Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Så här en vecka innan jul låter Wolfgang Hansson på Aftonbladet oss hälsa:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-att-ge-elstod

"Sämst i klassen
Sverige är så här långt sämst i EU på att ge stöd till hushållen och företagen. En rapport från den oberoende tankesmedjan Bruegel i Bryssel visar att Sverige till och med november i år inte använt ens en halv procent av BNP för att ge elprisstöd. Vilket ger oss en jumboplats inom EU.

Tyskland toppar med över sju procent av BNP. Om inte annat visar det att det finns ett utrymme för Sverige att göra mer.

Staten kan exempelvis tillfälligt sänka eller ta bort momsen på el."

men när det gäller bistånd är vi bäst i klassen

"Sverige mest generösa biståndsgivaren i världen
14 april 2021"

https://www.europaportalen.se/conten...aren-i-varlden

och det verkar inte ha någon betydelse vilka som sitter i regeringen?
Citera
2022-12-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dessutom bortser politiker o media ifrån alla problem med vindkraft. Hormonstörande mikroplaster o metaller i Östersjön tex. Vindkraften lär orsaka mycket mer hälsoproblem än kärnkraften

Ja det framkommer alltmer hur mycket plast som lagras i våra kroppar och vilka skador det orsakar, kan vara en förklaring till sjunkande fertilitet t.ex.
Citera
2022-12-17, 13:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Klart det gör. Osäkerheten kring elpriset gör att folk drar ner på utgifter.

Om man sätter ett tak kommer folk våga konsumera mer igen.

Fast det är inte korrekt. Det skulle ju innebära att om alla faktorer som driver elpriset plötsligt försvann så skulle inflationen gå upp. Du blandar ihop konsumtion och överkonsumtion.

Riksbankens och ekonomernas invändning har rört att ge en klumpsumma som kompensation baserat på historiskt pris. Det dopar ekonomin med nya pengar som riskerar användas till annan konsumtion i stället för att kompensera för elprishöjningar. Om det läggs ett pristak verkar det snarare åt andra hållet, det dämpar inflationen eftersom ett högt elpris är en inflationsdrivande faktor.
Citera
2022-12-17, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Sämst i klassen
Sverige är så här långt sämst i EU på att ge stöd till hushållen och företagen. En rapport från den oberoende tankesmedjan Bruegel i Bryssel visar att Sverige till och med november i år inte använt ens en halv procent av BNP för att ge elprisstöd. Vilket ger oss en jumboplats inom EU.

Tyskland toppar med över sju procent av BNP. Om inte annat visar det att det finns ett utrymme för Sverige att göra mer.

Staten kan exempelvis tillfälligt sänka eller ta bort momsen på el."

men när det gäller bistånd är vi bäst i klassen

"Sverige mest generösa biståndsgivaren i världen
14 april 2021"

https://www.europaportalen.se/conten...aren-i-varlden

och det verkar inte ha någon betydelse vilka som sitter i regeringen?

Jag skulle säga att det har väldigt liten betydelse vilka som sitter i regeringen på kort sikt. Sverige är fast i ett system och ett tänkesätt som handlar om att sticka ut som bäst på att dela med sig till andra och att solidariskt ta störst ansvar för påstådda världskriser. I Sverige återspeglar sig också detta. De som kommer till Sverige ska få hjälp och notan för all solidaritet, allt ansvarstagande och stoltserande ska vanliga svenskar betala och aldrig få stöd. Inte ens svenskar i nöd får nödvändig hjälp.

Det är Sverige, globalismens högborg.
Citera
2022-12-17, 13:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det är inte korrekt. Det skulle ju innebära att om alla faktorer som driver elpriset plötsligt försvann så skulle inflationen gå upp. Du blandar ihop konsumtion och överkonsumtion.

Riksbankens och ekonomernas invändning har rört att ge en klumpsumma som kompensation baserat på historiskt pris. Det dopar ekonomin med nya pengar som riskerar användas till annan konsumtion i stället för att kompensera för elprishöjningar. Om det läggs ett pristak verkar det snarare åt andra hållet, det dämpar inflationen eftersom ett högt elpris är en inflationsdrivande faktor.

Blir ju enbart en "räkneteknisk" grej beroende på om man har pristak eller ersättning helt utan praktisk betydelse.
Som konsument spelar det absolut ingen roll om man kallar det pristak eller kompensation.

Som konsument gör jag en kalkyl för vintern som påverkar min budget o den blir samma.

Men när regeringen inte säger vad som gäller räknar jag med säkerhetsmarginal o begränsar min konsumtion ännu mer.

Hur man räknar inflationen ändras ju hela tiden o olika varianter dyker upp där man räknar med vissa saker o tar bort andra. Ekonomi är ju knappast en vetenskap.

Det som är illa är att man fäster större vikt vid påhittade inflationskalkyler istället för att se vilka problem den här bananrepubliksekonomin orsakar för vanliga Svenssons.
Citera
2022-12-17, 13:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men du har ingen aning om huruvida jag har acceptans för dagens pris. Jag bara konstaterade att priset sjunker.

