2023-01-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Nej, det är inte så beslut fungerar. Om regeringen beslutar sig för att ändra en grundlag så gäller de principer vi har för grundlagsändringar, och lagen börjar inte gälla förrän den röstats igenom två gånger. Om du applicerar en lagändring efter första omröstningen så applicerar du således lagen retroaktivt.

Jag tror nog att lagrådet hade koll på detta.
Citera
2023-01-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Kungafamiljen har väl "socialbidrag",eller försörjningsstöd från Staten??

Det är ju tjänster dom gör, som dom betalas för. Om inte annat ska dom reparera slotten, göra reklam för Sverige, så turister och pengar kommer in till landet!
Citera
2023-01-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Detta handlar som sagt om tradition och inte om statens makt. Självklart har Kungen en rätt att uttrycka sin fria vilja i denna fråga.
Kungen ska vara opolitisk och definitivt inte kommentera tagna beslut.
Citera
2023-01-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Jag har inte mycket till övers för monarkin men hellre Viktoria som drottning än Carl Philip som kung. Hon verkar vara vettig och seriös medan Carl Philip med fru verkar vara ganska tappad.

C-P verkar inte vara något geni, direkt. De ytterligt pinsamma historierna kring "Designprinsen" verkar dessutom antyda att karln tycker att det rätt att ljuga, bara man inte blir påkommen. Men nu blev han jag beslagen med lögner om att att han hade formgivit något, när det egentligen var ett rent plagiat, eller i det andra fallet någon annan som har designat egentligen.
Citera
2023-01-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Kungen får väl gnälla bäst han vill. Det är inget som kommer att ändra någonting i sak. Allt tal om "retroaktiv" lagstiftning är löjlig. Kungar och kejsare har kommit och gått i historien och därtill deras förmenta efterträdare.

Bland 1900-talets avsatta potentater finner vi den tyska Kaiser Wilhelm II som slutade sina dagar i Nederländerna, Kinas sista kejsare, som jag har för mig fick ta jobb som trädgårdsmästare (att han inte blev avrättad talar för att Mao inte såg honom som en särskilt duglig och därmed farlig person).

Därtill finns det en hel europeiska kungahus som sparkats ut. Vissa tjafsar om sina titlar, andra inser det kloka i att ligga lågt med tanke på de stora tillgångar de fortfarande förfogar över och som kanske riskerar att konfiskeras om de kommer till allmänhetens kännedom.

Monarki är ett förlegat statsskick. Jag hade föredragit en republik med en statschef i stil med Tysklands förbundspresident Frank-Walter Steinmeier, en person med viss värdighet, inte en knäppgök som åker och knullar Camilla Henemark när tillfälle gives.

Fast det där med att sätta på Henemark när hon var som bäst kan ingen klandra honom för. Men däremot förstår jag inte att han gillar att vara kung. Hans personlighet passar inte jobbet, inte hans son heller. De är 2 personer som gillar att hora runt i världen om tillfället ges, så varför göra livet svår för sig själva?
Citera
2023-01-04, 22:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Märkligt argument på dig själv.
Vårdanställda bor inte i slott och bara håvar in miljoner från skattebetalarna. Lärare bor heller inte i slott och håvar in miljoner och reser runt på fina middagar och gör ingenting. Dagens politiker kan dock diskuteras.

Så problemet är alltså inte egentligen att det är skattefinansierat, det är du som är avundsjuk för att de bor i ett slott.

Nu påstod du ju att vi skulle avskaffa monarkin, med kommentaren att de lever på skattemedel. Men i själva verket är problemet att de bor i ett slott alltså.

Statsministern bor ju i ett palats, så du anser alltså i alla fall att vi därför skall avskaffa demokratin också? Eller är det ok att bo i ett palats på skattebetalarnas bekostnad, men inte i ett slott? I så fall varför och var går gränsen?

Dock är det ju så att oavsett var eller hur kungen bor, så har han helt rätt när han säger att hans förstfödde son blev snuvad på sin kronprinstitel genom ett riksdagsbeslut med retroaktiv verkan.
Citera
2023-01-04, 22:33
Medlem
Victoria är en strålande kronprinsessa och gör ett bra jobb. Hon blir en bra drottning.

