2022-12-17, 04:44
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Tack!

Hoppas att du har lärt dig någonting också, särskilt det att man inte ringer 112 vid brott.

Bra att lära sig något nytt varje dag 😊

Jag citerar ”Ring alltid 112 vid pågående brott. Ring 114 14 om du vill komma i kontakt med polisen, exempelvis för att lämna tips eller anmäla brott som inte kan anmälas via e-tjänst.

114 14 är telefonnumret till polisens telefonväxel. Du ska ringa 114 14 när det inte är bråttom att prata med polisen. Du kan ringa numret när du vill anmäla ett brott som redan har hänt. Du kan också ringa om du vill ha information om pass och polisens öppettider eller om du vill ha adresser till polisen.“ 😊
Citera
2022-12-17, 04:44
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Vid pågående brott eller något som skett nyligen så ringer man 112.

Är det folk som försöker bryta sig in i ens hus så skall man ju knappast ringa 114 14, är du född bakom flötet? Står ju t.om på polisens egna hemsida att ringa 112, och de om någon bör veta.
Fast detta handlar väl inte om ett inbrott? TS har blivit rånad. Han är inte på väg att bli rånad eller befinner sig mitt uppe i ett rån. Rånet har ju redan skett- då ringer man bängen, bror.
Citera
2022-12-17, 04:46
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Bra att lära sig något nytt varje dag 😊

Jag citerar ”Ring alltid 112 vid pågående brott. Ring 114 14 om du vill komma i kontakt med polisen, exempelvis för att lämna tips eller anmäla brott som inte kan anmälas via e-tjänst.

114 14 är telefonnumret till polisens telefonväxel. Du ska ringa 114 14 när det inte är bråttom att prata med polisen. Du kan ringa numret när du vill anmäla ett brott som redan har hänt. Du kan också ringa om du vill ha information om pass och polisens öppettider eller om du vill ha adresser till polisen.“ 😊
Pågående brott.

Pågick det ett brott när TS skrev och startade denna tråden? Jag tror inte det.
Citera
2022-12-17, 04:50
Medlem
Citat:
Fast detta handlar väl inte om ett inbrott? TS har blivit rånad. Han är inte på väg att bli rånad eller befinner sig mitt uppe i ett rån. Rånet har ju redan skett- då ringer man bängen, bror.

Alla pågående brott eller brott som skett nyligen i tid är det som gäller, och då skall man kontakta 112.

112 är också polisen, då man kopplas dit man skall och ärendet har högre prioritet.

Då lärde du dig något idag med.

Då tar vi det långsamt för dig:

"Ring 112 för att larma polisen:

om du är eller nyligen varit utsatt för brott – oavsett hur allvarligt brottet är."

Källa:
https://polisen.se/om-polisen/kontak...telefonnummer/

Så du har bevisligen fel. Kanske borde ta det lite lugnt när du skall rätta andra samtidigt som du sitter inne på fel information, hett tips.
Citera
2022-12-17, 04:52
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Gör inte det i fortsättningen då. Det är polisen du ska ringa vid brott.

Så du tycker det är smart att ringa 11414 och prata med polisen några timmar senare när en våldtäktsman är ute och letar nya offer? Ringer man 112 så kanske de hinner plocka honom. Jag ringde av naturliga skäl först när jag kom hem, man står inte kvar och ringer på plats med risk att bli överfallen igen, man springer.
Citera
2022-12-17, 04:52
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Pågående brott.

Pågick det ett brott när TS skrev och startade denna tråden? Jag tror inte det.

Påstår inte det heller, jag citerar endast info online. Brottet var över och TS skulle ha ringt 114 14.
Citera
2022-12-17, 04:53
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Alla pågående brott eller brott som skett nyligen i tid är det som gäller, och då skall man kontakta 112.

112 är också polisen, då man kopplas dit man skall och ärendet har högre prioritet.

Då lärde du dig något idag med.

Då tar vi det långsamt för dig:

"Ring 112 för att larma polisen:

om du är eller nyligen varit utsatt för brott – oavsett hur allvarligt brottet är."

Källa:
https://polisen.se/om-polisen/kontak...telefonnummer/

Så du har bevisligen fel. Kanske borde ta det lite lugnt när du skall rätta andra samtidigt som du sitter inne på fel information, hett tips.
Menar du att detta är relevant för vad TS råkat ut för och att h*n i sin situation borde ha ringt 112 istället för polisen?
Citera
2022-12-17, 04:53
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Påstår inte det heller, jag citerar endast info online. Brottet var över och TS skulle ha ringt 114 14.
Bra, då är vi ju överens till slut.
Citera
2022-12-17, 04:55
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Så du tycker det är smart att ringa 11414 och prata med polisen några timmar senare när en våldtäktsman är ute och letar nya offer? Ringer man 112 så kanske de hinner plocka honom. Jag ringde av naturliga skäl först när jag kom hem, man står inte kvar och ringer på plats med risk att bli överfallen igen, man springer.
Är det en våldtäkt som TS har råkat ut för också?

Hoppas du har fler halmstrån i fickan att plocka fram.

Är det inte bättre att du förhåller dig till situationen TS råkat ut för än att ta upp en massa hypoteser?
Citera
2022-12-17, 04:56
Medlem
Citat:
Menar du att detta är relevant för vad TS råkat ut för och att h*n i sin situation borde ha ringt 112 istället för polisen?

Det är klart, hade TS varit lite klyftigare så hade han försökt anmäla det snarast till polisen då chansen att få tillbaka sina saker ökar exponentiellt.

Då skall man ringa 112, då risk finns att detta inte är första brottet som begåtts av samma gärningsman och således får det en högre prioritet.

Man ringer 112 när man skall meddela att brott har begåtts, vill du veta när du skall få ditt pass så ringer du 114 14.
Citera
2022-12-17, 04:56
Medlem
Astralhopps avatar
Detta var en lärorik tråd - jag tackar TS för inlägget och hoppas din mobil kommer till rätta. Kolla om du kan låsa mobilen online😉
Citera
2022-12-17, 04:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Är det en våldtäkt som TS har råkat ut för också?

Hoppas du har fler halmstrån i fickan att plocka fram.

Är det inte bättre att du förhåller dig till situationen TS råkat ut för än att ta upp en massa hypoteser?

Gäller ju samma sak, blev man nyligen rånad så ringer man 112.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in