Jag konstaterar att det sättet att uttrycka sig skapar en allmän acceptans utan att man tänker på det.
Citera
2022-12-17, 13:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Blir ju enbart en "räkneteknisk" grej beroende på om man har pristak eller ersättning helt utan praktisk betydelse.
Som konsument spelar det absolut ingen roll om man kallar det pristak eller kompensation.

Det är en jävla skillnad eftersom kompensation ger pengar och pristak ger ett fortsatt relativt högt elpris jämfört med hur det varit. Det talas ju om 100 öre som pristak och det är inte billigt.

Citat:
Som konsument gör jag en kalkyl för vintern som påverkar min budget o den blir samma.

Men när regeringen inte säger vad som gäller räknar jag med säkerhetsmarginal o begränsar min konsumtion ännu mer.

Ingen tycker det är billigt med 100 öre och det skulle inte ge köpfest.

Citat:
Hur man räknar inflationen ändras ju hela tiden o olika varianter dyker upp där man räknar med vissa saker o tar bort andra. Ekonomi är ju knappast en vetenskap.

Naturligtvis är ekonomi en vetenskap och egentligen är det oviktigt hur man räknar. Det viktiga är vara att känna till att ökad efterfrågan ger en signal om möjlighet att höja priset.

Citat:
Det som är illa är att man fäster större vikt vid påhittade inflationskalkyler istället för att se vilka problem den här bananrepubliksekonomin orsakar för vanliga Svenssons.

Raskt stigande priser är definitivt ett problem för vanliga Svenssons. Det har dock inte blivit någon rim och reson i diskussionen eftersom 10 % hyreshöjning uppfattas som oskäligt, men 1000 % elprishöjning inte upprör lika mycket.
Citera
2022-12-17, 14:06
Medlem
Citat:
Det är en jävla skillnad eftersom kompensation ger pengar och pristak ger ett fortsatt relativt högt elpris jämfört med hur det varit. Det talas ju om 100 öre som pristak och det är inte billigt.

Naturligtvis är ekonomi en vetenskap och egentligen är det oviktigt hur man räknar. Det viktiga är vara att känna till att ökad efterfrågan ger en signal om möjlighet att höja priset.

Raskt stigande priser är definitivt ett problem för vanliga Svenssons. Det har dock inte blivit någon rim och reson i diskussionen eftersom 10 % hyreshöjning uppfattas som oskäligt, men 1000 % elprishöjning inte upprör lika mycket.
Kort och gott Hyreshöjning berör fler, vilket i sin tur får fler att skrika. Dom som bor i lägenhet får inte samma elkostnad som ett hus får. Dessutom skriker inte dom som har bundna elavtal, dom tycker mest att alla som inte har bundna avtal är idioter även om deras avtal gick ut mitt i krisen då folk i största grad har svårt att sätta sig in i andras situationer fören dom sitter i skiten själv.
Citera
2022-12-17, 14:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpiz
Kort och gott Hyreshöjning berör fler, vilket i sin tur får fler att skrika. Dom som bor i lägenhet får inte samma elkostnad som ett hus får. Dessutom skriker inte dom som har bundna elavtal, dom tycker mest att alla som inte har bundna avtal är idioter även om deras avtal gick ut mitt i krisen då folk i största grad har svårt att sätta sig in i andras situationer fören dom sitter i skiten själv.

Ja du har givetvis rätt där, men det visar också på att ett pristak inte skulle träffa så många. Problemet med kompensationen nu är ju att den även ges till sådana som inte haft ett högt elpris och blir direkt inflationsdrivande. Med ett pristak blir det inte så.

Citat:
Se ovan.
Citera
2022-12-17, 15:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Skillnad på tex naturvetenskap och pseudovetenskap som ekonomi. Modeller för konjunkturcykler som baseras på massa lösa antaganden tex. Sånt förekommer inte i äkta vetenskap.
Citera
2022-12-17, 15:24
Medlem
Reaktorn dras igång tidigare än planerat
Efter underhållet av Sveriges största kärnkraftsreaktor Oskarshamn 3 kommer det nu att startas upp igen, skriver TT.

Igångsättandet kommer ske redan klockan 16 i eftermiddag, tidigare än man sa från början. Tanken var att det skulle starta först under morgondagen.

Efter att reaktorn kört igång tar det 80 timmar innan den är i full effekt. Oskarshamn 3 har varit ur drift sedan den 9 december.

Källa Aftonbladet.se

Redan imorgon 89 öre kWh igen...

Går bra för Ryssland som sa att vi skulle frysa..
Citera
2022-12-17, 15:38
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen

Redan imorgon 89 öre kWh igen...

Går bra för Ryssland som sa att vi skulle frysa..
Ett bevis få på att Ryssland inte ligger bakom priset då. För övrigt är det milt och framförallt blåsigt igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in