Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-11, 18:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Kärnkraft blev dyr pga en mängd politiskt beslutade pålagor.

Nej det finns ingen effektskatt längre och det är fritt fram för dig att bygga nya kärnkraftverk då vi har en regering som är positiv.
Citera
2022-12-11, 18:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Absolut är det så, man kan inte ha ett kärnkraftverk som bara "står och puttrar" som vi kan ha oljeverk.

Däremot så skulle en högre användning av kärnkraft tillåta en betydligt lägre uttag av vattenkraft än vad vi har nu. Och vattenkraften kan du däremot lätt skala upp när peakar kommer.

Så man får se hela bilden, inte bara kärnkraftverk i sig.

Vindkraft är också bra, som komplement. Problemet är ju att man nedmonterat en stabil kraftform mot en ostabil.
Och visst, vi har inte elbrist, förutom när vi faktiskt har elbrist (eller elbrist i delar av landet pga att elen inte produceras där den används som mest.
Om man kollar kostnaden för att producera vindkraft så finns det inte längre några fördelar mot kärnkraft, utom att den är hållbar. Men i princip alla i Europa föredrar numera ett lågt pris framför Hållbar så vi kan helt skippa att bygga ut vinkraften mer. Åtminstone när det första nya kärnkraftverket är klart.
Citera
2022-12-11, 18:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men elmarknaden är ju inte direkt het på sommaren oavsett solpaneler eller ej.

Jag tror INTE att solpaneler sätter käppar i hjulet för kärnkraft.

LKAB vill skaffa SMR så snart som möjligt och de påverkas nog inte av att några villaägare i Mellansverige skaffar solpanelanläggningar på några tiotal kW.

I södra Sverige är det en rejäl boom med solpaneler. Ploppar upp på taken som svampar.

Jag tror att det kommer orsaka problem på elnätet när tillräckligt många har paneler. Nätet är inte riktigt designat för det så kommer kosta att stabilisera. Sen ploppar det även upp paneler på tak på affärsfastigheter, kontor o flerbostadshus så totalt blir det rätt mycket.
Citera
2022-12-11, 18:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det ändrar ingenting av det jag skriver. Det finns elproduktion så det räcker i Sverige, det saknas bara elnätskapacitet att distribuera elen till de som behöver den.

Eller så sätter man upp lite baskraft i södra sverige, vilket vad vårt stamnät faktiskt var / är designat och dimensionerat för, för vi har haft leveransproblem de senaste 20 åren utan att något direkt gjorts för att lösa de problemen..

Du har rätt i sak men så som man (inte) hanterat problemet tror jag fan det tar mindre tid att smälla upp nya kärnkraftverk på rätt plats...
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Får laga gasledningen och tillåta mer utbyggnad förnyelsebart.

Bara sitta och apatiskt och gnälla om urandrift i 10-15 år känns smått efterblivet.

1 av de 4 nordstreamledningarna är fortfarande hel. Den togs aldrig i bruk på grund av politiska påtryckningar från USA och Storbögbritannien. Kopplar vi in oss på den så kan vi bränna snorbillig rysk gas i gasturbiner dygnet om, och dessutom sno åt oss den tyska kemiindustrins kunder, eftersom metan är basråvara i de organiska kemikalier som den tyska industrijätten Bayer tillverkar.
Det som folk missar i gasdebatten är att det mesta av gasen går åt i industrin, som insatsråvara eller som värmekälla åt gigantiska kemiska reaktorkärl. Dessutom används gasen i stålindustrin för smältning av malm. För närvarande håller EUs stål och kemikalieindustri på och säcka ihop, det lär bli många svenskar som blir av med jobbet som sekundär eller tertiäreffekt. "Vi kunde inte se det komma", "vi har varit naiva", "vi kunde aldrig förutse detta" kommer att komma från riksdagshåll igen som vanligt.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har totalt motsatt uppfattning mot den LKAB:s VD Jan Moström har. Han säger att man ska satsa på att öka elproduktionen lokalt överallt så mycket det bara går och lämna tanken på att koncentrera sig på att öka nätkapaciteten för det tar för lång tid. Med andra ord börja med att öka produktion och tag kapacitetsfrågan i nästa skede.

https://sverigesradio.se/avsnitt/lka...on-omstallning

Men det kommer ta många år att bygga nya kärnreaktorer, inte en chans att de finns någon igång innan 2030 om det inte är en liten SMR-reaktor som inte kommer betyda ett skit i sammanhanget. Elnätet däremot kan moderniseras på ett år och MÅSTE moderniseras OAVSETT om det byggs nya reaktorer.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Förstår du skillnaden mellan produktionskostnad och pris för slutkunden? Jag föreslår att du försöker sätta dig in i hur elpriset bestäms innan du fortsätter diskussionen.

Jag föreslår att du tar till dig problemet och det är vad elen kostar för konsumenten. Det håller nämligen på att välta Sverige över ände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är inte påhittat och om du kollar statistik så var rörligt billigare 90% av månaderna de senaste 10 åren, åtminstone för lägenheter och villor utan elvärme.

Jag talar om före 2008. Menar du att folk låste kontrakten för att de inte fattade bättre? Länka gärna till statistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Nej det finns ingen effektskatt längre och det är fritt fram för dig att bygga nya kärnkraftverk då vi har en regering som är positiv.

Men lägg av nu.

Även du måste ju förstå att mångmiljardinvesteringar kräver ett STABILT politiskt landskap där beslut står sig längre än en mandatperiod.
Inte ett politiskt landskap där man helt plötsligt får för sig att en typ av elproduktion ska få subventioner, ett annat straffbeskattas. Och där det ändras lite utefter hur vindarna blåser (pun not intended).
Citera
2022-12-11, 18:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Pengar till el är minsta problemet. Det är värre för en PWT som du. Förstår att du aldrig bott i ett hus. Det är det som gör att du är utom sig av sorg. Förstår att livet är kallt i din hyresrätt med bostadsbidrag.

Dina sorgliga lilla bonde. Hus har jag, men i ett varmt land. Skulle aldrig få för mig att leva i hus i ett jävla land som har vinter och skitväder 9-10 mån per år hahaha. Jubelidiot.

Som sagt, vill du att jag skänker dig en tia så du kanske har råd att skramla ihop till elräkningen? Och oroa dig inte för asbesten för mycket, det tar oftast 20-30 år innan effekterna visar sig
Citera
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De kablarna är anledningen till att svensken fått elprischock, ja, utan dem kan vi inte exportera.

Men de används också för export av överskott, det gav 7 miljarder i augusti, och för nästan gratis import när det blåser mycket i Danmark. Och jag tror på en fri marknad så jag kan inte riktigt vara för att de kapas. Men vi har ju hittat lösningen lokalt i Sverige och vi alla får tillbaka 55 miljarder i mars i elprisstöd, ett oerhört belopp. Den enda som betalar fullt elpris är utanför Sverige. Bra så.

Med högt elpris hela december så kommer Sveriges elproducenter att tjäna 7 miljarder kronor, som de gjorde i augusti. Det är i grunden positivt.

Det här stödet blir väl lika som såssarnas. alltså en engångsföreteelse. Finns inget som säger att priserna ska sjunka i februari eller senare bara för det, eller hur?
Är det såna här sjuka priser flera månader i rad så kommer konkurserna bland energikrävande småfirmor på löpande band, om det inte redan börjat.
Citera
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Man tog bort effektskatten efter att den lagt ner 4 reaktorer. Effektskatten var en katastrof för Sverige och orsaken till hela tråden där du nu skrivit 100 falska inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in