Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hur mycket KWH förbrukas i ett vanligt svenskt hushåll per månad ungefär?
120 kvadrat, 2 vuxna 2 tonåringar 7-800kwh
Citera
2022-12-12, 14:12
Medlem
FluffigGuldigVovves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Hyrestorskarna kommer alltid vara förlorarna.
Visst, ibland får man räkna med inflation men ni är helt inkapabla till att investera. Inte så konstigt att ni är bittra. Du kommer inte heller komma undan.

hur är utsikten från din höga häst, bolånetorsk?

jag har en fin central etta med närhet till både krogar, motorvägen, järnvägsstation, gym och elljusspår. jag betalar 2745 i månaden för min lgh, och då INGÅR både vatten, värme och el. om någon är sur och avundsjuk över "den andra sidan" så är det snarare alla bolåneTORSKAR och flanar i bostadsrätter med högre månadsavgift än jag har totala fasta utgifter som gnäller allra högst
Citera
2022-12-12, 14:13
Medlem
4Motions avatar
Citat:

I mitt fall med enplanshus på 108 kvadratmeter och med vattenburen elvärme ligger mitt snitt på drygt 1300 kWh per månad.
Citera
2022-12-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Bostadsägarna tycker att dom inte ska betala för den el de förbrukar. Bostads ägarna tycker att räntan på bostaden är alldeles för hög än vad man vill betala. Vad faan är det här? Handlar det om småungar som inte kan ta ansvar för sina liv?
Bra! Jag vill bara betala 65 kr för en Pizza Kebab, så var det 2008. BRA INLÄGG!
Citera
2022-12-12, 14:15
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffigGuldigVovve
hur är utsikten från din höga häst, bolånetorsk?

jag har en fin central etta med närhet till både krogar, motorvägen, järnvägsstation, gym och elljusspår. jag betalar 2745 i månaden för min lgh, och då INGÅR både vatten, värme och el. om någon är sur och avundsjuk över "den andra sidan" så är det snarare alla bolåneTORSKAR och flanar i bostadsrätter med högre månadsavgift än jag har totala fasta utgifter som gnäller allra högst

Din hyresvärd är dock inte immun mot Verkligheten™, så dina kostnadsökningar kommer i efterhand och med dennes påslag.
Citera
2022-12-12, 14:15
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppetsclubhouse
120 kvadrat, 2 vuxna 2 tonåringar 7-800kwh
Så typ 8000kr? eller är jag ute och cyklar.

Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
I mitt fall med enplanshus på 108 kvadratmeter och med vattenburen elvärme ligger mitt snitt på drygt 1300 kWh per månad.
Herregud hur mycket pengar blir det?
I början av tråden så står det att 2000 kWh blir 20 000kr? Stämmer det?
Citera
2022-12-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Följande av Chang stämmer med vad jag skrivit tidigare. Det går förmodligen att återstarta de nedstängda reaktorerna men ingen politiker kommer våga gå emot experterna. Den politiska risken är skyhög, om bara en incident inträffar kommer högerpolitikerna bli hängda och inte ha en chans att få regera igen under överskådlig tid.

Chang Frick@ChangFrick

Jag pratade nyss med en väldigt jävla insatt person när det kommer till kärnkraft. Det är fullt möjligt att starta upp två av reaktorerna i Ringhals, men nya regeringen vågar inte. SD och L försöker driva på, men M och KD är lite mer avvaktande.

Politiken är lite speciell. Det finns såklart experter som avråder från återstart och det finns andra som säger att det är fullt möjligt. Politiker är rädda att göra fel, de vill bli serverade ”rätt” lösning. Vad de hatar är att behöva ta en risk själva.

Och för politiker upplevs frågan som en risk. De är rädda för media osv osv, ja ni vet - den vanliga visan. Så även om Sverige riskerar gå åt helvete är agerandet likadant som med invandringen, många är beredda att låta det ske så länge det inte utmanar egna intressen.

https://twitter.com/ChangFrick/statu...96146048839680

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du måste skämta! Chang Frick, av alla filurer blir nu sakkunnig i debatten!

Svenska politiker är inte rädda för att göra fel. Att de skulle plötsligt vara rädda och ta ansvar tror jag inte ett dyft på.

Politiker kan alltid luta sig mot sakkunniga. Det trista är att de inte gjorde det när de vaskade bort kärnkraften utan konsekvenstänk.

Om de som kan dessa frågor på Ringhals hade gett klartecken, så hade man kunnat starta upp reaktorerna. Inom den industrin är det vetenskap och teknologi som styr, inte en fånig debatt om för eller emot kärnkraft.

