2022-12-13, 21:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alla fängelser borde sänka innetemperaturen till 18 grader för att vara solidariska med oss andra, det finns filtar och tofflor.

O riksdagshuset;-) Miljöpartiet borde stänga av värmen helt i sina lokaler.
Citera
2022-12-13, 21:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Detta är en storm i ett vattenglas. Ytterst få privatpersoner kommer få ekonomiska problem p.g.a. rådande elpris.

25% av Sveriges befolkning klarade inte en oförutsedd utgift på 5000 kr 2019. Undras hur det ser ut idag, med den ökning vi haft sista året. Det är mer en samhällsekonomisk storm än i ett vattenglas. Elpriset är ju bara en del av kakan, flickvännen fick höjt bostadsavgiften med 18% min elräkning är upp 87% sen förra årets motsvarande månad. Vi ör dock inte fattiga så vi löser det.

https://via.tt.se/pressmeddelande/sv...easeId=3262100
Citera
2022-12-13, 21:30
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Problemet är att (S) och (MP) har lagt ner 6 st fungerande kärnkraftverk som behövdes för att stabilisera elsystemet. I stället har man byggt ut vindkraft som inte är planerbar, dvs. vindsnurrorna ger bara el när det blåser. När det blåser mycket exporterar Sverige vindkraftsel till övriga europa men får extremt dåligt betalt, i princip till förlustpriser. När det inte blåser, och det är ofta, saknar Sverige tillräcklig kapacitet för att försörja landet med el. Vi får då importera bl.a. el från kolkraftverk från Polen och Tyskland till skyhöga priser. Konsekvensen av att lägga ner 6 st fungerande kärnkraftverk blir även att överföringskapaciteten av el från norr till söder drastiskt sjunker. Därav de olika prisnivåerna i de olika elområderna. Dessutom blir elsystemet mer sårbart som vi kan se nu när två kärnreaktorer har tvingats stänga ner för underhåll. Hade vi haft kvar de 6 reaktorerna som (S) och (MP) har lagt ner hade underhållsarbeten i de två reaktorerna inte märkts alls.

Vi har förstört vår natur med tusentals vindsnurror runt om i landet till men för människor, djur och insekter för att försörja övriga europa med billig el. Så jävla dumt.

Du kan lika gärna åka ner till Frankrike och veva igång sex av deras kärnkraftsverk som är tagna ur bruk, så får det exakt samma konsekvenser som om vi hade haft sex till här - det vill säga knappt några alls, eftersom priset regleras på den europeiska marknaden.
Citera
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur man lyckades bränna 20000 förra december är ju sjukt. 6000 kwh på 135 kvm o en månad!

Körde kidsen bitcoin mining eller odlade de cannabis i garaget?

Något säger mig att det handlar om att ha 25 grader lufttemperatur och golvvärme på det... annars begriper jag verkligen inte heller hur det är möjligt alls.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Problemet är att (S) och (MP) har lagt ner 6 st fungerande kärnkraftverk som behövdes för att stabilisera elsystemet. I stället har man byggt ut vindkraft som inte är planerbar, dvs. vindsnurrorna ger bara el när det blåser. När det blåser mycket exporterar Sverige vindkraftsel till övriga europa men får extremt dåligt betalt, i princip till förlustpriser. När det inte blåser, och det är ofta, saknar Sverige tillräcklig kapacitet för att försörja landet med el. Vi får då importera bl.a. el från kolkraftverk från Polen och Tyskland till skyhöga priser. Konsekvensen av att lägga ner 6 st fungerande kärnkraftverk blir även att överföringskapaciteten av el från norr till söder drastiskt sjunker. Därav de olika prisnivåerna i de olika elområderna. Dessutom blir elsystemet mer sårbart som vi kan se nu när två kärnreaktorer har tvingats stänga ner för underhåll. Hade vi haft kvar de 6 reaktorerna som (S) och (MP) har lagt ner hade underhållsarbeten i de två reaktorerna inte märkts alls.

