2022-12-17, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej risken för alkoholiserade operatörer och tsunamis ökar inte pga detta och det har legat bakom 2 av 3 olyckor i hela världen genom alla tider.

Givetvis borde nya kärnkraftverk ha påbörjats för att ersätta gamla också innan de tas ur drift, men när kvinnliga partiledare styr i vänsterblocket blir det så här aningslöst.

Du glömmer nog bort en del olyckor:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...nts_by_country

För övrigt skulla jag uppskatta faktagrunden för ditt påstående om kvinnlíga partiledare i vänsterblocket.
Citera
2022-12-17, 01:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av und-med
För övrigt skulla jag uppskatta faktagrunden för ditt påstående om kvinnlíga partiledare i vänsterblocket.

Det saknar givetvis faktagrund eftersom Bolund och Löfven är lika stora katastrofer som de kvinnliga partiledarna nu. Politiskt vanvett har inte med kön att göra.
Citera
2022-12-17, 03:26
Medlem
Citat:
Du glömmer nog bort en del olyckor:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...nts_by_country

Jag avsåg olyckor med dödsfall men skrev inte det i just detta inlägg.

Att vänsterblocket har 4 kvinnliga partiledare är väl gått klart för övrigt. Då styr känslor.
Citera
2022-12-17, 05:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det intressanta är att inflationen styrs till stor del av elpriset just nu. Elpriset styrs av hur mycket det blåser. Inflationen styrs alltså av hur mycket det blåser. Vilket betyder att Ingves försöker styra vädret med räntan.

Inte ens på höga doser LSD skulle jag kunna ha fantiserat ihop något så galet, men det är verkligheten vi lever i.

Jag brukar säga att det inte behövs konspirationer om det finns inkompetens. Vi har ett outtömligt förråd av inkompetens.

Eller så får riksbanken kolla väderprognosen när de sätter styrräntan haha. Mer vind högre ränta...
Citera
2022-12-17, 05:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det handlar ju då om att ge pengar på det sätt som sker nu, alltså retroaktivt skilt från det faktiska priset. Att sätta ett pristak stimulerar ingenting.

Klart det gör. Osäkerheten kring elpriset gör att folk drar ner på utgifter.

Om man sätter ett tak kommer folk våga konsumera mer igen.
Citera
2022-12-17, 08:13
Medlem
Citat:
Jag avsåg olyckor med dödsfall men skrev inte det i just detta inlägg.

Att vänsterblocket har 4 kvinnliga partiledare är väl gått klart för övrigt. Då styr känslor.

Kärnkraftens vara eller icke vara har diskuterats i Sverige sedan 1970-talet, det är ingen ny diskussion. Majoriteten av de som har varit för eller emot har inte varit kvinnor.

Jag skulle vilja påstå att argumentationen för kärnkraft är något av den mest känsloladdade argumentationen som finns, där skribenterna går gärna går upp i falsett ifall de inte får sin bridreaktor laddad med MOx-bränsle.

Det är en diskussion renons på försiktighet och långsiktighet. Bara för att man struntar i problemen med detta kraftslag, betyder ju inte att de faktiskt inte finns.
Citera
2022-12-17, 08:23
Medlem
Citat:
Kärnkraftens vara eller icke vara har diskuterats i Sverige sedan 1970-talet, det är ingen ny diskussion.

Jag skrev inget emot detta.

Citat:
Majoriteten av de som har varit för eller emot har inte varit kvinnor.

Har du källa på detta och vad betyder det ens, har varken majoriteten för eller emot varit kvinnor, hur går det till? Någon sida borde väl ha övervikt.

Citat:
Jag skulle vilja påstå att argumentationen för kärnkraft är något av den mest känsloladdade argumentationen som finns, där skribenterna går gärna går upp i falsett ifall de inte får sin bridreaktor laddad med MOx-bränsle.

Ja tyvärr för det leder ofta fel när känslor styr.

Citat:
Det är en diskussion renons på försiktighet och långsiktighet. Bara för att man struntar i problemen med detta kraftslag, betyder ju inte att de faktiskt inte finns.

