Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-27, 15:15
Medlem
Om du inte kopplat förbi din grannes elmätare kan det inte bli olovlig enegiavledning.

Kör på, det är hemfridsbrott och det brukar grannar gilla. Stöld är det inte så det ser snyggare ut på lexbase. Körd är du ändå.
Citera
2022-12-27, 15:47
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
det är hemfridsbrott
Eluttaget sitter på utsidan av ett garage. För att bli dömd för hemfridsbrott behöver TS olovligen tränga in eller kvarstanna i grannens bostad.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2022-12-27 kl. 15:58.
Citera
2022-12-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Eluttaget sitter på utsidan av ett garage. För att bli dömd för hemfridsbrott behöver TS tolovligen tränga in eller kvarstanna i grannens bostad.
Ok, så inte stöld, inte oavlovlig elavledning, intre hemfridsbrott, inte bedrägeri. Kanske finns det inte något brott så jag kan ju plugga in till grannens eluttag?
Citera
2022-12-27, 15:57
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ok, så inte stöld, inte oavlovlig elavledning, intre hemfridsbrott, inte bedrägeri. Kanske finns det inte något brott så jag kan ju plugga in till grannens eluttag?
Det råder lite delade meningar i tråden om huruvida bestämmelsen om olovlig elavledning är tillämplig eller inte i det här fallet. Som jag ser det är det antingen den eller egenmäktigt förfarande som kommer på fråga här. Slutsatsen blir att det i vart fall är en straffbar gärning.
Citera
2022-12-27, 16:00
Medlem
Citat:
Det råder lite delade meningar i tråden om huruvida bestämmelsen om olovlig elavledning är tillämplig eller inte i det här fallet. Som jag ser det är det antingen den eller egenmäktigt förfarande som kommer på fråga här. Slutsatsen blir att det i vart fall är en straffbar gärning.
Jag håller med dig. Men olovlig elavledning bygger väl på att man förbikopplar mätaren. Vilket inte har gjorts enligt upplysningsrna i tråden.
Citera
2022-12-27, 16:31
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Men olovlig elavledning bygger väl på att man förbikopplar mätaren. Vilket inte har gjorts enligt upplysningsrna i tråden.
Det räcker att man tar el som inte är avsedd för en själv. Hur detta görs har ingen betydelse. Se exemplet jag länkade där en man drog en kabel från vinden till sin lägenhet.
Senast redigerad av derfilo999 2022-12-27 kl. 16:33.
Citera
2022-12-27, 21:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Behöver jag förklara för dig att inga straff kan utdömas av domstol utan brottsrubricering?

Då är det alltså bevisligen så att jag måste förklara för dig att det kan det visst, du får läsa på om Jura novit curia!

Du fattar alltså fortfarande inte heller att en gärningsman döms för begånget brott, inget annat. Nåja, så är det i alla fall, och som jag förklarade så utdöms straff i relation till gärningen, men du fattade inte det heller alltså. I TS fall skulle det alltså kunna bli någonstans mellan böter och fyra år i fängelse.
Citera
2022-12-27, 21:25
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Då är det alltså bevisligen så att jag måste förklara för dig att det kan det visst, du får läsa på om Jura novit curia!

Du fattar alltså fortfarande inte heller att en gärningsman döms för begånget brott, inget annat. Nåja, så är det i alla fall, och som jag förklarade så utdöms straff i relation till gärningen, men du fattade inte det heller alltså. I TS fall skulle det alltså kunna bli någonstans mellan böter och fyra år i fängelse.
Tack, du har gjort det tydligt att du inte har en susning om hur den beskrivna gärningen ska rubriceras men tror dig ändå kunna uttala dig om straffsatserna. Jag har inte fler frågor till dig.
Citera
2022-12-27, 21:30
Medlem
trngws avatar
Det var väldans vad många killgissande nötter som uppenbarligen aldrig läst brottsbalken, som häckar i denna tråden.

BrB:
Citat:
8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

...

10 § Den som olovligen avleder elektrisk kraft döms för olovlig energiavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Detsamma gäller den som olovligen avleder värmeenergi ur ett rörledningssystem för uppvärmning eller värmeenergi till ett rörledningssystem för kylning.

Är brottet grovt, döms för grov olovlig energiavledning till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada.
Lag (2017:442).