Drömmar.

Beslut om förtida stängning av R1 och R2 togs våren 2015.
Ett datum sattes för produktionsstoppet, och därefter optimeras underhåll och revision efter det nya stoppdatumet. Man frångår alltså den ursprungliga underhållsplanen för att inte kasta goda pengar efter onda.

Det är inga problem att hålla liv i en gammal reaktor och kringutrustning - om den är frisk och skött, för att klämma ur några års drift ytterligare. Vad man inte kan göra är att hoppa bock mellan olika underhållsplaner och sedan ångra sig och backa tillbaka till ursprungsplanen. Det är för komplexa system, parat med för stora risker.
Vill man starta om R1 och R2 så får man göra det med Sovjet-ryska säkerhetsambitioner och tillhörande fatalism.

Kärnkraft handlar om långsiktighet, inget annat.
Väljer politikerna att skatta bort den ena decenniet, så finns den inte kvar nästa decennium.
...och det tar ytterligare ett decennium att bygga nytt.

Jag tror de flesta förstår dynamiken. Utom politiker.
Citera
2022-12-12, 14:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Snittet för svenska hushåll är runt 15000kWh/år. Blir 1250kWh/månad i medeltal över året.
Men det mesta går åt under vintermånaderna, då ligger nog ett snitthushåll säkert runt 2000.
Citera
2022-12-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Aha - så du menar att tidigare statligt ägd el-infrastruktur (läs våran) ska få nyttjas för att skeppa våran el utomlands och dessutom japp dessutom ska dom jvla blodsugarna prissätta våran el baserat på vad dom kan sälja våran el utomlands för.

Men det handlar givetvis om småungar som inte gillar det. Eller så är det du som är IQ-befriad.

Pick one.
Hagberg..slipsmannen! Staten äger ju elflödet , i och med Svenska kraftnät. Sedan finns aktörer som alltid vill sko sig. " Citat från kraftnät: Svenska kraftnät har systemansvar för el, vilket innebär ansvar för att den svenska elförsörjningen fungerar driftsäkert och att säkerställa att inmatning och uttag av el alltid är i balans. I praktiken innebär det att vi gasar och bromsar kraftsystemet i realtid. För att göra det köper vi varje år in olika reserver av el för stora värden. Är du intresserad av att tjäna pengar på att stötta kraftsystemet?"
Citera
2022-12-12, 14:18
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Aha - så du menar att tidigare statligt ägd el-infrastruktur (läs våran) ska få nyttjas för att skeppa våran el utomlands och dessutom japp dessutom ska dom jvla blodsugarna prissätta våran el baserat på vad dom kan sälja våran el utomlands för.

Men det handlar givetvis om småungar som inte gillar det. Eller så är det du som är IQ-befriad.

Pick one.

Det kan väl inte råda någon tvekan om vad jag menar. Så kom för fan inte och snacka om att vara " IQ-befriad". Jävla nolla!
Citera
2022-12-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Drömmar.

Beslut om förtida stängning av R1 och R2 togs våren 2015.
Ett datum sattes för produktionsstoppet, och därefter optimeras underhåll och revision efter det nya stoppdatumet. Man frångår alltså den ursprungliga underhållsplanen för att inte kasta goda pengar efter onda.

Det är inga problem att hålla liv i en gammal reaktor och kringutrustning - om den är frisk och skött, för att klämma ur några års drift ytterligare. Vad man inte kan göra är att hoppa bock mellan olika underhållsplaner och sedan ångra sig och backa tillbaka till ursprungsplanen. Det är för komplexa system, parat med för stora risker.
Vill man starta om R1 och R2 så får man göra det med Sovjet-ryska säkerhetsambitioner och tillhörande fatalism.

Kärnkraft handlar om långsiktighet, inget annat.
Väljer politikerna att skatta bort den ena decenniet, så finns den inte kvar nästa decennium.
...och det tar ytterligare ett decennium att bygga nytt.

Jag tror de flesta förstår dynamiken. Utom politiker.

Grejen är att vi borde hållit de vid liv så länge som möjligt och byggt nya under tiden.
Nu får folk härda ut med sovsäckar inomhus de närmaste 20 åren.
Citera
2022-12-12, 14:19
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Snittet för svenska hushåll är runt 15000kWh/år. Blir 1250kWh/månad i medeltal över året.
Men det mesta går åt under vintermånaderna, då ligger nog ett snitthushåll säkert runt 2000.
Så ett vanligt hushåll måste betala 20 000kr i månaden? Det kan väl inte vara möjligt? det är ju mer än halva lönen i många hushåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in