Men vad händer om Victora skulle bli sjuk/gå bort, blir det Carl Philip som står på tur då som kung eller blir prins Daniel kung?
Citera
2023-01-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Kungen ska vara opolitisk och definitivt inte kommentera tagna beslut.
Kungen har lika rätt att uttrycka sin åsikt som dig eller mig. I detta fall är det dessutom högst personligt och berättigat. Han är ingen nickedocka och det gör mig stolt för honom.
Citera
2023-01-04, 22:35
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Nej, det verkar som kungen är ute på hal is. Det är inget retroaktivt som jag förstått. Men visst är det trist att Filip föddes som prins och blev av med den.
Monarkin är förlegad och borde läggas ned. Men jag vill absolut inte ha en president som ersättare. Skräckexemplet Tyskland har president, visste ni det? Denna maktlösa surrogatkonung klipper band precis som Calle Gustav.
Nej ingen president tack.
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Carl Philip är fortfarande prins och har aldrig blivit av med den titeln. Däremot har han väl aldrig benämnts som kronprins. Hur som helst känns Victoria som en bättre representant för kungahuset än vad Carl Philip någonsin kan bli.
Med andra ord var det bra att man ändrade i successionsordningslagen.
Ja, kronprins. Jag har heller inte hört titeln det men det var väl det man menade. Tycker Victoria sköter jobbet bra även om jag är mot monarki.

Citat:
Ursprungligen postat av swentr.site
....
Prins Carl Philip var Sveriges kronprins mellan 13 maj–31 december 1979 (233 dagar). Det ändrades retroaktivt.
Ok. Jag överlåter åt andra att bedöma den saken
Citera
2023-01-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kungen har lika rätt att uttrycka sin åsikt som dig eller mig. I detta fall är det dessutom högst personligt och berättigat. Han är ingen nickedocka och det gör mig stolt för honom.
Nej, det har han inte. Det var en statsvetare på TV som förklarade detta. Sen kan ju du tycka att det borde vara så. Men det är något helt annat.
Citera
2023-01-04, 22:38
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Kungen är missnöjd med att tronföljden ändrades. Han påstår att den har ändrats retroaktivt. Karl Filip var redan född när förslaget klubbades i riksdagen. Har inte vår statschef koll på vad som gäller. Vid förändring i vår grundlag krävs två beslut med ett val emellan. Jag begriper mej inte på den mannen. Hans valspråk är "för Sverige i tiden" men han tycker att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna. För mej är monarki något förlegat, vad tycker ni?

Väldigt förlegat. Jag är inte så mycket emot de kostnader som cirkusen innebär men jag anser det märkligt att vi hjälteförklarar sådana privilegier. Det hela är en distraktion från annat. En form av underhållning, teater, för att böbeln ska beundra uppåt föra att samtidigt finna sig i lieran.
Citera
2023-01-04, 22:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Ska jag tolka svadan ovan som att du framhärdar i att tronföljden skulle vara ett rättsligt anspråk?

Jag kan inte se att jag skulle ha argumenterat för att några rättsliga konsekvenser skulle vara knutna till titeln kronprins – jag har i stället argumenterat för motsatsen. Det enda rättsliga anspråk som är knutet till successionsordningens 1 § är rätten till tronen – så snart kungen dör, alltså. Inte dessförinnan. Inget av kungabarnen har således haft några rättsliga anspråk enligt successionsordningen ännu.

Att du inte förstår vanlig enkel svenska och att du inte ens förstår innebörden av vad du själv skriver har nu blivit tydligt i snart sagt varje inlägg du skriver.

Du har själv bekräftat det faktum att successionsordningen utgör ett rättsligt anspråk för tronföljaren, i aktuellt fall Kronprinsen fram till dess att lagen ändrades, Kronprins Carl-Philip ägde den rätten fram till dess. Att du därtill inte förstår innebörden av uttrycket Kronprins är bara ännu ett exempel på den snart oändligt höga stapeln av exempel på ditt oförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in