Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-09, 17:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Hur kommer vi klara ytterligare en dubbling av elpriset? Om du förbrukar tex 2000 kwh i månaden vintertid så blir det ju minst 20000 i månaden i räkning för elhandel.

Hur många bagerier o pizzerior kommer slå igen?

"Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut
9 december 2022 15:00

I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt."

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-0...sta-vintern-ut
Citera
2022-12-09, 17:59
Medlem
Klarar mig hemma då jag bor i lgh. Men mitt företag kommer gå i kk och 20 pers blir arbetslösa. Men jag har slutat bry mig. Skiter politikerna i detta problem så gör jag det med. Har en mataffär som förbrukar 250.000 kWh och tar man ut det på matpriserna slutar kunderna komma. Fick info att de fackliga organisationerna kräver 5% löneökningar nästa år också. Bra tajming….
Citera
2022-12-09, 18:16
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesan
Klarar mig hemma då jag bor i lgh. Men mitt företag kommer gå i kk och 20 pers blir arbetslösa. Men jag har slutat bry mig. Skiter politikerna i detta problem så gör jag det med. Har en mataffär som förbrukar 250.000 kWh och tar man ut det på matpriserna slutar kunderna komma. Fick info att de fackliga organisationerna kräver 5% löneökningar nästa år också. Bra tajming….

Ja, butiker har rätt stor elförbrukning med kylar/frysar o belysning. Din butik verkar förbruka som 15-20 villor ungefär. 300 -400 tusen i månaden i el är såklart ohållbart.

Lägenheter kommer få en rejäl hyreshöjning pga elpriserna men med en fördröjning.
Citera
2022-12-09, 18:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Får du elprisstöd för butiken?

Regeringen hade behövt gå ut med ett stöd även för denna vinter så alla kan planera. Förmodar att du inte går i konkurs om det funnits ett system för stöd som i Norge.
Citera
2022-12-09, 18:30
Medlem
MrMarios avatar
Förklara nationell kris och slå upp nya kärnreaktorer akut. Ta bort all byråkrati, tillståndsprocesser och väck med all effektskatt. Samt sätt miljöpartisterna i fängelse eller utan värme eller upplysning, så vi spar ström.
Citera
2022-12-09, 18:40
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Förklara nationell kris och slå upp nya kärnreaktorer akut. Ta bort all byråkrati, tillståndsprocesser och väck med all effektskatt. Samt sätt miljöpartisterna i fängelse eller utan värme eller upplysning, så vi spar ström.

Dags att folket reser dig och ser till att vi går ur EU-byråkraternas idiotiska globalistiska agenda
Citera
2022-12-09, 18:55
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Får du elprisstöd för butiken?

Regeringen hade behövt gå ut med ett stöd även för denna vinter så alla kan planera. Förmodar att du inte går i konkurs om det funnits ett system för stöd som i Norge.

"Stödet" är väl 50 öre/kwh och är en återbetalning av redan inbetald skatt. Räcker inte långt om elpriset blir 8 kr.
Citera
2022-12-09, 18:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario

Ja, om man stänger av strömmen för alla miljöpartister så blir det lite mer till oss andra haha.

Kolkraft är väl det som går fortast att få igång? Finns mycket kol i Europa också.
Citera
2022-12-09, 19:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Dags att folket reser dig och ser till att vi går ur EU-byråkraternas idiotiska globalistiska agenda

Kapa ledningarna till Baltikum o Danmark så går priserna ner. Att ha ett hopkopplat elnät är vansinnigt när länder stänger ner planerbar produktion o förlitar sig på import från Sverige....
Citera
2022-12-09, 19:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
"Stödet" är väl 50 öre/kwh och är en återbetalning av redan inbetald skatt. Räcker inte långt om elpriset blir 8 kr.

O 8 kr är ju ett riktpris på nordpool. Kan lätt klättra ännu högre...

Nä, nu börjar vi få nivåer som kan göra det billigare att ha en egen dieselgenerator.
Citera
2022-12-09, 19:03
Medlem
Citat:

du skulle ha röstat på moderaterna så hade du fått ett maxtak för elräkningen

""Moderaterna vill skydda hushållen mot höga och oförutsägbara elräkningar med ett tillfälligt högkostnadsskydd. Om priserna skenar i vinter ska staten betala delar av räkningen,"

"Enligt Elisabeth Svantesson riskerar hushållen tredubblade priser i vinter, med upp till 3 kr/kWh i snittpris i Mellansverige och upp till 4 kr/kWh i snittpris i södra Sverige.

– Då kan staten exempelvis stå för 75 procent för allt som går över 1 kr per kilowattimme"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...d-for-elpriser
Citera
2022-12-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
du skulle ha röstat på moderaterna så hade du fått ett maxtak för elräkningen

""Moderaterna vill skydda hushållen mot höga och oförutsägbara elräkningar med ett tillfälligt högkostnadsskydd. Om priserna skenar i vinter ska staten betala delar av räkningen,"

"Enligt Elisabeth Svantesson riskerar hushållen tredubblade priser i vinter, med upp till 3 kr/kWh i snittpris i Mellansverige och upp till 4 kr/kWh i snittpris i södra Sverige.

– Då kan staten exempelvis stå för 75 procent för allt som går över 1 kr per kilowattimme"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...d-for-elpriser

Haha det gick ju bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in