Det blir svårt att argumentera för att den el som finns i grannens elledningar, inte skulle vara grannens el. Det är således inte alls orimligt att stöld skulle kunna anses vara den aktuella gärningen.

Det finns ingenting i lagen som säger att man måste koppla förbi någon elmätare. Tvärtom finns en HD-dom där den som manipulerat en elmätare, men inte kopplat förbi den, dömts för olovlig energiavledning.

Den som påstår något annat utan att ha en grundlig förklaring till varför, snackar bara gallimatias.
Citera
2022-12-27, 21:44
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det var väldans vad många killgissande nötter som uppenbarligen aldrig läst brottsbalken, som häckar i denna tråden.

BrB:

Det blir svårt att argumentera för att den el som finns i grannens elledningar, inte skulle vara grannens el. Det är således inte alls orimligt att stöld skulle kunna anses vara den aktuella gärningen.

Det finns ingenting i lagen som säger att man måste koppla förbi någon elmätare. Tvärtom finns en HD-dom där den som manipulerat en elmätare, men inte kopplat förbi den, dömts för olovlig energiavledning.

Den som påstår något annat utan att ha en grundlig förklaring till varför, snackar bara gallimatias.
Hej, vad roligt att du har hört talas om brottsbalken. Har du även hört talas om Brottsbalkskommentaren? Den ges ut av Norstedts förlag och är den handbok domare läser när de behöver hjälp att tolka bestämmelserna i brottsbalken. Av den framgår bland annat att stöldparagrafen bara är tillämplig när ett konkret föremål är objekt för stölden. Gränsen för vad som kan anses utgöra ett konkret föremål verkar gå vid flytande och gasformig massa. Elektrisk energi är som bekant inte massa.

Vidare krävs – om vi nu för argumentationens skull ska utgå från att elektrisk energi kan utgöra stöldobjekt – att åklagaren kan visa att gärningsmannen tillägnat sig den olovligen avledda energin, vilket blir svårt här (jfr RH 26:82, där en person som olovligen avlett gas till uppvärmning av egen lägenhet inte ansågs ha berett sig vinning, även om hans lägenhet blivit varmare genom tillgreppet, och därför dömdes för egenmäktigt förfarande). Om du vill fortsätta argumentera för att 8:1 är tillämplig här behöver du ta dig förbi dessa två hinder.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2022-12-27 kl. 22:02.
Citera
2022-12-27, 22:53
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Stöld är inte aktuellt dels då olovlig energiavledning är tillämpligt (och då ska inte ett mindre specificerat lagrum tillämpas) och dels så anses ingen ha besittning till elen som finns i ledningarna (vilket är en förutsättning för att stöld ska vara aktuellt).

Så ja det är olagligt och det rubriceras som olovlig energiavledning. Det finns ett antal exempel på domar där personer har blivit dömda för olovlig energiavledning med liknande förutsättningar:

Skaraborgs tingsrätt B 2496-22:
Citat:
MJ har olovligen avlett elektrisk kraft genom att olovligen koppla in sin husvagn till Tidaholm Padelcenter AB:s elnät.
Södertälje tingsrätt B 3398-21: (försök)
Citat:
GVG har olovligen avlett elektrisk kraft genom att koppla en kabel från kommunens lyktstolpe till sin lastbil.
Solna tingsrätt B 401-20:
Citat:
RJ har olovligen avlett elektrisk kraft genom att koppla en kabel från målsägarens elkabel och vidare ner till sin egen bostad.
Citera
2022-12-27, 23:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Stöld är inte aktuellt dels då olovlig energiavledning är tillämpligt (och då ska inte ett mindre specificerat lagrum tillämpas) och dels så anses ingen ha besittning till elen som finns i ledningarna (vilket är en förutsättning för att stöld ska vara aktuellt).

Så ja det är olagligt och det rubriceras som olovlig energiavledning. Det finns ett antal exempel på domar där personer har blivit dömda för olovlig energiavledning med liknande förutsättningar:

Skaraborgs tingsrätt B 2496-22:

Södertälje tingsrätt B 3398-21: (försök)

Solna tingsrätt B 401-20:

Målet i Solna låter ju, på den lilla info som finns, som i det närmaste identiskt med TS frågeställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in