2022-12-11, 18:30
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Källa?

Greenely.
Citera
2022-12-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att kärnkraft är dyr. Det är inte gratis. Folk köar inte för att köpa kärnkraftel om det finns billigare el på marknaden. Större delen av året är kärnkraft inte lönsam i Sverige idag, det är därför den privata sektorn inte vill bygga nya reaktorer. De måste ha ett pris på minst 15 öre för att gå runt.
Jo men den befintliga fanns ju redan?
15 öre är ju ett pris som elen kostat med råge även vid ”normalpris”.
Du verkar inte veta vad du snackar om..
Citera
2022-12-11, 18:34
Medlem
Citat:
Jag vet ingen som råkat ut för detta. Inget av det.
Inte än.. Med nuvarande snittpriset för december kommer det bli en väldigt dyr historia för en stor del av befolkningen.
Antar att du sitter i en hyresrätt eller har ett fastprisavtal.
Citera
2022-12-11, 18:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej solanläggningar har inte svängmassa men de har elektronik som tar hand om det där.

Haha, nä din solanläggning kan inte ersätta roterande massa. Säger experterna det är problem så är det problem....
Citera
2022-12-11, 18:37
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att det var sabotage att låta svenskar kunna köpa norsk vattenkraft?

Sluta spela dum. Jag menar att det var sabotage att med politisk vilja se till att Sveriges kärnkraft avvecklades. Du har blivit grundlurad om du fortfarande tror att den "gröna" omställningen är något positivt för Sverige som nation och dess invånare.
Citera
2022-12-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Haha, nä din solanläggning kan inte ersätta roterande massa. Säger experterna det är problem så är det problem....
Ok, då har vi lyssnat på olika experter.
Citera
2022-12-11, 18:42
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Har du rörlig ränta? Varför i så fall?
Varför amorterar du?
Har du rörligt elpris? Varför i så fall?

Det finns faktiskt datum där avtal upphör och dagligen läggs det till nya människor som haft bra avtal men som nu måste omförhandlas till skandalpriser.
Du kanske sitter på 10 års avtal, grattis i så fall.

Blir inte roligt för dom som är beroende av konsumtion när banker och elbolag ska ha hela lönerna.
Citera
2022-12-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu är det inget spel, men 4 cyklister släpper ut mer än en liten bil med samma antal personer per km Så det är inte alltid som en del tror, ex att äta bananer har en stor miljöpåverkan
Så vi kan inte leva utan att släppa ut koldioxid, bäst att hålla andan i två timmar om dagen för att spara på miljön som en miljöpartist sa.
Oj det var nya fakta. Var kan läsa om det?
Citera
2022-12-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Greenely.

Kan du länka?
Citera
2022-12-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ni har inga svar om det ni påstår och då blir den en blandning mellan påhopp och undanglidande. Tror du att du kan källsortera dig ur den globala klimatkatastrof som enligt Bolund, Greta och Aurora står bakom nästa hörn om inte Sverige bibehåller reduktionsplikten på bränsle.
Vi pratar om dig , vad du kan göra.

Källsorterar du ?
Citera
2022-12-11, 18:46
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vind och vatten kan regleras snabbt.

Kärnkraft kan det inte

Det är inga problem att snabbreglera kärnkraft, det går utmärkt att göra det i kärnkraftsdrivna fartyg. I och med att tvärsnittet för värmeöverföring till vattnet i en kärnreaktor är tredimensionellt istället för tvådimensionellt som i en vanlig ångpanna så kan ångproduktionen i en reaktor växla enormt snabbt. Den huvudsakliga begränsande faktorn skulle vara hur mycket acceleration ångturbinen tål. Tryckskillnaden och vridmomentet i turbinen skulle bli makalöst när den går från stillastående till 3000 megawatt inkommande termisk energi i form av ånga på några sekunder. Det går att konstruera och dimensionera turbinen för detta.

Vindkraftsel kan inte regleras alls, eftersom den består av massor av små generatorer som producerar oreglerbar ström med olika frekvens som sedan måste summeras ihop genom konvertering till likström. Det går dock att konstruera en syntetisk synkronisator genom att ha en enorm likströmsmotor som svänger runt ett enormt svänghjul i 3000 varv per minut (=50 hertz). Den här manicken kommer sedan att synkronisera mindre växelströmsgeneratorer i det lokala nätet genom att utmana dem på en slags elektrisk dragkamp och vinna över dem. Det är det som är innebörden av "synkronisering".

Vi kan också tänka oss ett framtida elnät som är högspänningslikström hela vägen ner till kvarters, hus eller lägenhetsnivå, och det är först där som en konvertering till växelström sker. Då behövs ingen central synkronisering. En sådan jätteombyggnad skulle förstås kosta en del i form av nya transformatorer.

Alltså, energidebatten skulle låta helt annorlunda om mongon, lekkvinnor och vaginamän stängdes ute från den och bara ingenjörer tilläts diskutera. En av de flitigaste tråddeltagarna är ett ökänt mongo som inte kan skilja på kilowatt och kilowattimme, och som tidigare förespråkade produktion av flytande luft som energilagringsmedium, trots att den teoretiska effektiviteten är maximalt 21% och en praktisk försöksanläggning hade en återvinningseffektivitet på 7%. Dvs lägger man in 100 kwh elström för att tillverka flytande luft, får man tillbaka 7 kwh elström sedan. Det är bara lite mer effektivt än att elda för kråkorna. Användaren spammade den här iden i flera månader innan jag gjorde mig besväret att undersöka hans påståenden och sänka dem.

Det är i princip omöjligt att ha med vanliga småhjärnade svenssons i diskussioner om allt möjligt för deras verklighetsuppfattning är av TV och tidningar så enormt felvrängd att de är närmast psykotiska. En i tråden deltagande tokjävel vägrar i andra trådar förstå att tokjäveln behöver käka medicin resten av livet på grund av att tokjäveln injicerat sig med mRNA/DNA vaccin, detta oavsett hur många labbrapporter och tekniska rapporter man kan hänvisa till. Varför? För att TVn har sagt till tokjäveln att det är "konspirationsteorier". Läsa labbrapporter och tekniska rapporter? Vem? Jag? TV har redan berättat allt jag behöver veta!

Med ett så uselt, lättförlett och framförallt massivt oseriöst människomaterial finns det helt enkelt ingen lösning som ryms inom ramen för ett demokratiskt system. Det är en svensk Hitler, eller Caesar, eller Stalin som kommer att återställa Sverige till ett fungerade samhälle igen.
Citera
2022-12-11, 18:47
Medlem
Citat:
Har du rörlig ränta? Varför i så fall?
Varför amorterar du?
Har du rörligt elpris? Varför i så fall?

”…man tjänar i längden på att ha rörligt…”, har man ALLTID sagt.
Så hoppade, tyvärr, inte på det fasta tåget i tid. Nu är det försent. Därför har jag rörligt.

Min belåningsgrad tvingar mig att amortera.

Mitt fasta elavtal gick ut 31 juli.
Tecknat historiskt sett ett år i taget, för att hoppa på nya årskampanjer hela tiden. Gjort så i närmare 10år.
Men 31 juli kostade det billigaste fasta 465öre. Därför rörligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in