• 1
  • 2
2022-12-16, 15:36
Medlem
Det brukar framhållas att kylningen av kärnkraftreaktorers överskottsvärme är ett problem. (Bland annat i Frankrike.)

Skulle det vara en framkomlig väg att låta Stirlingmotorer ta hand om denna lågkvalitativa värme från kärnkraftverken?

Förväntar mig främst svar från etablerade teknologer.
Senast redigerad av NurseRatched 2022-12-16 kl. 15:50.
Citera
2022-12-16, 15:44
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det brukar framhållas att kylningen av kärnkraftreaktorers överskottsvärme är ett problem. (Bland annat i Frankrike.)

Skulle det vara en framkomlig väg att låta Sterlingmotorer ta hand om denna lågkvalitativa värme från kärnkraftverken?

Ja det är en framkomlig väg och jag är en etablerade teknolog
Citera
2022-12-16, 15:44
Medlem
Opaques avatar
Stirling
Citera
2022-12-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Stirling
Korrekt! I stand corrcted!!!
Citera
2022-12-16, 15:50
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Korrekt! I stand corrcted!!!

corrected

Sorry , men du dukar upp fina måltavlor där haha. Nä, nu ska jag sluta tramsa.

Är själv intresserat av Stirlingmotorns princip (varm och kall luft) Men det var länge sedan nu. Vill minnas att verkningsgraden var det lite sisådär med, och att de har mycket specifika krav för att hålla dom i drift
Senast redigerad av Opaque 2022-12-16 kl. 15:54.
Citera
2022-12-16, 15:55
Medlem
Megaforces avatar
Problemet har diskuterats under lång tid och det som är problem med stirlingmotor att den funkar bäst vid högre temperaturer typ 800 grader eftersom kolvens storlek då blir hanterlig. Stirlingmotorer som arbetar med temperaturer under vattnets kokpunkt blir väldigt stora och får sämre verkningsgrad.

Värmemängden från ett kärnkraftverk är så stor att en sterlingmotors kolv skulle bli mycket större än hela kärnkraftverket i sig.. Detta pga kylvattnets relativt låga temperatur.
Citera
2022-12-16, 15:57
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Skulle det vara en framkomlig väg att låta Sterlingmotorer ta hand om denna lågkvalitativa värme från kärnkraftverken?

Jag vill inte verka nedlåtande, men du vet inte så mycket om termodynamik och inte heller om sterlingmotorer va ?
Citera
2022-12-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag vill inte verka nedlåtande, men du vet inte så mycket om termodynamik och inte heller om sterlingmotorer va ?
Nej. Det är korrekt. Jag är ingenjör men i fältet kraftel.

Har du något att anföra i topic?
Citera
2022-12-16, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet har diskuterats under lång tid och det som är problem med stirlingmotor att den funkar bäst vid högre temperaturer typ 800 grader eftersom kolvens storlek då blir hanterlig. Stirlingmotorer som arbetar med temperaturer under vattnets kokpunkt blir väldigt stora och får sämre verkningsgrad.

Värmemängden från ett kärnkraftverk är så stor att en sterlingmotors kolv skulle bli mycket större än hela kärnkraftverket i sig.. Detta pga kylvattnets relativt låga temperatur.
Tack för vederhäftigt svar!
Citera
2022-12-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
corrected

Sorry , men du dukar upp fina måltavlor där haha. Nä, nu ska jag sluta tramsa.

Är själv intresserat av Stirlingmotorns princip (varm och kall luft) Men det var länge sedan nu. Vill minnas att verkningsgraden var det lite sisådär med, och att de har mycket specifika krav för att hålla dom i drift
Det (av mig) fetade: Jag bjuder gärna på det.
Citera
2022-12-16, 16:01
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Vad anser du om det här underverket. Håller det vad det lovar eller finns det fallgropar med den här lilla (105 kg) Stirlingmotorn som är tillverkat för villaägare att placeras i källaren nära en pelletsbrännare ?

https://www.vvsforum.se/2018/03/stir...arme-i-hemmet/
Citera
2022-12-16, 16:06
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Nej. Det är korrekt. Jag är ingenjör men i fältet kraftel.

Har du något att anföra i topic?

Sterlingcykeln passar inte så väl att användas i applikationer där värmeinnehållet är lågt per massenhet.
Det är väl den första invändningen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in