2022-12-11, 17:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Det är nåt man hittade på under senaste högkonjuntur. Även jag gick på det/brydde mig inte. Förr låste jag alltid sensommar till sensommar.
Det är inte påhittat och om du kollar statistik så var rörligt billigare 90% av månaderna de senaste 10 åren, åtminstone för lägenheter och villor utan elvärme.
Citera
2022-12-11, 17:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej den har aldrig varit billigare än idag:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...city_by_source
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...ity-prices.png

1970 var elpriset 7 öre i Sverige inklusive skatt. Det motsvarar 65 öre i 2022:s priser.

Sedan kan du titta på Vattenfalls graf över det rörliga priset mellan 2015 och 2022. Hur du kan få det till att det är billigast nu får du nog förklara.

https://www.vattenfall.se/elavtal/el...s/prishistorik
Citera
2022-12-11, 17:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag skrev ju vad som hände. Man la ner R1 och R2 för att de inte var lönsamma. Jag försökte på bebisspråk förklara att man inte kan ha en kärnreaktor som man bara kör med lite ibland när det är lönsamt. Den måste gå hela tiden.
Du förklarade myndigt att kärnkraften visst hade höga kostnader när den var avstängd men att den inte betalade sin kostnad. Nu pratar du om nerläggningen och har alltså hittat på problemet helt. Ja då vet jag.
Citera
2022-12-11, 17:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
1970 var elpriset 7 öre i Sverige inklusive skatt. Det motsvarar 65 öre i 2022:s priser.

Förstår du skillnaden mellan produktionskostnad och pris för slutkunden? Jag föreslår att du försöker sätta dig in i hur elpriset bestäms innan du fortsätter diskussionen.
Citera
2022-12-11, 18:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Sedan kan du titta på Vattenfalls graf över det rörliga priset mellan 2015 och 2022. Hur du kan få det till att det är billigast nu får du nog förklara.

https://www.vattenfall.se/elavtal/el...s/prishistorik
Tack för att du länkar fakta. melange vet absolut ingenting och kan påstå vad som helst så man kan ignorera trollet.
Citera
2022-12-11, 18:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du förklarade myndigt att kärnkraften visst hade höga kostnader när den var avstängd men att den inte betalade sin kostnad. Nu pratar du om nerläggningen och har alltså hittat på problemet helt. Ja då vet jag.

Jag tänker inte diskutera mer mig dig förrän du visar att du förstår vad det kostar att ha en kärnreaktor avstängd i 7 månader.
Citera
2022-12-11, 18:01
Medlem
Citat:
För att kärnkraft är dyr. Det är inte gratis. Folk köar inte för att köpa kärnkraftel om det finns billigare el på marknaden. Större delen av året är kärnkraft inte lönsam i Sverige idag, det är därför den privata sektorn inte vill bygga nya reaktorer. De måste ha ett pris på minst 15 öre för att gå runt.

Kärnkraft blev dyr pga en mängd politiskt beslutade pålagor. På samma sätt blev vindkraft billigt pga politisk support. Dessutom särbehandlas vindkraften och får företräde framför kärnkraften vilket leder till ytterligare problem för kärnkraften.
Citera
2022-12-11, 18:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag tänker inte diskutera mer mig dig förrän du visar att du förstår vad det kostar att ha en kärnreaktor avstängd i 7 månader.
Vi kom precis fram till att ingen kärnreaktor i Sverige någonsin varit avstäng utöver service, så ta du den diskussionen med dina hjärnspöken som hittat på "7 månader".
Citera
2022-12-11, 18:02
Medlem
Citat:
OK, jag förstår att du har covid i hjärnan eller något men Sverige har en överproduktion av el. Det betyder att någon måste antingen köpa elen som produceras eller så måste generationen kopplas ur. Ett vindkraftverk kostar i princip noll att ha avstängt men ett kärnkraftverk kostar att ha avstängt. Om du ska ha en kärnkraftreaktor i reserv som du kan koppla in när Homer Simspon varit i farten så måste den betalas på något sätt. Det är inte som att bygga en extra vindsnurra. Det är en enorm investering inte bara i upfront utan också löpande. Varje fucking dag ska den betalas även om den inte används.

Absolut är det så, man kan inte ha ett kärnkraftverk som bara "står och puttrar" som vi kan ha oljeverk.

Däremot så skulle en högre användning av kärnkraft tillåta en betydligt lägre uttag av vattenkraft än vad vi har nu. Och vattenkraften kan du däremot lätt skala upp när peakar kommer.

Så man får se hela bilden, inte bara kärnkraftverk i sig.

Vindkraft är också bra, som komplement. Problemet är ju att man nedmonterat en stabil kraftform mot en ostabil.
Och visst, vi har inte elbrist, förutom när vi faktiskt har elbrist (eller elbrist i delar av landet pga att elen inte produceras där den används som mest.
Citera
2022-12-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Stackars bonde som aldrig ens har hört talas om bostadsrätt. Du kanske andats in för mycket mögel och asbest i ditt sunkna råttbo till "hus" Vill du att jag skickar en tia så du kan skramla ihop till elräkningen? LOL

Pengar till el är minsta problemet. Det är värre för en PWT som du. Förstår att du aldrig bott i ett hus. Det är det som gör att du är utom sig av sorg. Förstår att livet är kallt i din hyresrätt med bostadsbidrag.
Citera
2022-12-11, 18:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det ändrar ingenting av det jag skriver. Det finns elproduktion så det räcker i Sverige, det saknas bara elnätskapacitet att distribuera elen till de som behöver den.

Du har totalt motsatt uppfattning mot den LKAB:s VD Jan Moström har. Han säger att man ska satsa på att öka elproduktionen lokalt överallt så mycket det bara går och lämna tanken på att koncentrera sig på att öka nätkapaciteten för det tar för lång tid. Med andra ord börja med att öka produktion och tag kapacitetsfrågan i nästa skede.

https://sverigesradio.se/avsnitt/lka...on-omstallning
Citera
2022-12-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Jag vet ingen som råkat ut för detta. Inget av det.

Efter riksbankens senaste höjning ligger min ränta nu på 4,37% (from 23 dec för min del).

På 3 mille blir det ca 11.000kr. Amorterar sen 3.500kr. Så till banken ska jag vid januarilönen betala 14.500kr.

Jag ser ut att förbruka 1500kWh nu i december (minskar ändå med ca 35% mot förra året).
Landar snittpriset i december på 500öre så är det 6.000kr till elbolaget. Lägg sen till ca 1.500kr till EON ovanpå det.

Totalt 22.000kr ska till elbolagen och banken den 25 jan…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in