Så detta gäller alltså inte klimatmålen då, är det inte viktiga då de inte kan uppnås utan kärnkraft?
Citera
2022-12-17, 08:39
Medlem
Citat:
Du skrev: Att vänsterblocket har 4 kvinnliga partiledare är väl gått klart för övrigt. Då styr känslor.

Diskussionen har pågått sedan 1970-talet, majoriteten av de som har diskuterat kärnkraften har varit män, vilket leder till slutsatsen att detta är en fråga där kön inte har någon betydelse.

Har du källa på detta och vad betyder det ens, har varken majoriteten för eller emot varit kvinnor, hur går det till? Någon sida borde väl ha övervikt.

Se ovan.

Säg den som kan till 100% skilja på vad som är känsla eller tanke. Låt mig påstå att det är mycket känlsomässigt argument att påstå att det är möjligt, eftersom det är omöjligt att bevisa att det går.

Så detta gäller alltså inte klimatmålen då, är det inte viktiga då de inte kan uppnås utan kärnkraft?
Det finns uppenbarligen olika idéer om hur dessa skall uppnås. Det är lätt att bli aningens dyster när föreställningen om en bibehållen avkastning i ekonomiska termer inte riktigt tycks konvergera med den övriga verklighetens behov och förutsättningar, men det är förstås bara en känsla.
Citera
2022-12-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag läser inte in det. Ser du inte skillnaden mellan följande uttryck?

- Det sjunker

- Det är fortfarande extremt högt.
Jag läser inte in, jag påpekar och jag visar exempel.
Ja men du har ingen aning om huruvida jag har acceptans för dagens pris. Jag bara konstaterade att priset sjunker.
Citera
2022-12-17, 11:13
Medlem
Guillounisms avatar
Så här en vecka innan jul låter Wolfgang Hansson på Aftonbladet oss hälsa:

Citat:
Vi befinner oss i lugnet före stormen.

Passa på och njut av julledigheten för snart briserar den tickande bomben med full kraft.

Ur spillrorna kommer ett nytt och fattigare Sverige att träda fram.

Den har legat där ett bra tag och tickat. Alla har hört det men ingen har gjort några allvarliga försök att desarmera bomben. När stora delar av svenska folket öppnar sina elräkningar om några veckor kommer den att explodera med full kraft.

Trots att villa- och radhusägare borde vara förberedda kommer de inte att tro sina ögon. Elräkningen för december som för två år sedan låg på runt 5 000 kronor kommer nu att ligga på över 20 000 om man ska tro prognoserna. För en månads förbrukning.

För de som bor i hyreslägenheter och bostadsrätter kommer smällen med en viss fördröjning i form av kraftigt höjda månadsavgifter för många.

Jag hoppas att energibolagen kallat in extrapersonal till sina kundtjänster för de kommer att bli nedringda av förtvivlade och förbannade konsumenter som inte kan betala sina räkningar.

Vilket i sin tur leder till att långt fler lär hamna hos kronofogden. För många kommer lönen inte att räcka till mycket mer än elräkningen vilket leder till kraftigt minskad konsumtion. Vilket i sin tur leder till en djupare lågkonjunktur och ökad arbetslöshet.

För att inte tala om alla företag som riskerar att gå i konkurs med tiotusentals förlorade arbetstillfällen som följd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-att-ge-elstod
Citera
2022-12-17, 12:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Så här en vecka innan jul låter Wolfgang Hansson på Aftonbladet oss hälsa:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-att-ge-elstod

Ja, expressen o aftonbladet göt sig beredda på alla snyftreportage om familjer förbrukat 6000 kwh i december o inte hade koll på elpriset.

Sen kommer det reportage om pizzerior, bagerier o minilivs som får slå igen.
Citera
2022-12-17, 12:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Dessutom bortser politiker o media ifrån alla problem med vindkraft. Hormonstörande mikroplaster o metaller i Östersjön tex. Vindkraften lär orsaka mycket mer hälsoproblem än kärnkraften
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in