihattens avatar
Lite OT men p tal om Tesla/Elon och ambitisa tidslinjer. Dear Moon projektet med SpaceX Starship har planerat att skicka 10 "astronauter" runt mnen under nsta r. https://www.youtube.com/watch?v=QFIuzormhYU

Detta med ett rymdskepp som nnu inte ens ntt omloppsbana och endast lyckats landa en gng - resterande gnger exploderade den.

Jag rankar detta som den #1 hittills mest orealistiska tidsambitionen ngonsin vad gller Elon/Tesla/SpaceX mm. Men lycka till...
Citera
2022-12-09, 12:54
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Leker hjlte i retroperspektiv jag har ju bashat tesla konstant och de har droppat nstan 60%. Alternativet ge fan i att investera i tesla hade genererat GANSKA mycket veravkastning i r

Men d vljer jag nog Alphabet som enskilt bolag.

Bra, d vet vi. Och du! -51% r inte "nstan 60%". Kan vara bra att ha lite koll p siffrorna nr man gr en analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in