Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Blir ju enbart en "räkneteknisk" grej beroende på om man har pristak eller ersättning helt utan praktisk betydelse.
Som konsument spelar det absolut ingen roll om man kallar det pristak eller kompensation.
Det är en jävla skillnad eftersom kompensation ger pengar och pristak ger ett fortsatt relativt högt elpris jämfört med hur det varit. Det talas ju om 100 öre som pristak och det är inte billigt.
Citat:
Som konsument gör jag en kalkyl för vintern som påverkar min budget o den blir samma.
Men när regeringen inte säger vad som gäller räknar jag med säkerhetsmarginal o begränsar min konsumtion ännu mer.
Ingen tycker det är billigt med 100 öre och det skulle inte ge köpfest.
Citat:
Hur man räknar inflationen ändras ju hela tiden o olika varianter dyker upp där man räknar med vissa saker o tar bort andra. Ekonomi är ju knappast en vetenskap.
Naturligtvis är ekonomi en vetenskap och egentligen är det oviktigt hur man räknar. Det viktiga är vara att känna till att ökad efterfrågan ger en signal om möjlighet att höja priset.
Citat:
Det som är illa är att man fäster större vikt vid påhittade inflationskalkyler istället för att se vilka problem den här bananrepubliksekonomin orsakar för vanliga Svenssons.
Raskt stigande priser är definitivt ett problem för vanliga Svenssons. Det har dock inte blivit någon rim och reson i diskussionen eftersom 10 % hyreshöjning uppfattas som oskäligt, men 1000 % elprishöjning inte upprör lika mycket.