Vi har förstört vår natur med tusentals vindsnurror runt om i landet till men för människor, djur och insekter för att försörja övriga europa med billig el. Så jävla dumt.

Vindsnurrorna sprider hormonstörande BPA mikroplaster. Ca 10 procent av vikten blir mikroplaster under dess livslängd. En redig miljöbomb. Vindkraft är farligare än kärnkraften....
Citera
2022-12-13, 21:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O riksdagshuset;-) Miljöpartiet borde stänga av värmen helt i sina lokaler.

Ja verkligen, syndabockar ska utses och ansvar ska utkrävas! Sen löser det ju inte problemet men hämnden är ljuv, den blir man varm av inombords. MP-folket borde extraknäcka som styrstavar i de reaktorerna som är kvar! De slipper åtminstone frysa.
Citera
2022-12-13, 21:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Något säger mig att det handlar om att ha 25 grader lufttemperatur och golvvärme på det... annars begriper jag verkligen inte heller hur det är möjligt alls.

Står att de uppgraderade sin luft-luft så de hade ju dessutom en pump.

Annars blir 6000 kwh drygt 8 kw i snitt över en månad. Som ett rejält bastuaggregat som kör max konstant typ.
Citera
2022-12-13, 21:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Enligt statistiska uppgifter hämtade från den Nordisk/Baltiska elbörsen Nordpool uppgick svensk elproduktion till totalt för året:
2020 - 157 841 500 MWh
2021 - 165 076 458 MWh

Hittills i år, januari till november 2022 har elproduktionen uppgått till 150 590 360 MWh.

Under de första 12 dygnen i december 2022 har elproduktionen i genomsnitt uppgått till 478 279 MWh. Om man räknar i underkant och uppskattar att produktionen totalt under december månad kommer att uppgå till 31 x 450 000 MWh så blir det totalt för december 13 950 000 MWh.

Det kan då beräknas att elproduktionen i Sverige totalt för 2022 kommer att uppgå till i vart fall 164 540 360 MWh, vilket ligger i paritet med den produktion som var 2021, betydligt överstigande den produktion som var 2020. Och detta trots alla problem med kärnkraftsreaktorer, O3 som varit nedstängd flera perioder under året i bland annat februari och nu i december, samt R4 som varit ur drift hela hösten.

Vi har haft en omfattande nettoexport under i stort sett varje dygn den senaste månaden (även om den inte varit så stor som under sommaren).

"Elkrisen" är en myt.

Sverige är ju inte ett elområde så det är egentligen fel att titta på totalvärden för Sverige. Det bör betraktas utifrån varje elområde för sig. Det mest anmärkningsvärda just nu är varför SE1 och SE2 helt plötsligt hamnat i stort sett på samma prisnivåer som SE4 och det samtidigt som SE4 ligger klart högre än förra vintern.

Norra Sverige har ju satsat stort på vindkraft och ett citat från en elhandelschef i SE1 ser ut så här:
Men i och med att vi, under mer vindstilla dagar kopplas mot södra Sverige rusar priserna
Det här är ju ingenting som de problematiserat kring tidigare och ingenting som skedde förra vintern. Det visar ju bland annat hur oerhört priskänslig elmarknaden är och inte minst hur opålitlig vindkraften är att luta sig mot.

Problemet är ju att det inte spelar elbolagen någon roll om produktionen fallerar. Det är ju tvärtom så att de får bättre betalt då. Handeln på Nord Pool är ju också mer eller mindre korrupt eftersom det inte är slutkunderna som står för betalningsviljan. Det är elbolag som handlar med elbolag och båda har samma intresse, nämligen att tjäna så mycket som möjligt och de vet att det kan sälja allt oavsett pris. Slutkonsumenten med rörligt avtal sitter fast i att de måste betala det pris som blir. Elbolagsköparen som betalar högt pris får ju sedan sälja hela sin produktion till det priset. Det är egentligen emot alla marknadsprinciper.

