Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Nej det är själva problemet- marknaden vill ha priserna uppe då de tjänar pengar.
Marknaden är en del av problemet. En part som tjänar pengar kommer aldrig arbeta för att pressa ned priserna. Det blir då att de kommer göra mycket mer och få mycket mindre.

Lösningen är statliga kärnkraft

Producenterna vill ha priset uppe.

Men tillgång/efterfrågan handlar inte om det.
Marknadsmekanismerna fungerar som så att när tillgången är låg, men efterfrågan hög, så stiger priserna. OM man inte fuckar med marknaden inträffar så småningom något som kallas Demand Destruction. Dvs priset är för högt för att efterfrågan ska bibehållas. Då sjunker priserna igen. Det är det riktiga sättet det ska göras på.

När Ebba och Co subventionerar, så inträffar inte demand destruction. Och priserna bara ökar och ökar. Risken då är en kollaps och att SvK inte kan mätta efterfrågan med en blackout som resultat. Att bibehålla 50hz blir inte så lätt utan marknadens hjälp.

Du är däremot inne på hur man ska lösa prisbilden. Statliga kärnkraftverk så ökar du produktionen. Och därmed erbjudandet. Då ska du se att det blir balans på marknaden igen.

Här är det alltså två olika grejer vi pratar om som du märker. :-)
Citera
2023-01-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Producenterna vill ha priset uppe.

Men tillgång/efterfrågan handlar inte om det.
Marknadsmekanismerna fungerar som så att när tillgången är låg, men efterfrågan hög, så stiger priserna. OM man inte fuckar med marknaden inträffar så småningom något som kallas Demand Destruction. Dvs priset är för högt för att efterfrågan ska bibehållas. Då sjunker priserna igen. Det är det riktiga sättet det ska göras på.

När Ebba och Co subventionerar, så inträffar inte demand destruction. Och priserna bara ökar och ökar. Risken då är en kollaps och att SvK inte kan mätta efterfrågan med en blackout som resultat. Att bibehålla 50hz blir inte så lätt utan marknadens hjälp.

Du är däremot inne på hur man ska lösa prisbilden. Statliga kärnkraftverk så ökar du produktionen. Och därmed erbjudandet. Då ska du se att det blir balans på marknaden igen.

Här är det alltså två olika grejer vi pratar om som du märker. :-)

Jag förstår.
Ett problem är oftast ett problem bestående av flera. Dina lösningar kan funka
Citera
2023-01-08, 17:48
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Undrar om lokala nät klarar av när alla laddar sina elbilar påsöndagskvällen?

Vi har 3x25A och antar flera villor har det, är verkligen nätet utbyggt för tillfällen när många maxar sin elförbrukning?
Citera
2023-01-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Undrar om lokala nät klarar av när alla laddar sina elbilar påsöndagskvällen?

Vi har 3x25A och antar flera villor har det, är verkligen nätet utbyggt för tillfällen när många maxar sin elförbrukning?

Då de flesta laddar sin bilar mitt på natten, när utnyttjandet av elnäten är som allra lägst (finns enormt mycket ledig kapacitet då), så är det inget större problem.
Citera
2023-01-08, 19:51
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Då de flesta laddar sin bilar mitt på natten, när utnyttjandet av elnäten är som allra lägst (finns enormt mycket ledig kapacitet då), så är det inget större problem.
Jsvisst, i produktionsled och regionell överföring kan det knappast vara ett problem (nattetid).

Det jag funderar över det lokala nätet.

Är det verkligen gjort för alla avtal eller räknar man med att maxkapaciteten är lägre, kanske mycket lägre, än maxförbrukning?
Citera
2023-01-08, 21:05
Medlem
Citat:
Jsvisst, i produktionsled och regionell överföring kan det knappast vara ett problem (nattetid).

Det jag funderar över det lokala nätet.

Även i det lokala nätet så är kapaciteten inte fullt utnyttjad nattetid. Väldigt bra att den mesta elbilsladdningen sker då.

Har man möjlighet att även försöka styra om annan förbrukning till nattetid så är det väldigt positivt för elnätet.

Citat:
Är det verkligen gjort för alla avtal eller räknar man med att maxkapaciteten är lägre, kanske mycket lägre, än maxförbrukning?

Jo, det är normalt inte möjligt för alla hushåll att dra max effekt precis samtidigt. Det finns normalt inte kapacitet till det (även om det kan variera).

Effekttopparna i lokalnäten som är besvärliga är på morgonen mellan ca 7-9 och på kvällstid mellan ca 18-20. Även vissa peakar runt lunchtid.
Citera
2023-01-09, 21:57
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, det är normalt inte möjligt för alla hushåll att dra max effekt precis samtidigt. Det finns normalt inte kapacitet till det (även om det kan variera).
Typ ja, så ha det varit historiskt.

Då näten planerades tror jag inte man hade en tanke på att folk skulle åka elbil.
Sedan verkar fler köra laster nattetid, inte bara bilar.

En Tesla S (100kWh batteri) tar 5½ time att fulladda (3x25A) om verkningsgraden vore 100%.
Nu lär inte alla åka upp all energi, men som fingervisning...

På min villagata är det flera hushåll som har en elbil, tänk om alla skaffar det.
Tänk om det blir två elbilar i hushållet?

Men här sitter vi och diskuterar om det räcker med 640kB internminne?
Citera
2023-01-10, 00:47
Medlem
Citat:
Typ ja, så ha det varit historiskt.

Då näten planerades tror jag inte man hade en tanke på att folk skulle åka elbil.
Sedan verkar fler köra laster nattetid, inte bara bilar.

Det är som sagt ett icke-problem som du tar upp här. Elbilar som normalt laddar på natten är inget problem. Det är som allra mest ledig kapacitet i näten då.

Det är, som du undvikit att kommentera, på morgon, lunch, och kvällar, som problemen eventuellt infinner sig med hög belastning av elnäten. När folk duschar på morgonen, lagar mat, etc.

Glöm elbilar. Det är inte de som är orsaken till problem vi har med elen i landet. Helt galet felfokus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in