På aktiebörsen är det direkthandel. Om jag ska köpa aktier så kan jag sätta ett pris som jag är villig att betala. Om någon är villig att sälja till det priset så blir det affär. Priset påverkar inte andra affärer under dagen och aktiekursen utformas vid dagens slut utifrån:

- Köp (vad någon högst ville köpa till)
- Sälj (vad någon lägst vill sälja till)
- Betalt (vilket som var det högsta priset som ledde till affär)

På elbörsen är det indirekthandel. Jag som slutkonsument med rörlig avtal får finna mig i att ta det pris det blir och det kan bli hur högt som helst. Båda aktörerna på elbörsen har egentligen samma intresse, att priset ska bli så högt som möjligt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-12-13 kl. 21:38.
Citera
2022-12-13, 21:35
Medlem
För varje timme och för var och en av mina hårt förvärvade timmar som tickar till elräkningen, tackar jag kallt.

Fittan Märta Stenvi, Fittan Bolund, och den svårt Intorkade Fittan Magdalena Andersson. Hatar er så ord finns inte.
Citera
2022-12-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sverige är ju inte ett elområde så det är egentligen fel att titta på totalvärden för Sverige. Det bör betraktas utifrån varje elområde för sig. Det mest anmärkningsvärda just nu är varför SE1 och SE2 helt plötsligt hamnat i stort sett på samma prisnivåer som SE4 och det samtidigt som SE4 ligger klart högre än förra vintern.

Norra Sverige har ju satsat stort på vindkraft och ett citat från en elhandelschef i SE1 ser ut så här:
Men i och med att vi, under mer vindstilla dagar kopplas mot södra Sverige rusar priserna
Det här är ju ingenting som de problematiserat kring tidigare och ingenting som skedde förra vintern. Det visar ju bland annat hur oerhört priskänslig elmarknaden är och inte minst hur opålitlig vindkraften är att luta sig mot.

Problemet är ju att det inte spelar elbolagen någon roll om produktionen fallerar. Det är ju tvärtom så att de får bättre betalt då. Handeln på Nord Pool är ju också mer eller mindre korrupt eftersom det inte är slutkunderna som står för betalningsviljan. Det är elbolag som handlar med elbolag och båda har samma intresse, nämligen att tjäna så mycket som möjligt och de vet att det kan sälja allt oavsett pris. Slutkonsumenten med rörligt avtal sitter fast i att de måste betala det pris som blir. Elbolagsköparen som betalar högt pris får ju sedan sälja hela sin produktion till det priset. Det är egentligen emot alla marknadsprinciper.

På aktiebörsen är det direkthandel. Om jag ska köpa aktier så kan jag sätta ett pris som jag är villig att betala. Om någon är villig att sälja till det priset så blir det affär. Priset påverkar inte andra affärer under dagen och aktiekursen utformas vid dagens slut utifrån:

- Köp (vad någon högst ville köpa till)
- Sälj (vad någon lägst vill sälja till)
- Betalt (vilket som var det högsta priset som ledde till affär)

På elbörsen är det indirekthandel. Jag som slutkonsument med rörlig avtal får finna mig i att ta det pris det blir och det kan bli hur högt som helst. Båda aktörerna på elbörsen har egentligen samma intresse, att priset ska bli så högt som möjligt.

Min poäng var att det är prismanipulation. Det är vi nog båda överens om
Citera
2022-12-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
För varje timme och för var och en av mina hårt förvärvade timmar som tickar till elräkningen, tackar jag kallt.

Fittan Märta Stenvi, Fittan Bolund, och den svårt Intorkade Fittan Magdalena Andersson. Hatar er så ord finns inte.

Kan bara instämma
Citera
2022-12-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Kan bara instämma

Tack. Värmer lite ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto